Photo: AP Sebuah kereta api penumpang lulus bangkai
kereta api di Santiago de Compostela, Sepanyol, Sabtu Julai 27, 2013. Sepanyol
dalaman menteri Jorge Fernandez Diaz berkata pemandu yang memandu laju kereta
terhempas, membunuh 78 orang, kini ditahan kerana disyaki pembunuhan cuai.
Kereta api Sepanyol tergelincir pada kelajuan tinggi Rabu membunuh 78 dan
mencederakan berpuluh-puluh lagi – think in pictures @1WORLDCommunity)
MADAyuMadyan - Santiago de Compostela, Sepanyol (AP) ‘Pemandu
kereta api Sepanyol yang disyaki pembunuhan cuai’ Menteri Dalam Negeri Sepanyol
mengumumkan pada Sabtu bahawa pemandu yang memandu laju terhempas gerabak,
membunuh 78 orang, kini ditahan kerana disyaki pembunuhan cuai.
Menteri Dalam Negeri Jorge Fernandez Diaz mengumumkan
langkah terhadap Francisco Jose Garzon Amo, yang sebelum ini telah ditahan
kerana disyaki perbuatan melulu selepas kemalangan Rabu di Santiago de
Compostela.
"Terdapat bukti rasional untuk membawa kita
untuk berfikir bahawa pemandu boleh mempunyai tanggungjawab akhirnya,"
kata menteri itu kepada pemberita di balai polis di bandar ini. Fernandez Diaz
juga berkata Garzon, 52, telah keluar dari hospital, dibawa ke balai polis dan
akan hadir di hadapan seorang hakim petang Ahad.
Garzon mempunyai hak untuk berdiam diri,
"walaupun dia boleh pada itu menukar fikiran," kata menteri itu. Tuduhan
semakin jatuh pada pemandu, dengan agensi kereta api di negara ini berkata ia
adalah tanggungjawab beliau untuk brek sebelum pergi ke keluk yang berisiko
tinggi di mana kereta api jatuh dari landasan dan merempuh dinding. Tetapi ia
masih tidak jelas sama ada brek gagal atau tidak pernah digunakan, dan pemandu
telah diam setakat ini.
Garzon darah bercurah kelihatan difoto Rabu
diiringi dari bangkai kereta api, pada mulanya oleh orang awam yang telah
bergegas ke tempat kejadian dan kemudian oleh polis, tetapi ia tidak jelas apa
status perubatan beliau.
Laporan media yang belum disahkan mengatakan
bahawa Garzon tercedera tulang rusuk. Beliau telah dijangka untuk memberi
kenyataan kepada polis awal kehakiman seawal Khamis, tetapi proses itu
ditangguhkan, dilaporkan atas sebab-sebab kesihatan. Terdahulu Sabtu, jabatan
keadilan berkata penampilan pertama Garzon sebelum hakim telah ditangguhkan
sehingga Ahad.
Dalam kemalangan Rabu, lapan gerabak kereta api
yang penuh dengan 218 penumpang ternyala jauh melebihi had laju ke keluk dan
ganas disebut-sebut lebih. Minyak diesel menghantar api pemburuan melalui
beberapa kabin.
Penyiasat memeriksa alat-alat rakaman dari kereta
api tetapi tidak secara rasmi berkata berapa cepat ia akan apabila ia
tergelincir. Penumpang Amerika, Stephen Ward, berkata beliau menonton kelajuan
kereta api pada skrin paparan dalam garabak - dan ia membayangkan bahawa akan ia
194 kph (121 mph), lebih 2 kali ganda had laju 80 kilometer sejam.
Presiden Adif, agensi kereta api Sepanyol,
berkata bahawa pemandu sepatutnya mula memperlahankan kereta api 4 kilometer
(2.5 batu) sebelum selekoh berbahaya. Beliau berkata, tanda-tanda jelas
menandakan titik ini apabila pemandu mestilah perlahan.
Biasanya, polis mengambil kenyataan pertama yang
kemudiannya diperiksa oleh hakim penyiasat yang kemudian mesti mengambil bukti
dalam masa 72 jam penangkapan itu. Bahawa tarikh akhir adalah hari Ahad.
Walaupun bahawa pendengaran mahkamah awal akan ditutup, ia akan memberikan
petunjuk tentang status siasatan. Hakim akan membuat keputusan sama ada untuk
penjarakan pemandu sebagai suspek rasmi, melepaskannya atas jaminan, atau
melepaskan dia tanpa caj. Jika hakim mendapati bukti yang mencukupi untuk
perbicaraan jenayah, suspek akan dikenakan dan menetapkan tarikh perbicaraan.
AP penulis Harold Heckle di Madrid menyumbang
kepada laporan ini.
Photo: AP Seorang wanita dipindahkan dari sebuah
kereta api di tapak kemalangan kereta api di Santiago de Compostela, Sepanyol.
