Monday 23 September 2013

Konservatif Merkel bersedia utk memenangi pilihan raya Jerman . . .



MADAyuMadyan - Merry Merkel: Konservatif menerajui undi Jerman dengan Pengundian 'hasil super' kini telah berakhir dalam pilihan raya Parlimen Jerman dan pemilihan keluar pertama telah dikeluarkan. Parti Demokrat Kristian Angela Merkel telah melakukan lebih baik daripada yang dijangkakan - dan beberapa unjuran mencadangkan ia juga boleh berakhir dengan majoriti mutlak. Ia akan menjadi kali pertama dalam lebih daripada setengah abad parti telah dapat mentadbir tanpa membentuk gabungan.

Merry Merkel: Conservatives lead in German vote with 'super result' Voting has now ended in the German parliamentary election and the first exit polls have been released. Angela Merkel's Christian Democrat Party has done better than expected - and some projections suggest it could even end up with an absolute majority. It would be the first time in more than half a century a party has been able to govern without forming a coalition.


Konservatif Merkel bersedia untuk memenangi pilihan raya Jerman. Keputusan awal menunjukkan pilihan raya Jerman yang blok konservatif Merkel (CDU-CSU) yang terkemuka dengan 41.8% peratus, mengatasi Steinbrueck ini Demokrat Sosial (SPD) yang mempunyai 25.7% peratus. Gabungan itu boleh memenangi majoriti mutlak dan membentuk kerajaan.

Setakat ini lebih daripada 90% peratus undi telah dikira.

Merkel telah menggesa parti itu untuk meraikan selepas mengetuai konservatif beliau untuk hasil yang terbaik dalam lebih 20 tahun.

“Kami akan melakukan semua yang kita boleh dalam tempoh 4 tahun akan datang untuk menjadikan mereka orang-orang yang berjaya untuk Jerman,” katanya di ibu pejabat CDP sambil menambah bahawa ia adalah terlalu awal untuk mempertimbangkan pakatan. “Kita akan bercakap tentang esok ini apabila kita mengetahui keputusan akhir - tetapi kita pasti boleh meraikan malam ini, seperti yang kita telah melakukan tugas yang besar.”

Walaupun keputusan yang menggalakkan bagi Merkel, blok beliau mungkin masih mempunyai untuk membentuk pakatan untuk mendapatkan majoriti.

Ia adalah tidak jelas sama ada dia akan dapat membentuk kerajaan campuran sama tengah-kanan dengan Free Democrats. Terdapat kemungkinan bahawa dia akan mempunyai untuk bergabung dengan pesaing kiri beliau.

Pemilihan keluar untuk ARD televisyen awam tidak memberi petunjuk yang jelas jika bekas Free Democrats sekutu Merkel (FDP) akan mencapai 5 % peratus ambang yang diperlukan untuk membuat ia ke dalam Bundestag - Parlimen Jerman. Setakat ini, FDP telah menerima kira-kira 4.7% peratus daripada jumlah undi.

Unjuran dari penyiar yang sama, menunjukkan CDU Merkel dan Bavaria saudara mereka parti CSU, dengan 297 kerusi Dewan Bundestag yang lebih rendah, berbanding 301 bagi pembangkang gabungan, bermakna mereka hanya malu untuk memenangi majoriti mutlak di Parlimen.

Satu lagi unjuran dari televisyen ZDF menunjukkan blok Merkel mati walaupun dengan 3 lagi pihak-pihak yang telah dibuat ke dalam parlimen.

Hadapan parti Hijau, yang secara tradisinya menjadi kuasa yang disegani di Jerman, adalah Parti Kiri keras selaras dengan 8.5% peratus.

Merkel's Conservatives Set to Win German Election . . .

Early results from the German election show that Merkel’s conservative bloc (CDU-CSU) is leading with 41.8 percent, beating Steinbrueck’s Social Democrats (SPD) which have 25.7 percent. The coalition could win an absolute majority and form a government.

So far more than 90 percent of the votes have been coutned.

