Saturday 27 July 2013

Pemandu Kereta Api Sepanyol yg disyaki Pembunuhan Cuai

Photo: AP Sebuah kereta api penumpang lulus bangkai kereta api di Santiago de Compostela, Sepanyol, Sabtu Julai 27, 2013. Sepanyol dalaman menteri Jorge Fernandez Diaz berkata pemandu yang memandu laju kereta terhempas, membunuh 78 orang, kini ditahan kerana disyaki pembunuhan cuai. Kereta api Sepanyol tergelincir pada kelajuan tinggi Rabu membunuh 78 dan mencederakan berpuluh-puluh lagi  – think in pictures @1WORLDCommunity)

MADAyuMadyan - Santiago de Compostela, Sepanyol (AP) ‘Pemandu kereta api Sepanyol yang disyaki pembunuhan cuai’ Menteri Dalam Negeri Sepanyol mengumumkan pada Sabtu bahawa pemandu yang memandu laju terhempas gerabak, membunuh 78 orang, kini ditahan kerana disyaki pembunuhan cuai.

Menteri Dalam Negeri Jorge Fernandez Diaz mengumumkan langkah terhadap Francisco Jose Garzon Amo, yang sebelum ini telah ditahan kerana disyaki perbuatan melulu selepas kemalangan Rabu di Santiago de Compostela.

"Terdapat bukti rasional untuk membawa kita untuk berfikir bahawa pemandu boleh mempunyai tanggungjawab akhirnya," kata menteri itu kepada pemberita di balai polis di bandar ini. Fernandez Diaz juga berkata Garzon, 52, telah keluar dari hospital, dibawa ke balai polis dan akan hadir di hadapan seorang hakim petang Ahad.

Garzon mempunyai hak untuk berdiam diri, "walaupun dia boleh pada itu menukar fikiran," kata menteri itu. Tuduhan semakin jatuh pada pemandu, dengan agensi kereta api di negara ini berkata ia adalah tanggungjawab beliau untuk brek sebelum pergi ke keluk yang berisiko tinggi di mana kereta api jatuh dari landasan dan merempuh dinding. Tetapi ia masih tidak jelas sama ada brek gagal atau tidak pernah digunakan, dan pemandu telah diam setakat ini.

Garzon darah bercurah kelihatan difoto Rabu diiringi dari bangkai kereta api, pada mulanya oleh orang awam yang telah bergegas ke tempat kejadian dan kemudian oleh polis, tetapi ia tidak jelas apa status perubatan beliau.

Laporan media yang belum disahkan mengatakan bahawa Garzon tercedera tulang rusuk. Beliau telah dijangka untuk memberi kenyataan kepada polis awal kehakiman seawal Khamis, tetapi proses itu ditangguhkan, dilaporkan atas sebab-sebab kesihatan. Terdahulu Sabtu, jabatan keadilan berkata penampilan pertama Garzon sebelum hakim telah ditangguhkan sehingga Ahad.

Dalam kemalangan Rabu, lapan gerabak kereta api yang penuh dengan 218 penumpang ternyala jauh melebihi had laju ke keluk dan ganas disebut-sebut lebih. Minyak diesel menghantar api pemburuan melalui beberapa kabin.

Penyiasat memeriksa alat-alat rakaman dari kereta api tetapi tidak secara rasmi berkata berapa cepat ia akan apabila ia tergelincir. Penumpang Amerika, Stephen Ward, berkata beliau menonton kelajuan kereta api pada skrin paparan dalam garabak - dan ia membayangkan bahawa akan ia 194 kph (121 mph), lebih 2 kali ganda had laju 80 kilometer sejam.

Presiden Adif, agensi kereta api Sepanyol, berkata bahawa pemandu sepatutnya mula memperlahankan kereta api 4 kilometer (2.5 batu) sebelum selekoh berbahaya. Beliau berkata, tanda-tanda jelas menandakan titik ini apabila pemandu mestilah perlahan.

Biasanya, polis mengambil kenyataan pertama yang kemudiannya diperiksa oleh hakim penyiasat yang kemudian mesti mengambil bukti dalam masa 72 jam penangkapan itu. Bahawa tarikh akhir adalah hari Ahad. Walaupun bahawa pendengaran mahkamah awal akan ditutup, ia akan memberikan petunjuk tentang status siasatan. Hakim akan membuat keputusan sama ada untuk penjarakan pemandu sebagai suspek rasmi, melepaskannya atas jaminan, atau melepaskan dia tanpa caj. Jika hakim mendapati bukti yang mencukupi untuk perbicaraan jenayah, suspek akan dikenakan dan menetapkan tarikh perbicaraan.

AP penulis Harold Heckle di Madrid menyumbang kepada laporan ini.

