JohnnyAdam – Kaca Google
mempunyai saingan: kanta lekap Nano-tech yang bekerja dengan sepasang cermin
mata dan memberi pemakai dengan kanvas maya pada mana-mana media boleh dilihat
atau permohonan jangka, diunjurkan ke mata manusia, adalah seperti yang akan
diumumkan di Amerika Syarikat.
Kanta
kenalan berteknologi tinggi adalah disebabkan oleh dipratonton di Pameran
Elektronik Pengguna di Las Vegas minggu depan, menjadi saingan kepada “pengkom-puteran
boleh pakai” Google Kaca, kaca mata futuristik yang boleh merakam video atau
gambar literal dengan kenyitan mata.
Platform
ini, yang digelar “iOptik,” adalah ilham kumpulan yang berpusat di Washington
Innovega, yang penemuan sistem eyewear terdiri daripada 2 elemen utama: panel rata atau mikro - projektor yang bersepadu ke dalam cermin mata yang
menyediakan pintu masuk bagi mana-mana media yang ada; dan kanta lekap iOptik
yang bukan sahaja menyampaikan pandangan dekat mata media yang kaya, tetapi
memandangkan satu dalam 2 manusia memerlukan beberapa bentuk pembetulan
penglihatan pandangan lebih baik persekitaran juga.
Kanta
sentuh boleh dipakai dalam fesyen biasa, dengan atau tanpa eyewear Innovega
itu. Apabila cermin mata, dilengkapi dengan mikro - projektor, dipakai,
mana-mana media boleh serta-merta distrim ke kanta yang telus, dan pandangan
pemakai persekitaran mereka tidak terjejas dalam apa jua cara.
“Manfaat
secara serentak menawarkan pembetulan penglihatan adalah penting untuk segmen
pengguna Asia di mana kejadian penglihatan dekat melalui berhampiran 2 kali
ganda daripada rakan-rakan mereka bukan Asia,” kata Innovega pengasas bersama
dan Ketua Pegawai Eksekutif Steve Willey.
Photo from innovega-inc.com (think IN pictures
@1WORLD Community)
240" TV in a contact lens: Revolutionary
eyewear rivaling Google Glass to be unveiled . . .
Google
Glass has a rival: Nano-tech contact lenses that work with a pair of glasses
and provide wearers with a virtual canvas on which any media can be viewed or
application run, projected onto human eyes, are set to be unveiled in the US.
The
high-tech contact lens is due to be previewed at the Consumer Electronics Show
in Las Vegas next week, becoming a rival to "wearable computing"
Google Glass, the futuristic glasses that can shoot video or photos literally
with a wink of an eye.
The
platform, dubbed “iOptik,” is the brainchild of Washington-based group Innovega,
whose breakthrough eyewear system is comprised of two key elements: flat-panels
or micro-projectors that are integrated into eyeglasses that provide a gateway
for any available media; and iOptik contact lenses that not only deliver a view
of near-eye rich media, but given that one in two humans require some form of
vision correction an improved view of the environment as well.
The
contact lenses can be worn in the usual fashion, with or without the Innovega
eyewear. When the eyeglasses, fitted with micro-projectors, are worn, any media
can be instantly streamed onto a transparent lens, and the wearer's view of
their surroundings is not hampered in any way.
"The
benefit of simultaneously offering vision correction is particularly important
to Asian consumer segments where the prevalence of nearsightedness is near
twice that of their non-Asian counterparts," Innovega co-founder and CEO
Steve Willey said.
Photo from innovega-inc.com (think IN pictures
@1WORLD Community)
Syarikat
itu setakat ini telah dibiayai oleh Yayasan Sains Kebangsaan (NSF), Pertahanan Projects Agency Advanced Research (DARPA), dan dengan syarikat di Asia yang
tidak didedahkan, menurut CNET.com.
