Perniagaan anda adalah
perniagaan Facebook.
Peribadi
Anda Adakah Public
Jika
orang yang tidak dikenali menghampiri anda meminta nama, umur, nombor telefon,
nama-nama keluarga dan kawan-kawan, dan kepentingan, dengan tujuan untuk
berkongsi maklumat yang lebih banyak orang yang tidak dikenali, anda mungkin
akan menjadi teragak-agak untuk sedia melepaskan maklumat tersebut. Namun yang
pada asasnya begitulah apa yang pengguna lakukan apabila mereka membuat profil
Facebook mereka.
Your
business is Facebook's business.
Private
Is Public
If a
stranger approached you asking for your name, age, phone number, names of
family and friends, and interests, with the intent of sharing that information
to more strangers, you'd probably be hesitant to readily give up that
information. Yet that's essentially what users do when they create their
Facebook profiles.
Jika
anda tidak mahu dunia tahu perniagaan anda, jangan beritahu Facebook sama ada.
(If you don't want the world to know your business, don't tell Facebook either).
Semua maklumat
itu tentang anda tidak dimiliki oleh anda. Semua ianya titik data peribadi
milik Facebook, dan ada cara semua perkongsian yang boleh menggigit anda balik.
All of
that information about you isn't owned by you. All of those personalized data
points belong to Facebook, and there are ways all that sharing can come back to
bite you.
Foto: teratas
Twitter Catatkan Tweet/Photos:
Top Twitter Takedown Tweets
Pengguna dalam Iklan/Users
in Ads . . .
Penggunaan
persamaan Rehtaeh Parsons 'dalam iklan dating mendorong tindak balas dalam
talian. (The use of Rehtaeh Parsons' likeness in a dating ad prompted an online
backlash).
Minggu
ini, Facebook menarik kritikan meluas selepas gambar 17-year-old Rehtaeh
Parsons, mangsa siber buli, muncul dalam iklan dating yang muncul di laman
rangkaian sosial. Dilaporkan geng-merogol apabila dia berumur 15 tahun, Parsons
jatuh ke dalam kemurungan dan kemudian mengambil kehidupan sendiri apabila
gambar kejadian itu telah dikongsi di laman rangkaian sosial, yang membawa
kepada beliau diganggu oleh rakan-rakannya.
Bagi
sebahagian, Facebook menegaskan bahawa penggunaan gambar adalah “pencabulan” dasar
iklan mereka dan memohon maaf.
Bagaimana
gambar Parsons muncul dalam iklan di tempat pertama masih misteri. Satu kempen
sebelum ini, yang dikenali sebagai “Cerita Tajaan,” data pengguna dimasukkan ke
dalam iklan, mencetuskan tuntutan mahkamah di Facebook yang dibayar kira-kira
614,000 pengguna US $ 15 setiap dan menulis semula dasar privasi, menurut Monitor
Christian Science (according
to the Christian Science Monitor).
Dalam
kes ini, Facebook mengharamkan iklan dan pengiklan. Tetapi akan mengguna penggunaan
gambar yang tidak sesuai malah pernah melihat dengan mata pelajaran kurang
berprofil tinggi?
Mengapa
Facebook Menjadikan Anda tidak berpuas hati/Why
Facebook Makes You Unhappy
This
week, Facebook drew widespread criticism after a photo of 17-year-old Rehtaeh
Parsons, a victim of cyber bullying, showed up in a dating ad that appeared on
the social networking site. Reportedly gang-raped when she was 15, Parsons fell
into depression and later took her own life when photos of the incident were
shared on social networking sites, leading to her being harassed by her peers.
For its
part, Facebook insisted that the use of the photo is a "gross
violation" of their ad policies and apologized.
How
Parsons photo appeared in an ad in the first place remains a mystery. An
earlier campaign, known as "Sponsored Stories," incorporated user
data into advertisements, triggering a lawsuit in which Facebook paid
approximately 614,000 users US$15 each and rewrote its privacy policy, according
to the Christian Science Monitor.
In this
case, Facebook banned the advertisement and the advertiser. But would the
inappropriate photo usage have even been noticed with a less high-profile
subject?
lawatan Pengguna,
Pengiklan-diluluskan/User-Recommended, Advertiser-Approved . . .
Tidak
mengganggu untuk mengesyorkan bahawa tempat sushi anda “Liked” kepada semua
kawan-kawan anda? Iklan Facebook boleh berbuat demikian juga. (Didn't bother to
recommend that sushi place you "Liked" to all your friends?
Facebook's ads can do that anyway).
Walaupun
dasar Facebook tidak mungkin untuk menggunakan iklan dengan gambar profil anda
atau maklumat di seluruh laman web, laman rangkaian sosial tidak mempunyai
dasar di tempat yang membolehkan ia menggunakan maklumat anda untuk
mengiklankan kepada rakan-rakan. Kemungkinan, jika anda tidak membaca Facebook “Penyata
Hak dan Tanggungjawab,” anda tidak melihat itu. (Petunjuk: Ia adalah suatu
tempat di tengah-tengah).
