Saturday, 4 January 2014

Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR . . .

Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC – think IN pictures @1WORLD Community)

Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel 
SOLAR di atas bumbung
by JohnnyAdam, Gizmag, TODAY AkhirZAMAN

Bunyinya kereta hibrid seperti cara yang sangat baik daripada squaring bulatan antara cred hijau untuk kereta elektrik dan pelbagai dan kebolehpercayaan yang berjalan pada petrol, tetapi Bagaimana jika anda tinggal di suatu tempat yang sedikit luar grid? 

Jawapannya adalah Ford's C-Max Solar Energi konsep (C-Max Solar Energi Concept), memudahkan memasuki pasaran pada pemegang saham minggu depan.

Kereta menggunakan gabungan panel solar kecekapan tinggi dan rangka berasingan atas bumbung dengan kanta Fresnel bertumpu panel untuk memberikan caj betul tanpa menggunakan enjin atau memasangnya ke sesalur kuasa elektrik kepada cahaya matahari.

Dipanggil “pertama-pada-jenis berkuasa matahari kenderaan” oleh Ford, konsep Energi Solar C-Max adalah satu projek bersama yang direka dengan kerjasama berasaskan California SunPower Corp. dan Georgia ‘Institute “f Technology’. Ford melihat konsep sebagai bukan sahaja mempamerkan teknologi, tetapi sebagai satu demonstrasi yang photovoltaics baru muncul sebagai sumber kuasa yang berdaya.

Kunci kepada konsep Energi Solar C-Max adalah dengan bumbung, yang dilindungi dengan 1.5 m persegi (16.1 ka persegi) sel-sel photovoltaic yang direka oleh SunPower. Sel-sel mempunyai sokongan logam bagi sokongan yang lebih besar dan sel-sel silika yang lebih nipis daripada sel solar yang konvensional, menjadikan mereka lebih kuat dan lebih fleksibel, yang membolehkan bahagian atas glassed-in konsep untuk mengekalkan lengkung diperkemas.

Ford berkata bahawa sel-sel solar menuai tenaga 50% peratus lebih banyak daripada sel-sel yang konvensional, Walau bagaimanapun, kerana ini tidak cukup untuk mengenakan konsep, Georgia Tech direka jenis kereta port dengan bumbung rata yang diperbuat dari-pada akrilik kanta Fresnel yang menumpukan sinar matahari ke atas kereta. Bit pandai adalah sistem trek matahari untuk memastikan ia tertumpu pada panel untuk kesan maksima.

Menurut Syarikat, sistem mengecas menghasilkan lapan kilowatts dalam satu hari, iaitu bersamaan dengan bayaran utama 4 jam. Ford mendakwa bahawa konsep ini mempunyai julat 620 km (998 km) yang sama dengan Energi C-MAX, dengan 21 mi (33.7 km) elektrik sahaja.

Ford menganggarkan bahawa tenaga solar hibrid akan mengurangkan pelepasan karbon dioksida pemilik biasa sebanyak empat tan (4.4 tan) dan akan menjadi berguna untuk kawasan-kawasan di mana pemandu tinggal luar grid atau di mana bekalan elektrik yang tidak boleh dipercayai atau mahal - walaupun ia mungkin tidak begitu besar bagi orang-orang kita yang tinggal di iklim hujan di mana matahari adalah khabar angin selama 4 bulan tahun ini.

Ford berkata bahawa selepas ditayang pada pemegang saham, yang beroperasi Januari ke 10, konsep akan mula ujian untuk menentukan jika Reka bentuk adalah layak untuk permohonan praktikal.

Article: Ford

Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC – think IN pictures @1WORLD Community)


Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC – think IN pictures @1WORLD Community)

Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC – think IN pictures @1WORLD Community)



Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports 
rooftop solar panels . . .

A plug-in hybrid car sounds like an excellent way of squaring the circle between the green cred of an electric car and the range and reliability of one that runs on petrol, but what if you live somewhere that’s a bit off the grid? Ford’s answer is its C-Max Solar Energi Concept, which makes its debut at CES next week.

The car uses a combination of high-efficiency solar panels and a separate frame roofed with a Fresnel lens to concentrate sunlight on the panels to give it a proper charge without using the engine or plugging into the electrical mains.

Called a “first-of-its-kind sun-powered vehicle” by Ford, the C-Max Solar Energi Concept is a joint project designed in collaboration with California-based SunPower Corp. and the Georgia Institute of Technology. Ford sees the concept as not only a technology showcase, but as a demonstration that photovoltaics are emerging as an economically viable source of power.

