Berkuasa Nuklear Berat GM Cruiser” Peter the Great” (The heavy nuclear-powered GM cruiser "Peter the Great" (RIA Novosti/Vitaliy Anko – think IN pictures @1WORLDCommunity)
MADAyuMadyan - Kehadiran
Semula tentera Rusia kekal di Artik. Pelayaran jarak jauh Tentera Laut Rusia
dalam sub arktik di sepanjang Laut Laluan Utara telah menjadi satu misi utama
di rantau ini ditinggalkan oleh tentera selepas kejatuhan USSR. Kini
infrastruktur sekali diaktifkan akan menyambung operasi.
Pada
hari Sabtu, Rusia Kementerian Pertahanan secara rasmi mengumumkan kembali
tentera Rusia ke wilayah sub arktik. Kenyataan itu dibuat bagi menandakan
kedatangan petugas daripada 10 kapal perang dan kapal sokongan ke pantai barat
Pulau Kotelny di Novosibirsk (Kepulauan Siberia Baru) Archipelago.
Pasukan
petugas diketuai oleh Rusia yang paling berkuasa perang dan perdana Armada
Utara, cruiser Peter the Great (Pyotr Veliky). Kumpulan ini disertai oleh 4
pemesraan nuklear memudahkan laluan melalui kawasan dengan terutamanya ais tebal.
“Untuk
pertama kalinya, semua nuklear Rusia permukaan kapal - berat peluru berpandu
nuklear Cruiser Peter the Great dan nuklear pemesraan Yamal, Vaigach, Taimyr
dan 50 Mari Pobedy, telah digabungkan untuk melaksanakan tugas yang sama,”
Komander Laksamana Viktor Chirkov kepada wartawan hari ini.
Kumpulan
tugas meninggalkan pelabuhan Severomorsk dan telah dilindungi 2,000 batu
nautika, menyeberangi Barents, Kara dan laut Laptev.
“Kami
telah datang, atau kembali dan bukan selama-lamanya, di mana kami tergolong,
kerana ia adalah asalnya tanah Rusia,” kata Ketua Tentera Arkady Bakhin,
Menteri Pertahanan Pertama Rusia.
Pada
hari Sabtu Komander Chirkov memberitahu pemberita bahawa satu lagi kumpulan
kapal-kapal yang dimiliki oleh perkhidmatan hidrografi Armada Utara telah
mencapai pantai utara Pulau Rudolf di Kepulauan daratan Frantz Josef dan
mendarat di sana. Kemudian, kumpulan ini kapal juga dijangka memanggil Novaya
Zemlya Archipelago.
“Kementerian
Pertahanan Persekutuan Rusia sepenuhnya akan melaksanakan tugas kehadiran
tentera kekal di Artik untuk mendapatkan akses undang-undang di negara ini
kepada sumber-sumber dan kawasan di rantau ini. Ini akan menjadi kehadiran yang
berterusan, “kata Chirkov.
Bagi
Rusia, ini adalah hanya permulaan peningkatan laluan keseluruhan Laluan Laut
Utara dan zon Artik bersebelahan, kata Bakhin. Walaupun tugas itu adalah besar,
Rusia mempunyai kakitangan peralatan dan terlatih untuk mencapai matlamat di
Artik, katanya.
Bakhin
berkata lapangan terbang tentera Suhu di Pulau Kotelny yang tidak aktif selama
lebih 20 tahun akan menjadi beroperasi pada bulan Oktober, seperti pesawat
kargo An-72 dan An-74 akan mendarat di sana, membawa peralatan dan bekalan
untuk diaktifkan semula pangkalan Tentera Udara.
Dalam
masa terdekat landasan kapal terbang itu akan diubah suai untuk dapat menerima
pesawat kargo berat seperti Il-76 dan An-22 Antey tentera jumbo. Ini akan
mempercepatkan membina semula kehadiran tentera Rusia di rantau Artik, sebagai
sambungan udara akan tetap, semua-cuaca dan sepanjang tahun sekitarnya.
