Sunday 4 August 2013

Gaza Merasakan Kesan-kesan Perubahan di Mesir . . .


Gaza merasakan kesan perubahan di Mesir. Rampasan kuasa di Mesir mempunyai kesan serius terhadap hubungan negara ini dengan jiran Gaza. Enklaf, yang dikawal oleh Hamas dan diapit di antara Israel, Mesir dan Laut Mediterranean, telah bergantung sepenuhnya kepadanya dapat menyeberang sempadan ke Mesir oleh darah dan laut, namun itu telah menjadi lebih sukar dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

Kerajaan Palestin di Gaza telah memberi amaran bencana kemanusiaan jika sempadan lintasan Rafah hanya dibuka pada dasar yang sangat terhad.

“Laut ini hanya dibuka selama 6 batu. Kami tidak mempunyai cukup bahan api. Bagaimana nelayan akan dapat ikan? Sekarang jumlah ikan yang telah kita dapat tidak banyak, dan harga yang sangat tinggi,” kata seorang penjual ikan Gaza.

Hamas sebahagian besarnya telah kekal senyap tentang sekatan sempadan, namun harga simen, batu dan bahan api yang semakin meningkat dengan pesat kerana kekurangan menjadi satu isu yang serius bagi 1.7 juta penduduk Gaza.

Terowong yang digunakan oleh ramai penduduk untuk masuk dan keluar serta membawa barang-barang yang amat diperlukan ke dalam enklaf juga telah ditutup akibat pergolakan di Mesir.

Gaza feels the effects of changes in Egypt. The coup in Egypt is having a serious effect on the country's relationship with neighbouring Gaza. The enclave, controlled by Hamas and sandwiched between Israel, Egypt and the Mediterranean Sea, has relied heavily on being able to cross the border into Egypt by land and water, however that has become more difficult in recent weeks.

The Palestinian government in Gaza has warned of humanitarian disaster if the Rafah border crossing only opens on a very limited basis.

"The sea is only open for six miles. We don't have enough fuel. How will the fishermen be able to fish? Now the amount of fish we have is not a lot, and the prices are very high," said one Gaza fishmonger.

Hamas has remained largely silent on the border restrictions, however the price of cement, gravel and fuel are rising rapidly as shortages become a serious issue for the 1.7 million residents of Gaza.

The tunnels used by many residents to enter and leave as well as bring much needed goods into the enclave have also been shut as a result of the unrest in Egypt.


LinkWithin