The key to the C-Max Solar Energi Concept is its roof, which is covered with 1.5 sq m (16.1 sq ft) of photovoltaic cells designed by SunPower. The cells have a metal backing for greater support and the silica cells are much thinner than conventional solar cells, making them stronger and more flexible, which allows the glassed-in top of the concept to maintain a streamlined curve.

Ford says that the solar cells harvest 50 percent more energy than conventional cells, however, as this isn't enough to charge the concept, Georgia Tech designed a sort of car port with the flat roof made from acrylic Fresnel lenses that concentrate the sun's rays onto the top of the car. The clever bit is that the system tracks the sun to keep it concentrated on the panels for maximum effect.

According to the company, the charging system produces eight kilowatts in one day, which is the equivalent of a four-hour mains charge. Ford claims that the concept boasts the same 620 mile (998 km) range as its C-MAX Energi, with 21 mi (33.7 km) on electricity alone.

Ford estimates that the solar power hybrid would reduce a typical owner’s carbon dioxide emissions by four tonnes (4.4 tons) and would be useful for areas where the driver lives off the grid or where electricity supplies are unreliable or expensive - though it may not be so great for those of us who live in rainy climates where the sun is a rumour for four months of the year.

Ford says that after being shown at CES, which runs January 7 to 10, the concept will begin testing to determine if the design is feasible for practical applications.

Laporan Pentagon meramalkan kawanan Drone, UAV sangat autonomi

Sistem pesawat Triton tanpa pemandu (The Triton unmanned aircraft system (Reuters/U.S. Navy Photographer – think IN pictures @1WORLD Community)

JohnnyAdam – Tentera Amerika Syarikat berharap pesawat akan mampu mengubah misi mereka sendiri, mengubah kursus tanpa arahan manusia, dan Drone melalui langit dalam kumpulan diselaraskan dalam 25 tahun yang akan datang, menurut laporan Jabatan Pertahanan baru.

Amerika Syarikat Jabatan Pertahanan (DOD) menjelaskan harapan untuk beberapa dekad akan datang dalam Sistem tanpa pemandu Pelan Bersepadu, mengeluarkan kepada umum minggu lepas. Pada hampir 150 muka surat, laporan itu menggariskan pelbagai matlamat untuk udara, tanah, dan laut kenderaan - namun sistem udara tanpa pemandu (seperti pesawat dipanggil) ditampilkan jelas di seluruh.

Untuk semua fiksyen sains kebimbangan Drone telah membangkitkan di kalangan orang ramai, teknologi yang tentera bergantung begitu banyak di masih di peringkat awal relatif. Kenderaan-kenderaan tanpa pemandu bergantung kepada sistem GPS untuk menentukan kursus mereka dan dalam beberapa kes pengeboman laluan, yang menjelaskan sebahagian mengapa beribu-ribu orang awam di Timur Tengah telah terbunuh tanpa sebab.

Pentagon report predicts drone swarms, highly 
autonomous UAVs . . .

The US military hopes that drones will be capable of changing their own missions, altering course without a human command, and buzzing through the skies in coordinated groups within the next 25 years, according to a new Defense Department report.

The US Department of Defense (DoD) explained its hopes for the upcoming decades in its Unmanned Systems Integrated Roadmap, released to the public last week. At nearly 150 pages, the report outlines a variety of goals for air, land, and sea vehicles – yet the unmanned aerial systems (as drones are called) are featured prominently throughout.

For all the science fiction fears drones have roused amongst the public, the technology that the military relies so heavily on is still in its relative infancy. The unmanned vehicles rely on GPS systems to determine their course and in some cases bombing routes, which explains in part why thousands of civilians across the Middle East have been killed without cause.

Mangsa Pakistan serangan Drone  Amerika Syarikat terletak di atas katil selepas dia tiba dengan saudara dan adik-adiknya dari kawasan Utara Waziristan daripada Ghundai Kampung untuk rawatan di Peshawar pada 3 November, 2012, selepas peluru berpandu Amerika Syarikat melanda berhampiran rumah mereka pada 24 Oktober. (AFP Photo/A Majeed – think IN pictures @1WORLD Community)

Pengkritik semasa operasi Drone Amerika Syarikat di Timur Tengah dan juga percam-bahan mereka ke atas ruang udara di negara ini tidak mungkin untuk mencari apa-apa keselesaan dalam Pelan Hala Tuju DOD itu. 

