Wednesday 18 December 2013

Rusia mengutuk PEMBUNUHAN beramai-ramai Adra, MENYERU Masyarakat DUNIA untuk bertindak balas . . .



JohnnyAdam – Kementerian Luar Rusia telah mengutuk pembunuhan beramai-ramai di bandar Adra, 20 kilometer ke utara Damsyik. Mangsa berkata kumpulan pemberontak jihad melaksanakan berpuluh-puluh orang awam, termasuk kanak-kanak, pemotongan kepala mereka atau membakar mereka hidup-hidup.

“Moscow yakin bahawa perbuatan itu perlu tegas mengutuk dan masyarakat antarabangsa secara aktif perlu menghadapi pelaku dan perbuatan pembiayai,” Aleksandr Lukashevich, jurucakap Kementerian Luar Rusia, berkata dalam satu kenyataan.

Walaupun tentera Syria terus menolak luas untuk mendapatkan pemberontak daripada Adra, RT Arab telah berkumpul akaun saksi apa yang berlaku di bandar itu minggu lepas, apabila ia telah ditangkap oleh pemberontak Islam di hadapan Al-Nusra dan Tentera Islam.

Mereka yang berjaya melarikan diri keganasan di Adra dan sampai ke Damsyik menga-takan mereka melihat militan penyembelihan Alawit, Druze, Kristian dan Syiah sewenang-wenangnya. Takut wawancara mereka mungkin mendatangkan mudarat kepada saudara-mara mereka masih di bandar yang diduduki, yang pelarian terselamat meminta untuk tidak mendedahkan identiti mereka.

RUSSIA Condemns Adra massacre, Calls On 
WORLD Community to react . . .

Russia’s Foreign Ministry has condemned massacre in the town of Adra, 20 kilometers north of Damascus. Survivors say jihadist rebel groups executed dozens of civilians, including children, beheading them or burning them alive.

“Moscow is convinced that such acts have to be decisively condemned and the international community should actively confront the perpetrators and financers of those acts,” Aleksandr Lukashevich, spokesman for the Russian Foreign Ministry, said in a statement.

While the Syrian army continues its broad push to get the insurgents out of Adra, RT Arabic has gathered eyewitness accounts of what happened in the town last week, when it was captured by Islamist rebels of the Al-Nusra front and the Army of Islam.

Those who managed to flee the violence in Adra and reach Damascus say they saw the militants slaughtering Alawites, Druze, Christians and Shiites indiscriminately. Fearing their interviews might do harm to their relatives still in the occupied town, the fugitive survivors asked not to reveal their identities.

Tentera Syria dalam misi untuk memaksa pemberontak keluar dari bandar Adra. (The Syrian army on a mission to force rebels out of the town of Adra. (Still from RT video – think IN pictures @1WORLD Community)

Salah seorang daripada mereka memberitahu RT bahawa semua pegawai-pegawai di bandar telah membunuh “tidak kira apa golongan agama yang mereka anuti.”

“Antaranya adalah orang-orang yang tidak menyokong mana-mana pihak yang berperang – yang bukan pembangkang atau kerajaan Walau bagaimanapun, mereka telah turut didera - Mereka diganasi dan digunakan sebagai perisai manusia,” kata saksi itu.

Tidak ada cara yang boleh dipercayai pada masa ini untuk berkomunikasi dengan orang yang terperangkap di dalam Adra, tetapi RT Arab Abutaleb Albohaya, menyampaikan dari Damsyik, memetik pegawai-pegawai negara sebagai berkata bahawa “kekejaman ter-hadap penduduk awam adalah berterusan.”

“Apa yang berlaku di Adra tidak dapat difikirkan,” kata seorang daripada pelarian Adra memberitahu RT. “Kanak-kanak yang disembelih dan dibuang keluar dari tingkap. Tetapi tiada siapa yang melakukan apa-apa. Krisis di Syria terus dalam persekitaran di mana tidak ada undang-undang antarabangsa, termasuk yang berkaitan dengan operasi separa tentera.”

One of them told RT that all of the officials in the town were killed “no matter what religious groups they belonged to.”

"Among them were people who did not support any of the warring parties – neither the opposition nor the government. Nevertheless, they have been abused – they were terrorized and used as human shields,” the witness said.

There’s no reliable way at the moment to communicate with the people trapped inside Adra, but RT Arabic’s Abutaleb Albohaya, reporting from Damascus, cites the country’s officials as saying that “the atrocities against the civilian population are continuing.”

“What is happening in Adra is unthinkable,” one of the Adra escapees told RT. “Children are being slaughtered and thrown out of the windows. But no one is doing anything. The crisis in Syria continues in an environment where there is no international law, including those relating to the paramilitary operations.”


@Syricide #Tartous pengikut setia dikebumikan hari ini dari #Adra. Mendesak soalan yang tidak akan hilang. . . dimanakah pengkebumian ghouta? (@Syricide #Tartous loyalists buried today from #Adra. Begging the question that won't go away . . . where are the ghouta burials? (think IN pictures @1WORLD Community)

Human Rights Watch telah menilai laporan yang keluar dari Adra .

“Saya takut kita tidak boleh memberi komen pada peringkat ini, sebagai penyelidikan kami masih berterusan dan ia amat sukar untuk mendapatkan maklumat yang tepat mengenai apa yang berlaku di Adra dan yang bertanggungjawab untuk penyalahguna-annya,” Lama Fakih, Syria pemantau dan Lebanon penyelidik memberitahu RT dalam e-mel.

Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (ICRC) telah mengadu bahawa Adra tidak boleh diakses kepada pakar-pakar itu.

