Monday 23 September 2013

Facebook Owns YOU . . .

Facebook Owns You 
by MADAyuMadyan
Discovery News

Perniagaan anda adalah perniagaan Facebook.

Peribadi Anda Adakah Public

Jika orang yang tidak dikenali menghampiri anda meminta nama, umur, nombor telefon, nama-nama keluarga dan kawan-kawan, dan kepentingan, dengan tujuan untuk berkongsi maklumat yang lebih banyak orang yang tidak dikenali, anda mungkin akan menjadi teragak-agak untuk sedia melepaskan maklumat tersebut. Namun yang pada asasnya begitulah apa yang pengguna lakukan apabila mereka membuat profil Facebook mereka.

Your business is Facebook's business.

Private Is Public

If a stranger approached you asking for your name, age, phone number, names of family and friends, and interests, with the intent of sharing that information to more strangers, you'd probably be hesitant to readily give up that information. Yet that's essentially what users do when they create their Facebook profiles.

Jika anda tidak mahu dunia tahu perniagaan anda, jangan beritahu Facebook sama ada. (If you don't want the world to know your business, don't tell Facebook either).

Semua maklumat itu tentang anda tidak dimiliki oleh anda. Semua ianya titik data peribadi milik Facebook, dan ada cara semua perkongsian yang boleh menggigit anda balik.

All of that information about you isn't owned by you. All of those personalized data points belong to Facebook, and there are ways all that sharing can come back to bite you.

Foto: teratas Twitter Catatkan Tweet/Photos: Top Twitter Takedown Tweets

Pengguna dalam Iklan/Users in Ads . . .

Penggunaan persamaan Rehtaeh Parsons 'dalam iklan dating mendorong tindak balas dalam talian. (The use of Rehtaeh Parsons' likeness in a dating ad prompted an online backlash).

Minggu ini, Facebook menarik kritikan meluas selepas gambar 17-year-old Rehtaeh Parsons, mangsa siber buli, muncul dalam iklan dating yang muncul di laman rangkaian sosial. Dilaporkan geng-merogol apabila dia berumur 15 tahun, Parsons jatuh ke dalam kemurungan dan kemudian mengambil kehidupan sendiri apabila gambar kejadian itu telah dikongsi di laman rangkaian sosial, yang membawa kepada beliau diganggu oleh rakan-rakannya.

Bagi sebahagian, Facebook menegaskan bahawa penggunaan gambar adalah “pencabulan” dasar iklan mereka dan memohon maaf.

Bagaimana gambar Parsons muncul dalam iklan di tempat pertama masih misteri. Satu kempen sebelum ini, yang dikenali sebagai “Cerita Tajaan,” data pengguna dimasukkan ke dalam iklan, mencetuskan tuntutan mahkamah di Facebook yang dibayar kira-kira 614,000 pengguna US $ 15 setiap dan menulis semula dasar privasi, menurut Monitor Christian Science (according to the Christian Science Monitor).

Dalam kes ini, Facebook mengharamkan iklan dan pengiklan. Tetapi akan mengguna penggunaan gambar yang tidak sesuai malah pernah melihat dengan mata pelajaran kurang berprofil tinggi?

Mengapa Facebook Menjadikan Anda tidak berpuas hati/Why Facebook Makes You Unhappy

This week, Facebook drew widespread criticism after a photo of 17-year-old Rehtaeh Parsons, a victim of cyber bullying, showed up in a dating ad that appeared on the social networking site. Reportedly gang-raped when she was 15, Parsons fell into depression and later took her own life when photos of the incident were shared on social networking sites, leading to her being harassed by her peers.

For its part, Facebook insisted that the use of the photo is a "gross violation" of their ad policies and apologized.

How Parsons photo appeared in an ad in the first place remains a mystery. An earlier campaign, known as "Sponsored Stories," incorporated user data into advertisements, triggering a lawsuit in which Facebook paid approximately 614,000 users US$15 each and rewrote its privacy policy, according to the Christian Science Monitor.

In this case, Facebook banned the advertisement and the advertiser. But would the inappropriate photo usage have even been noticed with a less high-profile subject?

lawatan Pengguna, Pengiklan-diluluskan/User-Recommended, Advertiser-Approved . . .

Tidak mengganggu untuk mengesyorkan bahawa tempat sushi anda “Liked” kepada semua kawan-kawan anda? Iklan Facebook boleh berbuat demikian juga. (Didn't bother to recommend that sushi place you "Liked" to all your friends? Facebook's ads can do that anyway).