Sebagai
Mashable ini Kurt Wagner berkata awal bulan ini (As Mashable's Kurt
Wagner noted earlier this month), perjanjian itu memberi kebenaran Facebook
“untuk menggunakan nama, gambar profil, kandungan dan maklumat yang berkaitan
dengan kandungan komersial, ditaja, atau yang berkaitan (seperti jenama yang
anda suka) disampaikan atau dipertingkatkan” oleh laman rangkaian sosial. Iklan
ini akan muncul pada profil halaman rakan-rakan, tetapi tidak dikenali.
Pengguna juga tidak menerima pampasan bagi penyertaan mereka.
Pengguna
yang lebih suka untuk tidak dikerah sebagai jurucakap tidak dibayar boleh
memilih untuk keluar jika mereka memilih.
Mengalahkan
Ketagihan Facebook Anda Dengan Kejutan/Zap
Your Facebook Addiction With Shocks
Although
Facebook's policy might not be to deploy ads with your profile photo or
information site-wide, the social networking site does have a policy in place
that allows it to use your information to advertise to your friends. Chances
are, if you didn't read Facebook's "Statement of Rights and
Responsibilities," you didn't see that. (Hint: It's somewhere in the
middle).
As Mashable's Kurt
Wagner noted earlier this month, the agreement gives Facebook permission
"to use your name, profile picture, content, and information in connection
with commercial, sponsored, or related content (such as a brand you like)
served or enhanced" by the social networking sites. These ads would appear
on the profiles of friends' pages, but not strangers. Users also receive no compensation
for their participation.
Users
who would prefer not to be conscripted as unpaid spokespeople can opt out if
they so choose.
Profil untuk Dijual/Profiles
for Sale
Jangan
lupa: pengiklan Facebook adalah penggunanya, juga. (Don't forget: Facebook's
advertisers are its users, too).
Perniagaan
Facebook ini tidak hanya menghubungkan pengguna di seluruh DUNIA, ia menjual
maklumat kepada orang-orang pengguna kepada pengiklan supaya mereka dapat
mengetahui siapa anda, membina profil dan menentukan apa yang mereka fikir anda
akan mahu membeli.
Seperti
yang dijelaskan dalam Wall Street Journal artikel (Wall
Street Journal article), Facebook membolehkan pemasar “untuk menyasarkan
iklan kepada pengguna berdasarkan alamat e-mel dan nombor telefon mereka
senarai di profil mereka, atau berdasarkan tabiat mereka melayari di laman web
lain.”
Facebook
bukannya satu-satunya dalam perniagaan perlombongan data pengguna. Google,
Verizon, AT & T dan media digital dan lain-lain syarikat-syarikat
telekomunikasi juga terlibat dalam amalan ini. Dan dalam banyak kes, tidak ada
cara untuk pengguna untuk memilih keluar, pada dasarnya membuat sejarah
peribadi mereka komoditi.
Video:
Adakah Kita Semua Penagih Internet?/Video:
Are We All Internet Addicts?
Facebook's
business isn't just connecting users across the world; it's selling the
information on those users to advertisers so that they can find out who you
are, build a profile and determine what they think you'd want to purchase.
As
explained in a Wall
Street Journal article, Facebook allows marketers "to target ads at
users based on the email address and phone number they list on their profiles,
or based on their surfing habits on other sites."
Facebook
isn't the only one in the consumer data mining business. Google, Verizon, AT&T
and other digital media and telecommunications companies also engage in this
practice. And in many cases, there is no way for users to opt out, essentially
making their personal histories a commodity.
Macam kenal le?/Look
Familiar?
Perisian
pengiktirafan muka hanya boleh benar-benar menyeramkan. (Facial recognition
software can just be downright creepy).
Salah
satu teknologi yang Facebook adalah memajukan adalah perisian pengiktirafan
muka, sesuatu yang telah dibangunkan sejak beberapa tahun yang lalu. Bulan
lepas, Reuters melaporkan (Reuters
reported) bagaimana Facebook sedang mempertimbangkan menambah paling hampir
satu bilion gambar profil pengguna untuk pangkalan data pengiktirafan muka itu.
Idea di
sebalik teknologi ini ialah ia akan membolehkan sejenis ciri auto-tag di mana
pengguna yang muncul dalam gambar seorang kawan akan secara automatik dikenal
pasti seperti itu.
Walaupun
Facebook kini tidak menggunakan mana-mana teknologi pengiktirafan muka pada
penggunanya, yang boleh, seperti dasar-dasar lain pada masa lalu, perubahan,
walaupun pengguna akan dapat untuk memilih keluar. Peguam bela privasi yang
difahami bimbang tentang implikasi pangkalan data besar-besaran global dari
pengguna yang mudah dan secara automatik boleh dikenal pasti berdasarkan gambar
profil mereka.