“Kami tidak mempunyai akses kepada kawasan ini dan tidak boleh mengesahkan atau menafikan apa-apa maklumat yang diedarkan,” kata ICRC dalam jawapan kepada permin-taan RT untuk komen.

Kerajaan di Damsyik, sementara itu, mahu menarik perhatian PBB untuk acara-acara di Adra. Kementerian Luar Syria menghantar surat aduan ke PBB pada hari Isnin, menga-takan bahawa lebih daripada 100 orang telah dibunuh oleh Barisan al-Nusra dan Briged Islam di pinggir bandar ibu kota.

“Adra telah melihat beberapa jenayah ngeri,” Nizar Skif, pengerusi Kesatuan Peguam di Syria, memberitahu RT. Antara kekejaman, peguam itu berkata laporan daripada” sadisme, “orang yang "dibuang ke dalam relau” dan “rumah dibakar dengan orang dalam.”

Human Rights Watch has been evaluating the reports coming out of Adra.

“I am afraid we cannot comment at this stage, as our research is still ongoing and it has been very difficult to get accurate information about what is happening in Adra and who is responsible for the abuses,” Lama Fakih, the watchdog’s Syria and Lebanon Researcher told RT in an e-mail.

The International Committee of the Red Cross (ICRC) has complained that Adra is inaccessible to its experts.

"We don't have access to this area and can neither confirm nor deny any information circulating," the ICRC said in a reply to RT’s request for comment.

The government in Damascus, meanwhile, wants to draw the UN’s attention to events in Adra. The Syrian Foreign Ministry sent a letter of complaint to the United Nations on Monday, saying that more than 100 people were massacred by the al-Nusra Front and the Islam Brigade in a suburb of the capital.

“Adra has seen some horrific crimes,” Nizar Skif, chairman of the Union of Lawyers in Syria, told RT. Among the atrocities, the lawyer said were reports of “sadism,” of people being “thrown into the furnaces” and “houses burned with people inside.”

Tentera Syria dalam misi untuk memaksa pemberontak keluar dari bandar Adra. (The Syrian army on a mission to force rebels out of the town of Adra. (Still from RT video – think IN pictures @1WORLD Community)

Bercakap di Brussels pada hari Isnin, Menteri Luar Rusia, Sergey Lavrov, menyifatkan pem-bunuhan beramai-ramai Adra sebagai keterlaluan. Beliau berkata, ia bukan bukti-satunya kekejaman di pihak beberapa kumpulan pemberontak, yang menjadi Barisan Islam yang dipanggil, yang dicipta sebagai alternatif kepada Tentera Syria Bebas, yang telah mele-takkan dirinya sebagai kuasa sekular, komited untuk menjaga Syria masyarakat berbilang agama.

“Barisan Islam telah mengisytiharkan matlamat agak radikal, walaupun rakan-rakan barat kita telah cuba untuk mewujudkan hubungan dengan mereka dan menerangkan hadapan sebagai “kuasa yang boleh diterima”, yang mempunyai pengaruh “di atas tanah,” kata Lavrov pada sidang akhbar. “Walau bagaimanapun, terdapat beberapa bukti yang dianggap boleh dipercayai dan yang menunjukkan bahawa apabila hadapan itu sedang dicipta, kemungkinan Al-Nusra menyertai dalam telah dibincangkan. Yang tidak berlaku hanya untuk menyelamatkan reputasi yang depan, seperti Al-Nusra telah di senarai pertubuhan-pertubuhan pengganas ‘di Amerika Syarikat dan Eropah.”

Lavrov menyatakan kebimbangan beliau lebih kemungkinan bahawa Barisan Islam boleh menjadi ideologi dekat dengan Al-Nusra, sekarang bahawa mediator AS Geneva-2 run-dingan damai di Syria, yang ditetapkan untuk 22 Januari, telah bertemu dengan wakil depan, cuba untuk “entah bagaimana mendapatkan mereka” di bawah payung “Tentera Syria Percuma”.

Dengan kumpulan-kumpulan baru dalam pembangkang Syria mempunyai akhir-akhir ini “muncul seperti cendawan” menurut Lavrov, Rusia telah terutamanya berkenaan dengan yang sebenarnya sedang berlaku untuk berunding damai dengan kerajaan di Syria kononnya Geneva-2 persidangan damai.

Speaking in Brussels on Monday, Russia’s Foreign Minister, Sergey Lavrov, described the Adra massacre as outrageous. He said it was not the only evidence of brutality on the part of some of the rebel groups, which constitute the so-called Islamic Front, created as an alternative to the Free Syrian Army, which has positioned itself as a secular force, committed to keeping Syria a multi-religious society.

“The Islamic Front has proclaimed quite radical goals, although our western partners have been trying to establish ties with them and describe the front as an “acceptable power”, which possesses influence “on the ground,” Lavrov said at a press conference. “However, there’s some evidence which we consider reliable and which shows that when the front was being created, a possibility of Al-Nusra joining in was discussed. That did not happen only to save the front’s reputation, as Al-Nusra has been on terrorist organizations’ lists in the US and Europe.”

Lavrov expressed his concern over the possibility that the Islamic Front could be ideologically close to Al-Nusra, now that the US mediators of the Geneva-2 peace talks on Syria, set for January 22, have been meeting with the front’s representatives, trying to “somehow get them “under the umbrella” of the Free Syrian Army”.

With new groups within the Syrian opposition having lately “sprung up like mushrooms” according to Lavrov, Russia has been particularly concerned with who exactly is going to negotiate peace with the Syrian government at the so-called Geneva-2 peace conference.


LinkWithin