Kapal selam nuklear “Alexander Nevsky” (The nuclear
submarine “Alexander Nevsky” (RIA Novosti/Sergey Mamontov - think IN pictures
@1WORLD Community)
JohnnyAdam – Pada
Isnin, kapal selam Tentera Laut Rusia yang ke-2 kelas Borey berkuasa nuklear, yang
Aleksandr Nevsky, akan memasuki perkhidmatan. Sub adalah sebahagian daripada
kelas generasi akan datang yang akan menjadi tulang belakang kepada laut
berasaskan penghalang nuklear Rusia selama beberapa dekad akan datang.
Upacara
menandakan kemasukan kapal selam ke dalam perkhidmatan pada mulanya dijadualkan
untuk Disember 21, tetapi telah ditangguhkan oleh 2 hari. Menteri Pertahanan
Sergey Shoigu kerajaan berpangkat tertinggi dijangka sekarang rasmi di sebuah
limbungan kapal tentera laut di bandar utara Severodvinsk, bagi upacara
Aleksandr Nevsky menaikkan bendera barunya.
Kapal
selam itu telah menjalani ujian laut sejak Oktober 2010 dan siap mereka pada
bulan September. Ia juga terlibat dalam ujian - menembak Bulava peluru berpandu
balistik antara benua, senjata nuklear yang ditetapkan untuk semua kapal selam kelas Borey.
Aleksandr
Nevsky adalah kapal selam siri dibina pertama kelas. Sebelumnya, sub pertama
dalam kelasnya Yury Dolgoruky, telah menjadi sebahagian daripada Tentera Laut
sejak Januari.
2 kapal
selam Borey kelas tambahan pada masa ini dalam membuat, dengan Vladimir
Monomakh menjalani ujian laut dan dijangka memasuki perkhidmatan pada tahun
depan dan Knyaz Vladimir sedang dibina.
Sebanyak
8 kapal selam kelas akhirnya boleh dibawa ke dalam perkhidmatan. 5 daripada
mereka, bermula dengan Knyaz Vladimir, akan menampilkan versi dinaik taraf
dengan ketara reka bentuk Borey itu. Mereka boleh membawa 20 daripada pepejal
dorong Bulava ICBM, berbanding dengan 16 untuk versi asal.
Kapal
selam Borey - kelas adalah 170 meter panjang, boleh menyelam sehingga 450 meter
dan bergerak pada kelajuan sehingga 29 knot (54 kilometer sejam) apabila
tenggelam. Selain pelancar peluru berpandu balistik kapal selam dilengkapi
dengan tiub torpedo 533 -milimeter dan membawa RPK -2 Viyuga sistem peluru
berpandu anti-kapal selam.
Setiap
kapal mempunyai anak-anak kapal daripada 107 kelasi dan pegawai, dan dileng-kapi
dengan ruang menyelamat terapung untuk memindahkan semua kakitangan dalam
kecemasan.
Russia’s Second next-gen Nuclear sub to Enter Service
On
Monday, the Russian Navy’s second Borey-class nuclear-powered submarine, the
Aleksandr Nevsky, will enter service. The sub is part of a next-generation
class that will be the backbone of Russia’s sea-based nuclear deterrent for
decades to come.
The
ceremony marking the submarine’s entry into service was initially scheduled for
Dec. 21, but was postponed by two days. Defense Minister Sergey Shoigu is
expected to be the highest-ranking government official present at a navy
shipyard in the northern city of Severodvinsk, for the ceremony of the
Aleksandr Nevsky raising her new flag.
The
submarine had been undergoing sea trials since October 2010 and completed them
in September. It was also involved in test-firing Bulava intercontinental
ballistic missiles, the designated nuclear weapon for all Borey-class subs.
Aleksandr
Nevsky is the first series-built submarine of the class. Its predecessor, the
first-in-class sub Yury Dolgoruky, has been part of the Navy since January.
Two
additional Borey-class submarines are currently in the making, with Vladimir
Monomakh undergoing sea trials and expected to enter service next year and
Knyaz Vladimir currently being built.
