Reuters
MADAyuMadyan – (Published
time: 22:31 Sep, 20, or M’sia time Sep, 21, 2013) Tentera Udara Amerika
Syarikat sekali menjatuhkan bom hidrogen secara langsung di North Carolina -
laporan. Tentera Udara Amerika Syarikat secara tidak sengaja menggugurkan bom
atom di North Carolina pada tahun 1961. Jika suis keselamatan yang mudah tidak
menghalang letupan dari letupan, berjuta-juta nyawa di seluruh timur laut akan
menjadi berisiko, dokumen baru yang telah diturunkan.
Diturunkan
ini menawarkan bukti muktamad pertama selepas dekad spekulasi bahawa tentera
Amerika Syarikat sempit dielakkan bencana diri sendiri. Insiden itu dijelaskan
secara terperinci dalam dokumen baru-baru ini mendedahkan laporan ditulis oleh
Parker F. Jones, penyelia senjata jabatan keselamatan nuklear di Sandia Makmal
Nasional.
Dokumen
- ditulis pada tahun 1969 dan bertajuk "Bagaimana saya belajar untuk Ketidakpercayaan
H-bom,” kata seorang bermain di Stanley Kubrick tajuk filem “Dr Strangelove
atau: Bagaimana saya belajar untuk Hentikan membimbangkan dan Suka Bom” - telah
didedahkan kepada Guardian oleh wartawan Eric Schlosser.
3 hari
selepas perasmian Presiden John F. Kennedy, seorang pengebom B-52 membawa 2
Mark 39 bom hidrogen berlepas dari Goldsboro, North Carolina dalam penerbangan
rutin sepanjang Pantai Timur. Pesawat itu tidak lama lagi masuk ke dalam sudah
cukup untuk meruntuhkan, membaling bom dari B-52 ke udara dalam jarak yang
menarik pelbagai pusat-pusat metropolitan utama.
Setiap
satu daripada bahan letupan membawa muatan 4 megatons - kira-kira sama seperti 4
juta tan letupan TNT - yang boleh mencetuskan letupan 260 kali lebih kuat
daripada bom atom yang memusnahkan Hiroshima pada akhir Perang Dunia II.
Salah
satu bom dilakukan dengan cara yang sama seperti yang jatuh ke atas Jepun
kurang daripada 20 tahun sebelum ini - dengan membuka payung terjun dan
terlibat mekanisme pencetus ini. Satu-satunya perkara yang menghalang
beribu-ribu terperi, atau mungkin berjuta-juta, daripada terbunuh adalah suis
voltan rendah mudah yang gagal untuk menyelak.
US Air
Force once dropped live hydrogen bomb on North Carolina - report. The US Air
Force inadvertently dropped an atomic bomb over North Carolina in 1961. If a
simple safety switch had not prevented the explosive from detonating, millions
of lives across the northeast would have been at risk, a new document has
revealed.
The
revelation offers the first conclusive evidence after decades of speculation
that the US military narrowly avoided a self-inflicted disaster. The incident
is explained in detail in a recently declassified document written by Parker F.
Jones, supervisor of the nuclear weapons safety department at Sandia National
Laboratories.
The
document - written in 1969 and titled “How I learned to Mistrust the H-bomb,” a
play on the Stanley Kubrick film title “Dr. Strangelove or: How I Learned to
Stop Worrying and Love the Bomb” - was disclosed to the Guardian by journalist
Eric Schlosser.
Three
days after President John F. Kennedy’s inauguration, a B-52 bomber carrying two
Mark 39 hydrogen bombs departed from Goldsboro, North Carolina on a routine
flight along the East Coast. The plane soon went into a tailspin, throwing the
bombs from the B-52 into the air within striking distance of multiple major
metropolitan centers.
Each of
the explosives carried a payload of 4 megatons - roughly the same as four
million tons of TNT explosive - which could have triggered a blast 260 times
more powerful than the atomic bomb that wiped out Hiroshima at the end of World
War II.