Merkel has urged her party to celebrate after leading her conservatives to their best result in over 20 years.

"We will do everything we can in the next four years to make them successful ones for Germany," she said at the CDP headquarters adding that it was too early to consider coalitions. "We will talk about this tomorrow when we know the final results - but we can surely celebrate tonight, as we have done a great job."

Although the results are encouraging for Merkel, her bloc still may have to form a coalition to get the majority.

It is unclear whether she will be able to form the same center-right coalition with the Free Democrats. There is a chance that she will have to join forces with her leftist rivals.

Exit polls for ARD public television did not give a clear indication if Merkel’s former Free Democrat allies (FDP) would reach the five percent threshold required to make it into the Bundestag – Germany’s parliament. So far, the FDP has received around 4.7 percent of the votes.

Projections from the same broadcaster, showed Merkel’s CDU and their Bavarian sister party the CSU, with 297 seats in the Bundestag lower house, against 301 for the combined opposition, meaning they are just shy of winning an absolute majority in parliament.

Another projection from ZDF television showed Merkel’s block dead even with the other three parties that have made it into parliament.

Ahead of the Green party, which has traditionally been a force to be reckoned with in Germany, is the hard-line Left Party with 8.5 percent.

Penyokong Kesatuan Demokratik Kristian (CDU) meraikan sebagai pemilihan keluar disiarkan di televisyen di Berlin pada 22 September 2013, selepas pilihan raya umum Jerman. (AFP Photo/Odd Andersen – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Bersama-sama dengan nombor SPD, ini adalah skor yang baik digabungkan bagi pihak-pihak berhaluan kiri, sebanyak 42% peratus daripada jumlah undi - margin yang sama kepada konservatif Merkel. Ini bermakna terdapat kemungkinan gabungan kiri - bahaya untuk Merkel.

Alternatif untuk Jerman pihak (AFD) yang berlegar pada 4.9% peratus undi, hanya satu takuk di bawah had yang diperlukan untuk parti Eurosceptic untuk mendapat tempat di Bundestag.

72% peratus daripada pengundi Jerman telah ternyata pemilihan.

Jika blok Merkel tidak memenangi majoriti mutlak dan FDP gagal untuk masuk ke dalam Bundestag, parti CDU-CSU Merkel akan dipaksa ke dalam perbincangan dengan SPD Steinbrueck ini - dengan siapa Merkel bekerja bersama antara tahun 2005 dan 2009. Ini bermakna dia terpaksa menerima pakai dasar yang lebih berhaluan kiri seperti gaji minimum kebangsaan, yang sedang banyak berkempen untuk oleh SPD.

Walaupun Jerman mempunyai gaji minimum yang ditetapkan bagi pekerjaan tertentu - seperti pencuci dan pekerja pembinaan - tidak ada gaji minimum kebangsaan. Merkel menentang rancangan Steinbrueck dan lebih suka untuk membiarkan majikan dan pekerja membuat keputusan mengenai gaji minimum berdasarkan sektor demi sektor, kawasan demi kawasan.

Wartawan RT di Berlin, Peter Oliver, berkata bahawa gabungan besar antara Merkel dan SPD tidak mungkin sebagai SPD telah berkata ia “hanya tidak duduk dengan mereka.”

Tetapi Max Otte, seorang profesor di Worms Universiti Sains Gunaan berhampiran Frankfurt, berpendapat bahawa majoriti mutlak tidak begitu baik kerana ia mungkin kelihatan untuk Merkel.

Along with the SPD numbers, this is a good combined score for the leftist parties, totaling 42 percent of the votes – a similar margin to Merkel’s conservatives. This means there is a possibility of a leftist coalition – a danger for Merkel.

The Alternative for Germany party (AfD) is hovering at 4.9 percent of the votes, just a notch below the threshold required for the Eurosceptic party to gain a spot in the Bundestag.

Seventy-two percent of German voters have turned out to the polls.