As many
as eight submarines of the class may eventually be brought into service. Five
of them, starting with the Knyaz Vladimir, will feature a significantly
upgraded version of the Borey design. They can carry 20 of the solid-propellant
Bulava ICBMs, as opposed to 16 for the original version.
The
Borey-class subs are 170 meters long, can dive up to 450 meters and travel at
speeds of up to 29 knots (54 kilometers per hour) when submerged. In addition
to the ballistic missile launchers the subs are equipped with 533-millimeter
torpedo tubes and carry RPK-2 Viyuga anti-submarine missile systems.
Each
vessel has a crew of 107 sailors and officers, and are fitted with a floating
rescue chamber to evacuate all personnel in an emergency.
Su -34 pejuang pengebom pas UJIAN pra-penempatan . . .
Sukhoi/Su-34 (think IN pictures @1WORLDCommunity)
JohnnyAdam – Angkatan
Udara Rusia telah selesai ujian Sukhoi Su-34 , sumber-sumber tentera berkata.
Pesawat itu dilaporkan akan diluluskan untuk yang digunakan oleh len-gan
ketenteraan dan akan menjadi tulang belakang kepada armada pengebom barisan
hadapan Rusia.
Pemerintah
Angkatan Udara Kolonel Ketua Aleksandr Zelin telah menandatangani cadan-gan yang
memberikan lampu hijau untuk pengeluaran besar-besaran kapal udara itu, sumber
itu memberitahu agensi berita Interfax. Beliau menambah bahawa perintah kera-jaan
untuk penempatan daripada Su-34S dijangka tahun depan.
Terdahulu,
Ketua Zelin berkata Angkatan Udara merancang untuk membeli sejumlah 120 Su- 34S,
yang akan dibentuk menjadi lima skuadron dengan 24 pesawat yang digunakan dalam
setiap satu. Pesawat itu yang akan dihasilkan oleh cawangan Novosibirsk bagi
Sukhoi Corporation.
Sukhoi
Su -34 adalah 4 + generasi 2 tempat duduk pejuang -pengebom setanding dalam
peranan dan spesifikasi kepada McDonnell Douglas F- 15E Strike Eagle. Ia mempunyai
12 buah dan boleh membawa sehingga 8 tan beban. Ia mempunyai pelbagai 1,100
kilometer dan kelajuan tertinggi 1,900 kilometer sejam. Kenderaan ini boleh
melibatkan permukaan dan sasaran udara terima kasih kepada serba boleh
persenjataan itu. Ia juga telah maju radar dan pengesanan peralatan.
Su-34 fighter-bomber passes pre-deployment tests
Russian
Air Forces have finished tests of the Sukhoi Su-34, military sources say. The
aircraft will reportedly be approved for use by the military arm and will become
the backbone of the Russian frontline bomber fleet.
Commander
of the Air Forces Colonel General Aleksandr Zelin has already signed the
recommendation which gives the green light for mass production of the aircraft,
the source told Interfax news agency. He added that a government order for
deployment of the Su-34s is expected next year.
Earlier,
General Zelin said the Air Forces planned to buy a total of 120 Su-34s, which
will be formed into five squadrons with 24 aircraft deployed in each one. The aircraft
are to be produced by the Novosibirsk branch of the Sukhoi Corporation.
The
Sukhoi Su-34 is a 4+ generation two-seater fighter-bomber comparable in its
role and specifications to the McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle. It has 12
pods and can carry up to eight tons of load. It has a range of 1,100 kilometers
and top speed of 1,900 kph. The vehicle can engage surface and aerial targets
thanks to its armament versatility. It also has advanced radar and tracking
equipment.
Rusia menyelam kapal Selam terbesar di DUNIA !
JohnnyAdam – Tentera
laut Rusia menafikan khabar angin bahawa ia menyingkirkan kapal selam yang
paling kuat, kelas Typhoon.