Pegawai-pegawai berharap untuk memasang pelbagai algoritma, sensor pengesanan dan pembelajaran mesin canggih ke dalam pesawat yang akan implan dalam mesin satu set undang-undang dalaman yang memberikan mereka lebih kawalan ke atas tingkah laku mereka sendiri .

“Kelemahan Sistem dan ancaman diperiksa, dan juga risiko pendedahan dan akibat daripada sistem kompromi, untuk menubuhkan secara proaktif asas disiplin keselamatan seawal munasabah dalam kitaran hidup pembangunan,” nota Pelan Hala Tuju. “Kesan kepada program ini dari segi kos, jadual, dan prestasi juga difaktorkan ke dalam penen-tuan langkah-langkah perlindungan yang sesuai.”

Sistem udara tanpa pemandu pada masa ini merupakan parit yang besar kepada bajet tentera. Pegawai-pegawai berharap untuk meringankan beban ini tanpa mengorbankan apa-apa senjata api dengan mengalihkan sebahagian besar tanggungjawab manusia untuk Drone itu sendiri. Secara harfiah, proses ini melibatkan berakhir pelaksanaan langkah demi langkah arahan dan menggunakan arahan bahawa nota laporan boleh “memerlukan penyimpangan daripada tugas-tugas yang telah diprogramkan.”

Bersama-sama dengan melepasi kekangan belanjawan, pengarang Pelan menjangkakan bahawa, sekiranya Amerika Syarikat dominasi berdengung pernah bertemu dengan musuh, strategi Amerika akan menjadi “yang lebih berkesan melalui automasi dan prestasi yang lebih besar.”

Untuk membuat matlamat ini satu realiti Pelan meramalkan pembangunan “kawanan” Drone yang ditembak dari kenderaan yang lebih besar tanpa pemandu yang membawa mereka dalam jarak sasaran. Apa yang dipanggil “induk” akan dipandu oleh kamera atas kapal dengan seorang juruterbang manusia membimbing dari pangkalan tentera. Apabila juruterbang yang mengenal pasti sasaran dalam lingkungan 250 batu nautika, dia akan api swarm berdengung dengan tujuan bahawa mereka akan meletup pada sasaran.

Namun DOD nampaknya menyedari bahawa matlamat ini tidak akan tercapai tanpa ukuran rintangan.

“Halangan Pengawalseliaan dan budaya mesti dipertimbangkan dengan teliti awal dalam pembangunan sistem,” laporan itu nota. “Dalam paradigma ini, pembangunan teknologi dan ujian akan membantu membentuk keperluan yang sesuai, piawaian, dan peraturan-peraturannya.”

Critics of current US drone operations in the Middle East as well as their proliferation over the country’s airspace are unlikely to find any comfort in the DoD’s Roadmap. Officials hope to install a variety of algorithms, detection sensors, and advanced machine learning into drones that will implant in the machines a set of internal laws that give them more control over their own behavior.

“System vulnerabilities and threats are examined, as well as risk of exposure and consequence of system compromise, to proactively establish the foundation of security disciplines as early as reasonable in the developmental life cycle,” the Roadmap notes. “Impact to the program in terms of cost, schedules, and performance is also factored into the determination of appropriate protective measures.”

Unmanned aerial systems currently constitute a major drain on the military's budget. Officials hope to ease this burden without sacrificing any firepower by shifting many of the human responsibilities to the drone itself. Taken literally, this process involves ending the execution of step-by-step commands and employing commands that the report notes may “require deviation from pre-programmed tasks.”

Along with surpassing budgetary constraints, the authors of the Roadmap anticipate that, should US drone dominance ever be met with an adversary, American strategies will be “more effective through greater automation and greater performance.”

To make this goal a reality the Roadmap predicts the development of “swarms” of drones that are shot from a larger unmanned vehicle that carries them within range of a target. The so-called “mothership” would be guided by an on-board camera with a human pilot guiding from a military base. When that pilot identifies a target within a range of 250 nautical miles, he would fire the drone swarm with the aim that they will explode on target.

Yet the DoD seems to recognize that these goals will not be achieved without some measure of resistance.

“Regulatory and cultural hurdles must be carefully considered early in system development,” the report notes. “In this paradigm, technology development and tests will help shape the appropriate requirement, standards, and regulations.”


RUSIA, Kapal-kapal PERANG China untuk MENJAMIN PERMINDAHAN Marin bahan kimia SYRIA . . .

