Sunday 25 August 2013

PROOF thru 'think IN pictures' (Takdir Syria) Salahuddin Al 'Ayyubi vs Free Syrian Army AkhirZAMAN !?


God Almighty says in the Holy Quran: ‘Say, "Indeed, my prayer, my rites of sacrifice, my living and my dying are for Allah , Lord of the worlds. No partner has He. And this I have been commanded, and I am the first (among you) of the Muslims.’ Firman Allah Taala:"Katakanlah: Sesungguhnya solatku dan ibadahku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagi-Nya dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan dan aku adalah orang Islam yang awal (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintahNya)." (Surah Al 'An’aam 6:162-163)


MADAyuMadyan – AsSalam Da’iee illa’Allah 'UMATi Salahuddin Al 'Ayyubi (Ṣalāḥ Al 'Dīn Al 'Ayyubīy‎, bahasa Kurdis Silhedînê Eyûbî, Bahasa Parsi: Selahaddin Eyyubi) atau nama sebenarnya Yusuf bin Ayyub (1137 -1193) mengasaskan dinasti Ayyubi bangsa Kurdis di Mesir dan Syria.

* (Salahuddin Al 'Ayyubi beliau hidup pada ZAMAN Tabi'een - tabi’een yakni Cicit kepada para Sahabat Radhiyallahu Anhu)

Di Barat beliau dikenali sebagai Saladin. Dia juga terkenal dalam kalangan Nasaro (eropa) dan Muslim dengan kebolehannya sebagai ketua dan ketangkasannya dalam peperangan yang disertai juga dengan sifat kesateriaan dan belas kasihannya semasa Perang Salib.

Dengan kewafatan Nur Ad 'Din pada tahun 1174, beliau menjadi Sultan Mesir. Beliau kemudian mengisytiharkan kemerdekaan daripada kerajaan Seljuk dan mengasaskan Kerajaan Ayubbiyyah. Beliau turut mengembalikan ajaran Sunah Wal Jamaah di Mesir.

Salahuddin Al 'Ayubbi wafat pada 4 Mac 1193 di Kota Damsyik tidak lama selepas pemergian Raja Richard. Apabila mereka membuka peti simpanan Salahuddin untuk membiayai upacara pengebumiannya, mereka mendapati ia tidak cukup (diriwayatkan Salahuddin hanya meninggalkan sekeping wang emas dan 4 wang perak semasa kematiannya.

Ada juga riwayat yang menyebut wang itu henyalah wang 5 Dinar) . Salahuddin telah memberikan hampir kesemua hartanya kepada rakyat-rakyatnya yang miskin.

Makamnya yang terletak di Masjid Ummaiyyah merupakan tumpuan tarikan pelancong yang terkenal. Makamnya adalah antara makam yang sering dikunjungi umat Islam di seluruh DUNIA.

LinkWithin