Willey
menjelaskan bahawa Innovega ditubuhkan untuk menangani masalah ini yang telah
terbukti tidak menggalakkan pengguna di seluruh DUNIA, iaitu yang kedua-dua
kualiti dan kuantiti media digital yang boleh didapati daripada peranti mudah
alih sering melebihi keupayaan telefon mudah alih memaparkan kecil.
“Apa
sahaja berjalan pada telefon pintar anda akan berjalan pada eyewear anda,”
Willey memberitahu CNET. “Pada penuh HD. Sama ada tingkap atau yang mendalam.”
Menurut Willey, iOptik hubungan berasaskan kanta - pendekatan “telah dipecahkan
kesesakan ini,” menyampaikan imej yang berprestasi tinggi dari eyewear padat
dengan menghapuskan semua pembesar optik biasa dari eyewear digital dan
mengintegrasikan mereka ke dalam kanta sentuh nano-tech .
Kanta
kenalan novel meningkatkan visi dan membolehkan pemakai untuk lebih menggam-barkan
DUNIA digital mereka. Ia membolehkan cahaya dari paparan untuk melalui pusat
murid, dan cahaya dari alam sekitar untuk melalui bahagian luar murid. Willey
dipetik sebagai berkata bahawa kanta lekap boleh menjana memaparkan dengan saiz
skrin “bersamaan dengan televisyen 240 inci, dilihat pada jarak 10 kaki.”
Sekarang,
sistem iOptik yang mensegerakkan dengan telefon pintar Android dan, menurut
Willey, akan dapat untuk membenarkan pemaju untuk mereka bentuk alat khusus
untuk mana-mana peranti di mana sistem iOptik itu boleh digunakan.
Syarikat-syarikat
teknologi di seluruh DUNIA telah berjuang untuk tempat di pasaran alat dpt
dipakai, menjadi kawasan pertumbuhan utama. Walau bagaimanapun, apabila Google
Kaca diumumkan, ramai bimbang bahawa perlu peranti menjadi digunakan secara
meluas, privasi akan dilanggar dengan bantuan rakaman rahsia.
“Hentikan cyborg” kempen telah dilancarkan di Amerika Syarikat, yang direka “untuk
menghentikan masa depan di mana privasi adalah mustahil dan di mana sangkar
besi pengawasan, pengiraan dan kawalan meresapi setiap aspek kehidupan.”
The
company has thus far been funded by the National Science Foundation (NSF), the
Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), and by an undisclosed Asian
company, according to CNET.com. Willey explained that Innovega was founded to
tackle the problem that has proved to discourage consumers across the world,
namely that both the quality and quantity of digital media available from
mobile devices often exceeds the capability of tiny mobile displays.
"Whatever
runs on your smartphone would run on your eyewear," Willey told CNET.
"At full HD. Whether it's a window or immersive." According to Willey, the iOptik contact
lens-based approach "has broken this bottleneck," delivering
high-performance imagery from compact eyewear by eliminating all the usual
magnifying optics from digital eyewear and integrating them into a nano-tech
contact lens.
The novel
contact lens enhances vision and enables wearers to better visualize their
digital world. It allows light from the display to pass through the center of
the pupil, and light from the surrounding environment to pass through the outer
portion of the pupil. Willey was quoted as saying that the contact lenses could
generate displays with a screen size "equivalent to a 240-inch television,
viewed at a distance of 10 feet."
Right
now, the iOptik system syncs with Android smartphones and, according to Willey,
will be able to allow developers to design specific tools for any devices in
which the iOptik system could be used.
Technology
companies across the world have been fighting for a place in the wearable
gadgets market, becoming a key growth area. However, when Google Glass was
unveiled, many worried that should the device become widely used, privacy would
be breached with the help of covert recording.
A
"Stop the Cyborgs” campaign has been launched in the US, designed "to
stop a future in which privacy is impossible and where the iron cage of
surveillance, calculation and control pervades every aspect of life."
READ MORE: http://on.rt.com/oovgx0