Yang berkuasa nuklear berat GM cruiser "Peter the Great"  (The heavy nuclear-powered GM cruiser "Peter the Great" (RIA Novosti/Vitaliy Ankov – think IN pictures @1WORLD Community)

JohnnyAdam – Cruiser peluru berpandu Rusia Pyotr Veliky (Peter the Great) bersama-sama dengan sebuah kapal Cina akan mengiringi kapal Denmark dan Norway mengambil senjata kimia Syria keluar dari negara yang dilanda perang itu, jurucakap operasi Denmark - berkata Norway bersama.

Kapal Rusia dan frigat Cina, Yan Cheng, tidak akan berada di bawah arahan Denmark - Norway, tetapi akan menyelaraskan rapat dengan kapal-kapal lain, kata Mejar Eystein Kvarving.

“4 kapal kini telah menetapkan kursus ke arah sebuah kawasan takungan di dalam air antarabangsa di luar Syria, jadi kami adalah yang paling bersedia untuk memasuki pela-buhan Latakia apabila perintah itu tiba,” katanya seperti yang dipetik oleh Reuters. Di Latakia, kapal-kapal dan kapal perang pengiring mereka adalah untuk mengambil lebih daripada 1,000 tan bahan kimia.

Keputusan Rusia untuk menyediakan kapal pengiring untuk penghapusan senjata kimia pada mulanya diumumkan pada 24 Disember. Di samping itu, 75 trak perisai telah dihantar ke Syria, bersama-sama dengan $ 2 juta pada dana dan kelengkapan lain yang akan digunakan untuk kemusnahan Syria senjata kimia senjata, kata Menteri Pertahanan Rusia Sergey Shoigu.

Russian, Chinese Warships to secure marine transfer 
Of Syria’s Chemicals . . .

Russia’s missile cruiser Pyotr Veliky (Peter the Great) along with a Chinese vessel will escort Danish and Norwegian ships taking Syria’s chemical weapons out of the war-torn country, a spokesman for the joint Danish-Norwegian operation has said.

The Russian vessel and a Chinese frigate, Yan Cheng, won't be under Danish-Norwegian command, but will be coordinating closely with the other ships, Maj. Eystein Kvarving said.

"The four ships have now set a course toward a holding area in international water outside Syria, so we are most ready to enter the port of Latakia when the order arrives," he said as quoted by Reuters. In Latakia, the vessels and their warship escorts are to pick up more than 1,000 tons of chemical agents.

Russia’s decision to provide an escort ship for the removal of chemical weapons was initially announced on December 24. In addition to that, 75 armored trucks were delivered to Syria, along with $2 million in funds and other equipment to be used for the destruction of Syria’s chemical weapons arsenal, Russian Defense Minister Sergey Shoigu said.

Bidang Deployable Sistem hidrolisis digunakan untuk memusnahkan dan meneutralkan senjata kimia duduk di atas kapal MV Cape Ray sebelum penempatan dari Shipyard NASSC0-Earl di Portsmouth, Virginia, January 2, 2014. (Reuters/Larry Downing – think IN pictures @1WORLD Community)

Kapal-kapal tentera laut Denmark dan Norway, yang misinya adalah untuk mengangkut bahan berbahaya Syria untuk kemusnahan, kini bersedia untuk menuju ke perairan Syria untuk mengangkut penghantaran lambat bahan kimia.

Ia percubaan yang ke-2 di dalam saluran Scandinavia. Tawaran pertama ditangguhkan kerana kebimbangan keselamatan, meletakkan operasi di belakang jadual yang diluluskan oleh Pertubuhan bagi Larangan Senjata Kimia (OPCW). Menurut rancangan itu, kom-ponen-komponen kimia yang paling berbahaya sepatutnya dikeluarkan dari negara ini pada akhir 2013.

Pada 31 Disember, kapal-kapal Norway dan Denmark bersedia untuk mengangkut senjata kimia Syria tetapi terpaksa kembali ke pelabuhan mereka di Cyprus. Kelewatan diper-salahkan soal keselamatan miskin. Pada 20 Disember, pemberontak Islam mula pertem-puran dipanaskan berhampiran kemudahan kimia di Syria, kata Kementerian Luar Rusia.

The Danish and Norwegian naval vessels, whose mission is to transport Syria’s deadly material for destruction, are now ready to head for Syrian waters to transport a delayed shipment of chemicals.