Walaupun dasar Facebook tidak mungkin untuk menggunakan iklan dengan gambar profil anda atau maklumat di seluruh laman web, laman rangkaian sosial tidak mempunyai dasar di tempat yang membolehkan ia menggunakan maklumat anda untuk mengiklankan kepada rakan-rakan. Kemungkinan, jika anda tidak membaca Facebook “Penyata Hak dan Tanggungjawab,” anda tidak melihat itu. (Petunjuk: Ia adalah suatu tempat di tengah-tengah).

Sebagai Mashable ini Kurt Wagner berkata awal bulan ini (As Mashable's Kurt Wagner noted earlier this month), perjanjian itu memberi kebenaran Facebook “untuk menggunakan nama, gambar profil, kandungan dan maklumat yang berkaitan dengan kandungan komersial, ditaja, atau yang berkaitan (seperti jenama yang anda suka) disampaikan atau dipertingkatkan” oleh laman rangkaian sosial. Iklan ini akan muncul pada profil halaman rakan-rakan, tetapi tidak dikenali. Pengguna juga tidak menerima pampasan bagi penyertaan mereka.

Pengguna yang lebih suka untuk tidak dikerah sebagai jurucakap tidak dibayar boleh memilih untuk keluar jika mereka memilih.

Mengalahkan Ketagihan Facebook Anda Dengan Kejutan/Zap Your Facebook Addiction With Shocks

Although Facebook's policy might not be to deploy ads with your profile photo or information site-wide, the social networking site does have a policy in place that allows it to use your information to advertise to your friends. Chances are, if you didn't read Facebook's "Statement of Rights and Responsibilities," you didn't see that. (Hint: It's somewhere in the middle).

As Mashable's Kurt Wagner noted earlier this month, the agreement gives Facebook permission "to use your name, profile picture, content, and information in connection with commercial, sponsored, or related content (such as a brand you like) served or enhanced" by the social networking sites. These ads would appear on the profiles of friends' pages, but not strangers. Users also receive no compensation for their participation.

Users who would prefer not to be conscripted as unpaid spokespeople can opt out if they so choose.

Profil untuk Dijual/Profiles for Sale

Jangan lupa: pengiklan Facebook adalah penggunanya, juga. (Don't forget: Facebook's advertisers are its users, too).

Perniagaan Facebook ini tidak hanya menghubungkan pengguna di seluruh DUNIA, ia menjual maklumat kepada orang-orang pengguna kepada pengiklan supaya mereka dapat mengetahui siapa anda, membina profil dan menentukan apa yang mereka fikir anda akan mahu membeli.

Seperti yang dijelaskan dalam Wall Street Journal artikel (Wall Street Journal article), Facebook membolehkan pemasar “untuk menyasarkan iklan kepada pengguna berdasarkan alamat e-mel dan nombor telefon mereka senarai di profil mereka, atau berdasarkan tabiat mereka melayari di laman web lain.”

Facebook bukannya satu-satunya dalam perniagaan perlombongan data pengguna. Google, Verizon, AT & T dan media digital dan lain-lain syarikat-syarikat telekomunikasi juga terlibat dalam amalan ini. Dan dalam banyak kes, tidak ada cara untuk pengguna untuk memilih keluar, pada dasarnya membuat sejarah peribadi mereka komoditi.

Video: Adakah Kita Semua Penagih Internet?/Video: Are We All Internet Addicts?

Facebook's business isn't just connecting users across the world; it's selling the information on those users to advertisers so that they can find out who you are, build a profile and determine what they think you'd want to purchase.

As explained in a Wall Street Journal article, Facebook allows marketers "to target ads at users based on the email address and phone number they list on their profiles, or based on their surfing habits on other sites."

Facebook isn't the only one in the consumer data mining business. Google, Verizon, AT&T and other digital media and telecommunications companies also engage in this practice. And in many cases, there is no way for users to opt out, essentially making their personal histories a commodity.

Macam kenal le?/Look Familiar?

Perisian pengiktirafan muka hanya boleh benar-benar menyeramkan. (Facial recognition software can just be downright creepy).

Salah satu teknologi yang Facebook adalah memajukan adalah perisian pengiktirafan muka, sesuatu yang telah dibangunkan sejak beberapa tahun yang lalu. Bulan lepas, Reuters melaporkan (Reuters reported) bagaimana Facebook sedang mempertimbangkan menambah paling hampir satu bilion gambar profil pengguna untuk pangkalan data pengiktirafan muka itu.

Idea di sebalik teknologi ini ialah ia akan membolehkan sejenis ciri auto-tag di mana pengguna yang muncul dalam gambar seorang kawan akan secara automatik dikenal pasti seperti itu.