If Merkel's bloc does not win the absolute majority and the FDP fails to get into the Bundestag, Merkel’s CDU-CSU party will be forced into talks with Steinbrueck’s SPD - with whom Merkel worked alongside between 2005 and 2009. This may mean she is forced to adopt more leftist policies such as a national minimum wage, which is being heavily campaigned for by the SPD.

Although Germany has a minimum wage set for certain jobs - such as cleaners and construction workers - there is no national minimum wage. Merkel opposes Steinbrueck’s plans and prefers to let employers and employees decide on minimum pay on a sector-by-sector, region-by-region basis.

RT’s correspondent in Berlin, Peter Oliver, says that a grand coalition between Merkel and the SPD is unlikely as the SPD have said it “just doesn’t sit with them.”

But Max Otte, a professor at the Worms University of Applied Sciences near Frankfurt, thinks that an absolute majority is not as good as it might seem for Merkel.

(L-R) North Rhine-Westphalia ini CDU pemimpin Armin Laschet, Jerman Buruh Menteri Ursula von der Leyen, Baden-Wuerttemberg ini CDU pemimpin Thomas Strobl, CSU parlimen kumpulan pemimpin Gerda Hasselfeldt, Canselor Jerman Angela Merkel, CDU setiausaha agung Hermann Groehe dan CDU/CSU parlimen ketua kumpulan Volker Kauder merayakan pada peringkat di Kesatuan Demokratik Kristian (CDU) ibu pejabat parti selepas pemilihan keluar telah diterbitkan di Berlin pada September 22, 2013 (AFP Photo/Odd Andersen – think IN pictures @1WORLDCommunity)

“Jika dia mempunyai majoriti mutlak, dia tidak boleh menyembunyikan, dia tidak boleh bermain permainan pengumpulan, yang dia masterfully tidak. Sebagai hasil yang besar kerana ini adalah untuk CDU, ia mungkin tidak keputusan yang dikehendaki Merkel,” katanya kepada RT.

Pengulas politik dan pengundi mereka - khususnya orang-orang yang lebih muda - telah sangat kritikal kempen pilihan raya secara keseluruhan, mendakwa ia tidak menangani isu-isu sebenar yang dihadapi oleh Jerman.

Berbeza dengan kuasa ekonomi siaran imej Jerman oleh media arus perdana, ramai pemerintah Jerman merasakan bahang krisis ekonomi. Manakala kadar pengangguran mungkin agak rendah, ramai yang mengikis oleh pada gaji yang rendah.

“Saya fikir jika anda bertanya kepada seseorang dari Sepanyol, mereka akan memberitahu anda bahawa Jerman adalah tanah ekonomi susu dan madu. Ini tidak berlaku,” Kristian Deubner dari Yayasan Pengajian Eropah Progresif memberitahu RT.

Terdapat juga kekecewaan di kalangan pengundi mengenai bailout baru yang mungkin untuk Greece, bersama-sama dengan skandal mengintip NSA yang mencemarkan imej Merkel.

“If she has an absolute majority, she cannot hide; she cannot play the collation game, which she masterfully does. As great a result as this is for the CDU, it may not be Merkel’s desired result,” he told RT.

Political commentators and the voters themselves - particularly the younger ones - have been highly critical of the whole election campaign, claiming it has not addressed the real issues facing Germany.

In contrast to Germany’s economic powerhouse image broadcast by mainstream media, many Germans are feeling the heat of the economic crisis. While unemployment might be comparatively low, many people are scraping by on low wages.

“I think if you ask someone from Spain, they would tell you that Germany is an economic land of milk and honey. This just isn’t the case,” Christian Deubner from the Foundation of European Progressive Studies told RT.

There is also frustration among the electorate about a possible new bailout for Greece, along with the NSA spying scandal which tarnished Merkel’s image.

Canselor Jerman Angela Merkel minum segelas vine anggur semasa pemilihan parti yang Kesatuan Demokratik Kristian (CDU) parti itu di ibu pejabat parti itu di Berlin pada September 22, 2013 (AFP Photo – think IN pictures @1WORLDCommunity)

LinkWithin