It’s the second attempt by the Scandinavian vessels. The first bid was postponed due to security worries, putting the operation behind the schedule approved by the Organization for the Prohibition of Chemical Weapon (OPCW). According to the plan, the most dangerous chemical components should have been removed from the country by the end of 2013.

On December 31, the Norwegian and Danish ships were ready to transport Syria's chemical weapons but had to return to their port in Cyprus. The delay was blamed on the poor security situation. On December 20, Islamist rebels started a heated battle near a chemical facility in Syria, the Russian Foreign Ministry said.

Salah satu daripada 2 kapal kargo bertujuan untuk mengambil bahagian dalam misi Denmark-Norway untuk mengangkut bahan kimia daripada dok Syria di Limassol, 14 Disember, 2013. (Reuters/Andreas Manolis – think IN pictures @1WORLD Community)

Walau bagaimanapun, pegawai-pegawai OPCW sendiri terus kekal optimistik mengenai rancangan perlucutan senjata, mengatakan mereka lihat “sangat kuat” kemajuan dalam operasi dan ada “penentuan yang jelas oleh semua pihak untuk mencapai kejayaan.”

“Operasi ini adalah sukar tetapi ia buat-dapat," kata Daryl Kimball , pengarah eksekutif Persatuan Kawalan Senjata.” Ia selamat dan ia perlu dilakukan dengan berhati-hati, dan itu lebih penting daripada melakukannya dengan cepat.”

Kapal Amerika Syarikat yang menyatakan ‘dalam tempoh 2 minggu untuk memusnahkan bahan kimia Syria

Kumpulan Scandinavia akan menyampaikan bahan berbahaya kepada kapal kargo MV Amerika Syarikat Cape Ray, ditempatkan di Itali, selepas itu beban akan musnah di perairan antarabangsa. Kerja sebenar yang mungkin boleh dilakukan dalam 45 hari di bawah keadaan yang ideal, tetapi misi itu kini dijangka berlangsung kira-kira 90 hari kerana cuaca buruk, Frank Kendall, Amerika Syarikat Setiausaha Pertahanan untuk Perolehan, Teknologi dan Logistik, Khamis.

MV Cape Ray ditetapkan untuk meninggalkan untuk Mediterranean “dalam kira-kira dua minggu,” tambah Kendall. Pihak berkuasa Amerika Syarikat memutuskan pada 30 November untuk menghantar kapal.

However, the OPCW officials themselves remain optimistic about the disarmament plan, saying they see “very strong” progress in the operation and there is "a clear determination by all parties to achieve success."

"This operation is difficult but it's do-able," said Daryl Kimball, executive director of the Arms Control Association. "It's safe and it should be done carefully, and that's more important than doing it quickly."

US vessel setting out ‘within two weeks’ to destroy Syrian chemicals

The Scandinavian group will deliver the hazardous material to the US cargo ship MV Cape Ray, stationed in Italy, after which the load will destroyed in international waters. The actual work could probably be done in 45 days under ideal conditions, but the mission is now expected to last about 90 days because of bad weather, Frank Kendall, US Under Secretary of Defense for Acquisition, Technology and Logistics, said Thursday.

MV Cape Ray is set to leave for the Mediterranean "within about two weeks,” Kendall added. US authorities decided on November 30 to send the ship.

Gambar nota diambil pada 29 Disember, 2013, dan dikeluarkan oleh Angkatan Tentera Norway, menunjukkan kapal kargo "Taiko", yang diperuntukkan untuk mengangkut bahan kimia dari perang koyak Syria. (AFP Photo/Lars Magne Hovtun – think IN pictures @1WORLD Community)

2 unit hidrolisis besar-besaran yang bertujuan untuk senjata kemusnahan akan meneutral-kan 700 tan senjata kimia, termasuk gas mustard dan sarin, satu bentuk gas saraf, Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat berkata.

Walaupun unit tidak pernah diuji di bawah keadaan di laut, teknologi yang telah digu-nakan selama sedekad di tanah Amerika Syarikat, dan ada “ada misteri tentang proses,” kata Kendall.

Ejen-ejen kimia diubah kemudiannya boleh diproses oleh firma-firma komersial yang berurusan dengan sisa berbahaya. 700 tan bahan kimia, apabila berjalan melalui sistem hidrolisis, akan menghasilkan 1.5 juta gelen efluen untuk diproses oleh firma-firma sisa berbahaya, kata pegawai.