One of
the bombs performed in the same way as those dropped over Japan less than 20
years before - by opening its parachute and engaging its trigger mechanisms.
The only thing that prevented untold thousands, or perhaps millions, from being
killed was a simple low voltage switch that failed to flip.
B-52.(AFP
Photo – think IN pictures @1WORLDCommunity)
Bahawa
bom hidrogen, yang dikenali sebagai MK 39 Mod 2, turun ke dahan pokok di Faro,
North Carolina, manakala letupan yang ke-2 mendarat secara aman di Jalan Big
Daddy di Pikeville. Jones tentukan bahawa 3 daripada 4 suis direka untuk
mengelakkan letupan yang tidak diingini pada MK 39 Mod 2 gagal untuk berfungsi
dengan baik, dan apabila isyarat tembakan terakhir telah dicetuskan bahawa suis
yang ke-4 adalah satu-satunya perlindungan yang bekerja.
Kejatuhan
nuklear daripada letupan yang boleh membahayakan berjuta-juta nyawa di
Baltimore, Washington DC, Philadelphia, New York, dan kawasan-kawasan di antaranya.
“Mod MK
2 bom tidak mempunyai keselamatan yang mencukupi untuk peranan amaran bawaan
udara di B-52,” Jones menulis dalam penilaian 1969 beliau. Beliau menentukan “salah
satu yang mudah, dinamo teknologi, suis voltan rendah berdiri di antara Amerika
Syarikat dan malapetaka besar . . . Ia
akan menjadi berita buruk. - Dalam penyodok”
Sebelum
Schlosser membawa dokumen itu kepada cahaya melalui Kebebasan permintaan Akta
Maklumat, kerajaan Amerika Syarikat menafikan bahawa mana-mana peristiwa itu
pernah berlaku.
“Kerajaan
Amerika Syarikat telah cuba konsisten untuk menahan maklumat daripada rakyat
Amerika untuk mengelakkan soalan yang ditanya mengenai dasar senjata nuklear
kami,” katanya kepada Guardian. “Kami telah diberitahu tidak ada kemungkinan
senjata sengaja diletupkan, tetapi di sini adalah salah satu yang sangat hampir
dilakukan."
Dalam “Perintah
dan Kawalan,” buku baru Schlosser mengenai perlumbaan senjata nuklear antara
Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet, wartawan yang menulis bahawa beliau
mendapati sekurang-kurangnya 700 kemalangan “penting” yang melibatkan senjata
nuklear pada tahun-tahun antara 1950 dan 1968.
That
hydrogen bomb, known as MK 39 Mod 2, descended onto tree branches in Faro,
North Carolina, while the second explosive landed peacefully off Big Daddy’s
Road in Pikeville. Jones determined that three of the four switches designed to
prevent unintended detonation on MK 39 Mod 2 failed to work properly, and when
a final firing signal was triggered that fourth switch was the only safeguard
that worked.
Nuclear
fallout from a detonation could have risked millions of lives in Baltimore,
Washington DC, Philadelphia, New York City, and the areas in between.
“The MK
Mod 2 bomb did not possess adequate safety for the airborne alert role in the
B-52,” Jones wrote in his 1969 assessment. He determined “one simple,
dynamo-technology, low voltage switch stood between the United States and a
major catastrophe…It would have been bad news – in spades.”
Before
Schlosser brought the document to light through a Freedom of Information Act
request, the US government long denied that any such event ever took place.
“The US
government has consistently tried to withhold information from the American
people in order to prevent questions being asked about our nuclear weapons
policy,” he told the Guardian. “We were told there was no possibility of these
weapons accidentally detonating, yet here’s one that very nearly did.”
In “Command and Control,”
Schlosser’s new book on the nuclear arms race between the US and the Soviet
Union, the journalist writes that he discovered a minimum of 700 “significant”
accidents involving nuclear weapons in the years between 1950 and 1968.