Walaupun Facebook kini tidak menggunakan mana-mana teknologi pengiktirafan muka pada penggunanya, yang boleh, seperti dasar-dasar lain pada masa lalu, perubahan, walaupun pengguna akan dapat untuk memilih keluar. Peguam bela privasi yang difahami bimbang tentang implikasi pangkalan data besar-besaran global dari pengguna yang mudah dan secara automatik boleh dikenal pasti berdasarkan gambar profil mereka.

Sebagai PCWorld Sarah Jacobsson Purewal menjelaskan (As PCWorld's Sarah Jacobsson Purewal explains), pengiktirafan muka adalah lebih daripada sekadar menyeramkan. Orang yang tidak dikenali akan dapat mengakses maklumat terperinci segala-galanya tentang anda dengan gambar tunggal.

Bagaimana Facebook Menjual Maklumat Peribadi Anda/How Facebook Sells Your Personal Information

One of the technologies that Facebook is advancing is facial recognition software, something that has been developed over the last few years. Last month, Reuters reported on how Facebook was considering adding most of its nearly one billion user profile photos to its facial recognition database.

The idea behind the technology is that it will enable a kind of auto-tagging feature where a user that appears in a friend's photo would automatically be identified as such.

Although Facebook currently does not use any facial recognition technology on its users, that could, like other policies in the past, change, though users would be able to opt out. Privacy advocates are understandably worried about the implications of a massive global database of users being readily and automatically identifiable based on their profile photos.

As PCWorld's Sarah Jacobsson Purewal explains, facial recognition is more than just creepy. Strangers would be able to access information detailing everything about you with a single photo.

Lulus Digital, Kini dan Masa Depan/Digital Past, 
Present and Future . . .

Kanak-kanak mungkin tidak tahu bagaimana untuk menggunakan teknologi dari usia yang sangat muda, itu tidak bermakna mereka memahaminya. (Children may know how to use technology from a very young age; that doesn't mean they understand it).

Orang-orang di Facebook bukan sahaja posting kandungan tentang diri mereka di laman rangkaian sosial, mereka juga berkongsi gambar anak-anak mereka. Seperti segala-galanya di Internet, ini Gambar boleh meninggalkan cetakan digital tetap kanak-kanak kerana mereka membesar menjadi dewasa.

Memandangkan bilangan perubahan yang Facebook telah dilaksanakan sejak beberapa tahun lalu, bukan sahaja dari segi teknologi, tetapi juga dasar privasi, apa maknanya kepada generasi muda yang tidak pernah mempunyai peluang untuk memilih untuk keluar atau memahami apa yang rangkaian sosial adalah apabila gambar pertama diri bayi mereka muncul dalam talian?

Slate Amy Webb dalam artikel (an article) yang disiarkan awal bulan ini menjelaskan bagaimana dia enggan untuk menghantar apa-apa mengenai anak perempuan dalam talian beliau untuk melindungi dia dari perlombongan data korporat, profil dan banyak lagi.

Banyak memeranjatkan pengarang, gambar anak perempuannya sebenarnya telah diterbitkan dalam talian, kerana dia menyatakan dalam susulan (as she notes in a follow-up), menunjukkan kawalan yang terhad ibu bapa mempunyai lebih jejak digital anak mereka walaupun pada usia muda.

People on Facebook aren't only posting content about themselves on the social networking site; they're also sharing photos of their children. Like everything else on the Internet, these uploads can leave permanent digital prints of kids as they grow into adulthood.

Given the number of changes that Facebook has implemented over the years, not only in terms of its technology, but also its privacy policy, what does it mean to the youngest generation who never had the chance to opt out or even understand what social networking was when the first photos of their infant selves appeared online?

Slate's Amy Webb in an article posted earlier this month explained how she refuses to post anything about her daughter online in order to protect her from corporate data mining, profiling and more.

Much to the author's surprise, photos of her daughter had in fact been published online, as she notes in a follow-up, demonstrating the limited control a parent has over their child's digital footprint even at the youngest age.

(Source: Discovery News. Disunting).

Related Posts:

1. Kebenaran Terrible Mengenai Facebook (The Terrible Truth About Facebook)

2. Kebenaran Terrible Mengenai Twitter (The Terrible Truth About Twitter)

3. Infographic: Adakah Anda Tahu Siapa Watching Anda? (Infographic: Do You Know Who's Watching You?)

4. Infographic: Penjejakan Online: Anda Menjadi diperhatikan (Infographic: Online Tracking: You’re Being Watched)

5. 7 Cara Mudah Dapatkan Pengenalan Anda Dicuri (7 Easy Ways to Get Your Identity Stolen)

6. Top 10 Orang Internet tersalah Tertuduh (Top 10 People The Internet Wrongly Accused)

7. Infographic: Apakah Media Sosial Memusnahkan Hubungan Sebenar-Dunia? (Infographic: Is Social Media Destroying Real-World Relationships?)

LinkWithin