Direka
untuk menjalankan kepala peledak nuklear yang besar, kapal selam kelas Typhoon
adalah yang terbesar di DUNIA. Saiz besar ianya, walaupun, dilaporkan menjadi
sebab utama mengapa negara ini memutuskan untuk Nyahtauliahan veteran dalam
air.
Saluran,
media massa melaporkan, tidak hidup sehingga perjanjian START baru, yang telah
ditandatangani oleh Rusia dan Amerika Syarikat pada musim bunga tahun 2010.
Perjanjian lama ditunggu-tunggu dengan ketara terhad senjata strategik di
setiap negara kepada 1,550 peledak nuklear.
Taufan
sedang diketepikan kapal selam Borei kelas yang dibina untuk roket Bulava. Yang
Boreis adalah lebih murah dan lebih kecil, yang membuat ianya dalam air kurang
mudah dilihat.
Pada
masa ini terdapat 3 buah kapal selam kelas Typhoon beroperasi, dan semua ia
akan dibongkar.
Walaupun
pembongkaran akan kos Rusia berjuta-juta Rubles, pegawai-pegawai tentera
berkata pembinaan semula boleh menjadi lebih mahal.
“Kapal
selam boleh dimodenkan, tetapi setiap projek adalah unik,” Andrey Frolov, dari
Pusat Analisis Strategi dan Teknologi , memberitahu RT.” Dalam kes Typhoon, ini
adalah tidak boleh dilaksanakan. Jika ia akan bertukar menjadi pembawa kargo,
maka perlu ada pelanggan yang bersedia untuk membelinya. Dan kita bercakap
sekurang-kurangnya setengah bilion dolar. Selain itu, syarikat pengeluaran
tidak akan kehilangan di sini, kerana ia akan mendapat banyak wang untuk
[pembongkaran] kontrak.”
Pakar
limbungan kapal tempatan, bagaimanapun, berkata bahawa saluran boleh berubah
menjadi kapal tangki pengangkutan gas di bawah air atau pembawa maritim
sepanjang tahun.
“Kami
bersedia untuk membangunkan beberapa pilihan lain untuk permohonan mereka.
Kapal-kapal boleh mengangkut gas cecair, minyak atau kargo bagi pelabuhan Artik
di bawah ais laut Artik. Jenis ini pembinaan semula tidak semestinya sangat
mahal,” pembuat kapal memberitahu akhbar Izvestia itu.
RUSSIA to Sink WORLD’s largest Submarines
The
Russian navy denied the rumors that it is getting rid of its most powerful
submarines, the Typhoon class.
Designed
to carry big nuclear warheads, the Typhoon-class submarines are the largest in
the world. Their immense size, though, was reported to be the main reason why
the country decided to decommission the underwater veterans.
The
vessels, mass media reported, did not live up to the new START treaty, which
was signed by the Russia and the US in the spring of 2010. The long-awaited
treaty considerably limited the strategic arsenals of each country to 1,550
nuclear warheads.
The
Typhoons are being pushed aside by the Borei-class submarines built for the
Bulava rockets. The Boreis are cheaper and smaller, which makes them less
conspicuous under-water.
Currently
there are three Typhoon-class submarines in operation, and all of them will be
dismantled.
Although
the dismantling will cost Russia millions of rubles, military officials say
reconstruction could be even more expensive.
“Submarines
can be modernized, but each project is unique,” Andrey Frolov, from the Center
for Analysis of Strategies and Technologies, told RT. “In the case of the
Typhoon, this is hardly feasible. If it's going to be turned into a cargo
carrier, then there needs to be a customer ready to buy it. And we're talking
at least half a billion dollars. Moreover, the production company won't lose
here, as it will get a lot of money for the [dismantling] contract.”
Local
shipyard specialists, however, say that the vessels could be transformed into
underwater gas transportation tankers or year-round maritime carriers.
“We are
willing to develop some other options for their application. The vessels could
transport liquefied gas, oil or cargo for Arctic ports under Arctic sea ice.
This type of reconstruction need not be very expensive,” shipbuilders told the
Izvestia newspaper.