Bahan berbahaya adalah dijangka dipilih betul sebelum persidangan Rusia yang disokong Geneva-2 yang akan diadakan 22 Januari tahun ini. Rundingan damai dilihat oleh kuasa-kuasa antarabangsa sebagai satu-satunya pilihan yang boleh menghasilkan kejayaan dalam menyelesaikan konflik lebih daripada dua tahun yang dikenakan di Syria.

Two massive hydrolysis units aimed at weapons destruction will neutralize 700 tons of chemical weapons, including mustard gas and sarin, a form of nerve gas, the US Defense Department says.

Though the units had never been tested under conditions at sea, the technology has been used for a decade on US soil, and there is “no mystery about the process," Kendall says.

The chemically altered agents can then be processed by commercial firms that deal with hazardous waste. Seven hundred tons of chemicals, when run through the hydrolysis system, would produce 1.5 million gallons of effluents to be processed by hazardous waste firms, officials said.

The deadly material is expected to be picked right before the Russia-backed Geneva-2 conference which will be held January 22 this year. The peace talks are seen by international powers as the only option that can yield success in resolving the more than two-year-long conflict in Syria.


Misi untuk menghancurkan Senjata Kimia Syria 
dlm pejalanan . . .


JohnnyAdam – Misi untuk memusnahkan beberapa senjata kimia Syria sedang dijalankan. Trak Rusia akan mengangkut bahan kimia dari laman sekitar Syria ke pelabuhan di negara ini Latakia. Kapal Denmark dan Norway akan membawa bahan kimia untuk sebuah pelabuhan di Itali di mana mereka akan dimuatkan ke dalam kapal kargo kerajaan Amerika Syarikat.

Commodore Torben Mikkelsen , komander armada Denmark diterajui Denmark - Norway yang akan memindahkan bahan kimia simpanan Syria untuk kemusnahan adalah bersedia untuk melakukan apa sahaja yang diminta. Bercakap di pelabuhan Cyprus Limassol, beliau berkata destinasi kargo itu akan membuat keputusan bergantung kepada apa yang mereka akan menjemput di pelabuhan Syria Latakia.

“ . . . ia bergantung kepada kargo yang kita akan mengambil kerana sebahagian daripada kargo pergi di atas kapal USS Cape Ray dan beberapa kargo lain telah pergi ke UK. Jadi, ia bergantung kepada kargo apa yang akan berada di dalam pelabuhan Latakia,” kata Komander Mikkelsen.

Flotilla yang pertama belayar dari pada Disember tetapi kerana kelewatan kembali ke Cyprus. USS Cape Ray membawa labirin tiub dan injap di tahan, termasuk dua unit rawatan besar-besaran yang akan meneutralkan 700 tan senjata kimia, seperti gas mustard dan satu bentuk gas saraf sarin.

Sistem ini menggunakan air dan koktel kimia untuk memecahkan senjata toksik. Produk sampah akan dimusnahkan di tapak kimia yang tidak didedahkan. Perjanjian Amerika Syarikat-Rusia untuk menghapuskan senjata kimia Syria pada pertengahan 2014 telah didorong oleh penggunaan disahkan senjata kimia di Damsyik, Syria pada bulan Ogos 2013.

Mission to Destroy Syria Chemical 
Weapons Underway . . .

The mission to destroy some of Syria's chemical weapons is underway. Russian trucks will transport the chemicals from sites around Syria to the country's port of Latakia. Danish and Norwegian ships will carry the chemicals to a port in Italy where they will be loaded onto a US government cargo ship.

Commodore Torben Mikkelsen, commander of the Danish-led Danish-Norwegian flotilla that will transfer Syria's chemical stockpile for destruction is ready to do whatever is requested. Speaking in the Cypriot port of Limassol, he said the destination of the cargo was to be decided depending on what they would pick up at the Syrian port of Latakia.

"...it depends on that cargo we are going to pick up because some of the cargo has go on board the USS Cape Ray and some other cargo has to go to the UK. So, it depends on what cargo will be in the port of Latakia," said Commander Mikkelsen.

The flotilla first sailed off in December but due to delays returned to Cyprus. The USS Cape Ray carries a labyrinth of tubes and valves in its hold, including two massive treatment units that will neutralise 700 tons of chemical weapons, such as mustard gas and a form of sarin nerve gas.

The system uses water and a chemical cocktail to break down the toxic weapons. The waste product will be destroyed at undisclosed chemical sites. A US-Russian agreement to eliminate Syria's chemical weapons by mid-2014 was prompted by the confirmed use of chemical weapons in Damascus, Syria in August 2013.

LinkWithin