Sebagai
PCWorld Sarah Jacobsson Purewal menjelaskan (As
PCWorld's Sarah Jacobsson Purewal explains), pengiktirafan muka adalah
lebih daripada sekadar menyeramkan. Orang yang tidak dikenali akan dapat
mengakses maklumat terperinci segala-galanya tentang anda dengan gambar
tunggal.
Bagaimana
Facebook Menjual Maklumat Peribadi Anda/How
Facebook Sells Your Personal Information
One of
the technologies that Facebook is advancing is facial recognition software,
something that has been developed over the last few years. Last month, Reuters
reported on how Facebook was considering adding most of its nearly one
billion user profile photos to its facial recognition database.
The idea
behind the technology is that it will enable a kind of auto-tagging feature
where a user that appears in a friend's photo would automatically be identified
as such.
Although
Facebook currently does not use any facial recognition technology on its users,
that could, like other policies in the past, change, though users would be able
to opt out. Privacy advocates are understandably worried about the implications
of a massive global database of users being readily and automatically
identifiable based on their profile photos.
As
PCWorld's Sarah Jacobsson Purewal explains, facial recognition is more than
just creepy. Strangers would be able to access information detailing everything
about you with a single photo.
Lulus Digital, Kini dan
Masa Depan/Digital Past,
Present and Future . . .
Kanak-kanak
mungkin tidak tahu bagaimana untuk menggunakan teknologi dari usia yang sangat muda,
itu tidak bermakna mereka memahaminya. (Children may know how to use technology
from a very young age; that doesn't mean they understand it).
Orang-orang
di Facebook bukan sahaja posting kandungan tentang diri mereka di laman
rangkaian sosial, mereka juga berkongsi gambar anak-anak mereka. Seperti
segala-galanya di Internet, ini Gambar boleh meninggalkan cetakan digital tetap
kanak-kanak kerana mereka membesar menjadi dewasa.
Memandangkan
bilangan perubahan yang Facebook telah dilaksanakan sejak beberapa tahun lalu,
bukan sahaja dari segi teknologi, tetapi juga dasar privasi, apa maknanya
kepada generasi muda yang tidak pernah mempunyai peluang untuk memilih untuk
keluar atau memahami apa yang rangkaian sosial adalah apabila gambar pertama
diri bayi mereka muncul dalam talian?
Slate
Amy Webb dalam artikel (an
article) yang disiarkan awal bulan ini menjelaskan bagaimana dia enggan
untuk menghantar apa-apa mengenai anak perempuan dalam talian beliau untuk
melindungi dia dari perlombongan data korporat, profil dan banyak lagi.
Banyak
memeranjatkan pengarang, gambar anak perempuannya sebenarnya telah diterbitkan
dalam talian, kerana dia menyatakan dalam susulan (as
she notes in a follow-up), menunjukkan kawalan yang terhad ibu bapa
mempunyai lebih jejak digital anak mereka walaupun pada usia muda.
People
on Facebook aren't only posting content about themselves on the social
networking site; they're also sharing photos of their children. Like everything
else on the Internet, these uploads can leave permanent digital prints of kids
as they grow into adulthood.
Given
the number of changes that Facebook has implemented over the years, not only in
terms of its technology, but also its privacy policy, what does it mean to the
youngest generation who never had the chance to opt out or even understand what
social networking was when the first photos of their infant selves appeared
online?
Slate's
Amy Webb in an
article posted earlier this month explained how she refuses to post
anything about her daughter online in order to protect her from corporate data
mining, profiling and more.
Much to
the author's surprise, photos of her daughter had in fact been published
online, as
she notes in a follow-up, demonstrating the limited control a parent has
over their child's digital footprint even at the youngest age.
(Source:
Discovery
News. Disunting).
Related
Posts:
1.
Kebenaran Terrible Mengenai Facebook (The
Terrible Truth About Facebook)
2.
Kebenaran Terrible Mengenai Twitter (The
Terrible Truth About Twitter)
3.
Infographic: Adakah Anda Tahu Siapa Watching Anda? (Infographic:
Do You Know Who's Watching You?)
4.
Infographic: Penjejakan Online: Anda Menjadi diperhatikan (Infographic:
Online Tracking: You’re Being Watched)
5. 7
Cara Mudah Dapatkan Pengenalan Anda Dicuri (7
Easy Ways to Get Your Identity Stolen)
6. Top
10 Orang Internet tersalah Tertuduh (Top
10 People The Internet Wrongly Accused)
7. Infographic: Apakah
Media Sosial Memusnahkan Hubungan Sebenar-Dunia? (Infographic:
Is Social Media Destroying Real-World Relationships?)