Polis Sepanyol hari Jumaat menahan pemandu kereta api yang terhempas di barat
laut Sepanyol, menurunkan angka kematian 80-78 dan mengambil milikan
"kotak hitam" kereta api dijangka memberi penjelasan mengenai mengapa
ia lebih cepat daripada had laju pada lengkung di mana ia tergelincir. Dan
dalam satu temu bual dengan The Associated Press, penumpang Amerika cedera di garabak
berkata dia melihat pada skrin monitor TV di dalam gerabak bahawa kereta api
itu berjalan 194 kph (121 mph) saat sebelum kemalangan itu - jauh melebihi 80 kilometer
sejam (50 had mph) kelajuan pada lengkung di mana ia tergelincir – think in pictures
@1WORLDCommunity)
Photo: AP Polis dan pegawai-pegawai keselamatan
melihat pengangkutan yang rosak di depot kereta api di Padron, berhampiran
Santiago de Compostela, Sepanyol, Jumaat 26 Julai 2013 selepas ia dibawa ke
sana dari tempat kejadian kemalangan kereta api. Penyiasat telah mengambil
milikan "kotak hitam" kereta api Sepanyol yang terkelincir pada
kelajuan tinggi di sepanjang keluk dan tergelincir, membunuh 80 orang, seorang
pegawai mahkamah berkata Jumaat. Analisis akan dilakukan untuk menentukan
mengapa kereta api itu perjalanan jauh melebihi had laju apabila ia terhempas
berhampiran stesen di Santiago de Compostela, di rantau Galicia barat laut,
kata jurucakap mahkamah Maria Pardo Rios. Pengendali kereta api terus ke
hospital Jumaat dan akan disoal siasat oleh polis tetapi dia berkata temubual
tidak akan berlaku Jumaat – think in pictures @1WORLDCommunity)
Photo: AP Sepanyol Putera Mahkota Felipe, hak dan Puteri
Letizia bertemu dengan penduduk kampung Angrois, berhampiran lokasi kemalangan
kereta api hanya di luar Santiago de Compostela, Sepanyol, Jumaat 26 Julai,
2013. Kaum kerabat Sepanyol bertemu dengan penduduk kampung, ada yang pertama
kali di tempat kejadian untuk membantu menarik penumpang daripada bangkai.
Penyiasat telah mengambil milikan "kotak hitam" kereta api Sepanyol
yang tergesa-gesa pada kelajuan tinggi di sepanjang keluk dan tergelincir,
membunuh 80 orang, seorang pegawai mahkamah berkata Jumaat – think in pictures @1WORLDCommunity)
Spain
train driver suspected of negligent homicide
MADAyuMadyan - SANTIAGO DE COMPOSTELA, Spain (AP) Spain's
interior minister announced Saturday that the driver whose speeding train
crashed, killing 78 people, is now being held on suspicion of negligent
homicide.
Minister of Interior Jorge Fernandez Diaz
announced the step against Francisco Jose Garzon Amo, who previously had been
detained on suspicion of recklessness following Wednesday's crash in Santiago
de Compostela.
"There is rational evidence to lead us to
think that the driver could have eventual responsibility," the minister
told reporters at the city's police station. Fernandez Diaz also said Garzon,
52, has been discharged from the hospital, taken to the police station and
would appear before a judge by Sunday evening.
Garzon has the right to keep silent,
"although he may change his mind on that," the minister said. Blame
has increasingly fallen on the driver, with the country's railway agency saying
it was his responsibility to brake before going into the high-risk curve where
the train tumbled off the rails and smashed into a wall. But it's still not
clear whether the brakes failed or were never used, and the driver has remained
silent so far.
A blood-soaked Garzon was photographed Wednesday
being escorted away from the wreckage, at first by civilians who had hurried to
the scene of the accident and then by police, but it is not clear just what his
medical status is.
Unconfirmed media reports said that Garzon had
injured ribs. He had been expected to give a preliminary statement to judicial
police as early as Thursday, but that process was delayed, reportedly due to
health reasons. Earlier Saturday, the justice department said Garzon's first
appearance before a judge had been postponed until Sunday.
In Wednesday's crash, the train's eight carriages
packed with 218 passengers blazed far over the speed limit into a curve and
violently tipped over. Diesel fuel sent flames coursing through some cabins.
Investigators are examining recording devices
from the train but have not officially said how fast it was going when it
derailed. An American passenger, Stephen Ward, said he was watching the train's
speed on a display screen in the carriage - and it indicated it was going 194
kph (121 mph), more than double the 80-kph speed limit.
The president of Adif, the Spanish rail agency,
said that the driver should have started slowing the train 4 kilometers (2.5
miles) before the dangerous bend. He said signs clearly marked this point when
the driver must begin to slow.
Normally, police take a first statement that is
then examined by an investigating judge who must then take testimony within 72
hours of the arrest. That deadline is Sunday. Although that initial court
hearing would be closed, it would give hints about the status of the
investigation. The judge would decide whether to jail the driver as an official
suspect, release him on bail, or release him without charges. If a judge finds
sufficient evidence for a criminal trial, the suspect will be charged and a trial
date set.
AP writer Harold
Heckle in Madrid contributed to this report.