Photo: AP Seorang wanita dipindahkan dari sebuah kereta api di tapak kemalangan kereta api di Santiago de Compostela, Sepanyol. Polis Sepanyol hari Jumaat menahan pemandu kereta api yang terhempas di barat laut Sepanyol, menurunkan angka kematian 80-78 dan mengambil milikan "kotak hitam" kereta api dijangka memberi penjelasan mengenai mengapa ia lebih cepat daripada had laju pada lengkung di mana ia tergelincir. Dan dalam satu temu bual dengan The Associated Press, penumpang Amerika cedera di garabak berkata dia melihat pada skrin monitor TV di dalam gerabak bahawa kereta api itu berjalan 194 kph (121 mph) saat sebelum kemalangan itu - jauh melebihi 80 kilometer sejam (50 had mph) kelajuan pada lengkung di mana ia tergelincir – think in pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Polis dan pegawai-pegawai keselamatan melihat pengangkutan yang rosak di depot kereta api di Padron, berhampiran Santiago de Compostela, Sepanyol, Jumaat 26 Julai 2013 selepas ia dibawa ke sana dari tempat kejadian kemalangan kereta api. Penyiasat telah mengambil milikan "kotak hitam" kereta api Sepanyol yang terkelincir pada kelajuan tinggi di sepanjang keluk dan tergelincir, membunuh 80 orang, seorang pegawai mahkamah berkata Jumaat. Analisis akan dilakukan untuk menentukan mengapa kereta api itu perjalanan jauh melebihi had laju apabila ia terhempas berhampiran stesen di Santiago de Compostela, di rantau Galicia barat laut, kata jurucakap mahkamah Maria Pardo Rios. Pengendali kereta api terus ke hospital Jumaat dan akan disoal siasat oleh polis tetapi dia berkata temubual tidak akan berlaku Jumaat – think in pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Sepanyol Putera Mahkota Felipe, hak dan Puteri Letizia bertemu dengan penduduk kampung Angrois, berhampiran lokasi kemalangan kereta api hanya di luar Santiago de Compostela, Sepanyol, Jumaat 26 Julai, 2013. Kaum kerabat Sepanyol bertemu dengan penduduk kampung, ada yang pertama kali di tempat kejadian untuk membantu menarik penumpang daripada bangkai. Penyiasat telah mengambil milikan "kotak hitam" kereta api Sepanyol yang tergesa-gesa pada kelajuan tinggi di sepanjang keluk dan tergelincir, membunuh 80 orang, seorang pegawai mahkamah berkata Jumaat – think in pictures @1WORLDCommunity)

Spain train driver suspected of negligent homicide

MADAyuMadyan - SANTIAGO DE COMPOSTELA, Spain (AP) Spain's interior minister announced Saturday that the driver whose speeding train crashed, killing 78 people, is now being held on suspicion of negligent homicide.

Minister of Interior Jorge Fernandez Diaz announced the step against Francisco Jose Garzon Amo, who previously had been detained on suspicion of recklessness following Wednesday's crash in Santiago de Compostela.

"There is rational evidence to lead us to think that the driver could have eventual responsibility," the minister told reporters at the city's police station. Fernandez Diaz also said Garzon, 52, has been discharged from the hospital, taken to the police station and would appear before a judge by Sunday evening.

Garzon has the right to keep silent, "although he may change his mind on that," the minister said. Blame has increasingly fallen on the driver, with the country's railway agency saying it was his responsibility to brake before going into the high-risk curve where the train tumbled off the rails and smashed into a wall. But it's still not clear whether the brakes failed or were never used, and the driver has remained silent so far.

A blood-soaked Garzon was photographed Wednesday being escorted away from the wreckage, at first by civilians who had hurried to the scene of the accident and then by police, but it is not clear just what his medical status is.

Unconfirmed media reports said that Garzon had injured ribs. He had been expected to give a preliminary statement to judicial police as early as Thursday, but that process was delayed, reportedly due to health reasons. Earlier Saturday, the justice department said Garzon's first appearance before a judge had been postponed until Sunday.

In Wednesday's crash, the train's eight carriages packed with 218 passengers blazed far over the speed limit into a curve and violently tipped over. Diesel fuel sent flames coursing through some cabins.

Investigators are examining recording devices from the train but have not officially said how fast it was going when it derailed. An American passenger, Stephen Ward, said he was watching the train's speed on a display screen in the carriage - and it indicated it was going 194 kph (121 mph), more than double the 80-kph speed limit.

The president of Adif, the Spanish rail agency, said that the driver should have started slowing the train 4 kilometers (2.5 miles) before the dangerous bend. He said signs clearly marked this point when the driver must begin to slow.

Normally, police take a first statement that is then examined by an investigating judge who must then take testimony within 72 hours of the arrest. That deadline is Sunday. Although that initial court hearing would be closed, it would give hints about the status of the investigation. The judge would decide whether to jail the driver as an official suspect, release him on bail, or release him without charges. If a judge finds sufficient evidence for a criminal trial, the suspect will be charged and a trial date set.

AP writer Harold Heckle in Madrid contributed to this report.

LinkWithin