Lapangan
terbang tentera Suhu akan menjadi hab utama Tentera Udara Rusia logistik di
rantau ini dan akan benar-benar moden, Bakhin katanya. Di tempat yang pertama
ini bermakna menggunakan bahan khas untuk landasan kapal terbang yang akan
mempunyai untuk menghadapi keadaan yang paling teruk dan suhu yang amat rendah
daripada air kutub.
“Kita
mesti mengembalikan Artik penerbangan dan infrastruktur, kedua-dua di tanah
besar dan pulau-pulau,” kata Bakhin.
Pada
tahun 2012, Peter cruiser yang Besar, dengan sekumpulan perang Armada Utara
Rusia, melawat perairan ini dan dilaksanakan pendaratan pertama pantai di Pulau
Kotelny.
Russian military resumes permanent Arctic presence
The Russian Navy’s long-distance cruise in the Subarctic along the Northern Sea Route has become a flagship mission in the region abandoned by the military after the fall of the USSR. Now the once deactivated infrastructure will resume operation.
On Saturday, Russia’s Defense Ministry officially announced return of Russia’s military to the Subarctic region. The statement was made to mark the arrival of a task group of 10 warships and support vessels to the western coast of Kotelny Island in the Novosibirsk (New Siberian Islands) Archipelago.
The task group is headed by Russia’s most powerful battleship and the flagship of the Northern Fleet, cruiser Peter the Great (Pyotr Veliky). The group is accompanied by four nuclear icebreakers facilitating the passage through areas with particularly thick ice.
“For the first time ever, all Russia’s nuclear surface ships – heavy nuclear missile cruiser Peter the Great and nuclear icebreakers Yamal, Vaigach, Taimyr and 50 Let Pobedy, were combined to perform a joint task,” Commander Admiral Viktor Chirkov told journalists Friday.
The task group left the port of Severomorsk and has already covered 2,000 nautical miles, crossing the Barents, Kara and Laptev seas.
“We have come, or rather permanently returned, to where we belong, because it is originally Russian land,” said Army General Arkady Bakhin, Russia’s First Defense Minister.
On Saturday Commander Chirkov told reporters that another group of vessels belonging to the hydrographic service of the Northern Fleet has reached the northernmost coast of the Rudolf Island in the Frantz Josef Land Archipelago and landed there. Later, this group of ships is also expected to call on the Novaya Zemlya Archipelago.
“The Ministry of Defense of the Russian Federation will fully implement the task of permanent military presence in the Arctic to secure the legal access of the country to resources and spaces of this region. This will be a constant presence,” Chirkov said.
For Russia, this is only the beginning of improvement of the entire route of the Northern Sea Route and the adjacent Arctic zone, Bakhin said. Even though the task is immense, Russia has the equipment and trained personnel to attain its goals in the Arctic, he said.
Bakhin said that Temp military airfield on Kotelny Island that was inactive for over 20 years will become operable in October, as An-72 and An-74 cargo planes will land there, bringing instruments and supplies for the reactivated Air Force base. In the near future the airstrip will be modified to be able to receive heavy cargo planes such as Il-76 and An-22 Antey military jumbos. This will speed up reestablishing Russia’s military presence in the Arctic region, as the air connection will be regular, all-weather and all year around.
The Temp military airfield will become the Russian Air Force’s main logistical hub in the region and will be thoroughly modernized, Bakhin said. In the first place this means using special material for the airstrip that will have to withstand most severe conditions and extremely low temperatures of the polar waters.
“We must reestablish Arctic aviation and infrastructure, both on the mainland and the islands,” Bakhin said.
In 2012, the Peter the Great cruiser, with a group of Russia’s Northern Fleet battleships, visited these waters and performed its first beach landing on Kotelny Island.