Friday 30 August 2013

Amerika Syarikat bersedia utk membuat keputusan mengenai tindakan Ketenteraan di Syria 'Pada kita Sendiri' - White House

The White House in Washington, DC (AFP Photo/Karen Bleier – think IN pictures @1WORLDCommunity)

MADAyuMadyan – (RT. Published Ogos 30, 2013) Amerika Syarikat bersedia untuk membuat keputusan mengenai tindakan ketenteraan di Syria 'pada kita sendiri' - White House

Presiden Obama juga boleh mempertimbangkan serangan tentera di Syria walaupun Parlimen British menolak usul membenarkan penglibatan UK dalam konflik tersebut.

Pegawai-pegawai White House kepada pemberita hari Khamis bahawa kenyataan dari sekutu Amerika Syarikat' yang terdekat , keengganan dari Majlis Keselamatan PBB , dan ketidaktentuan yang meluas di Kongres Amerika Syarikat tidak akan cukup untuk mempengaruhi Obama dari serangan peluru berpandu terhad pada sasaran Syria.

Obama, yang telah dikritik kerana tidak berunding dengan Kongres ke atas Syria, bertemu dengan ahli-ahli parlimen dan panggilan pemimpin-pemimpin terkemuka lain di sidang White House Khamis.

“Kita telah melihat hasil daripada undi Parlimen pada malam ini UK. Amerika Syarikat akan terus berunding dengan kerajaan UK - salah satu daripada sekutu rapat dan rakan-rakan kami. Seperti yang kita telah berkata, Presiden Obama membuat keputusan akan berpandukan apa yang ada dalam kepentingan Amerika Syarikat, “kata satu kenyataan White House selepas mesyuarat itu.  “Beliau percaya bahawa terdapat kepentingan teras yang dipertaruhkan bagi Amerika Syarikat dan negara-negara yang melanggar norma-norma antarabangsa mengenai senjata kimia perlu bertanggungjawab.”

Pentadbiran itu juga merancang untuk melepaskan laporan perisikan mendedahkan laporan mengenai kimia baru-baru ini serangan senjata di Syria hari Jumaat, mengikut Major Garrett CBS News. White House dilaporkan akan melepaskan justifikasi undang-undang untuk tindakan ketenteraan jika perintah Obama itu, juga.

“Apabila presiden mencapai penentuan mengenai tindak balas yang sesuai . . . dan justifikasi undang-undang yang diperlukan menyokong atau untuk menyokong keputusan itu, kami akan menghasilkan satu pada kita sendiri,” kata jurucakap White House Josh Earnest berkata dalambeberapa  jam sebelum undian British .

Persembahan perisikan Khamis tidak mengaitkan Assad dalam serangan senjata kimia di pinggir bandar Damsyik, pembantu White House kepada New York Times, tetapi pegawai-pegawai pentadbiran percaya bahawa mereka mempunyai “bukti yang cukup untuk menjalankan serangan terhad yang akan menghalang kerajaan Syria daripada menggunakan senjata-senjata ini lagi.”

Assad dan kerajaan Syria telah menyalahkan serangan kimia, didokumenkan dalam rakaman mengerikan di seluruh Internet, di pihak pembangkang. White House telah mengakui bahawa Amerika Syarikat mempunyai “tiada senjata yang berasap” untuk membuktikan Assad di belakang serangan itu, meninggalkan keraguan yang cukup untuk Dewan Rakyat British untuk menolak tindakan ketenteraan.

Walaupun Ahli Parlimen UK dibahaskan mungkin peluru berpandu mungkin Kongres Amerika Syarikat yang serangan adalah di tengah-tengah rehat musim panas, walaupun Senator Dianne Feinstein California berkata undi tidak akan diperlukan.

“Terdapat rundingan. Akan ada lebih banyak perundingan, “katanya kepada majalah Time. “Ini bukan untuk menghantar tentera ke atas, seperti yang saya fahami . . . jelas , ia akan menjadi baik untuk ditunggu, tetapi jika masa adalah intipati yang adalah keputusan pentadbiran telah dibuat. Saya fikir ada banyak cara untuk melakukan perundingan yang mencukupi.”

US ready to decide on military action in Syria 
'On Our Own' - White House

President Obama could well consider a military strike in Syria despite the British Parliament rejecting a motion authorizing the UK’s involvement in the conflict.

White House officials told reporters Thursday that the statement from United States’ closest ally, reluctance from the United Nations Security Council, and widespread uncertainty in the US Congress would not be enough to sway Obama from a limited missile strike on Syrian targets.

Obama, who has been criticized for not consulting with Congress over Syria, met with lawmakers and other top leaders in a White House conference call Thursday.

“We have seen the result of the Parliament vote in the UK tonight. The US will continue to consult with the UK government - one of our closest allies and friends. As we've said, President Obama's decision-making will be guided by what is in the best interests of the United States,” said a White House statement following the meeting. “He believes that there are core interests at stake for the United States and that countries who violate international norms regarding chemical weapons need to be held accountable.”

The administration also plans to release a declassified intelligence report on the recent chemical weapons attacks in Syria Friday, according to Major Garrett of CBS News. The White House will reportedly release the legal justification for military action if Obama orders it, as well.

“When the president reaches a determination about the appropriate response . . . and a legal justification is required to substantiate or to back up that decision, we’ll produce one on our own,” White House spokesman Josh Earnest said in the hours before the British vote.

Thursday’s intelligence presentation did not implicate Assad in the chemical weapons attack in the suburbs of Damascus, White House aides told the New York Times, but administration officials believe they have “enough evidence to carry out a limited strike that would deter the Syrian government from using these weapons again.”

Assad and the Syrian government have blamed the chemical attack, documented in gruesome footage throughout the Internet, on opposition forces. The White House has admitted that the US has “no smoking gun” to prove Assad was behind the attack, leaving enough doubt for the British House of Commons to reject military action.

While UK MPs debated possible a possible missile strike US Congress was in the midst of a summer recess, although Senator Dianne Feinstein of California said a vote would not be necessary.

“There have been consultations. There will be more consultations,” she told Time magazine. “This is not to send troops over, as I understand it . . . obviously, it would be good to wait, but if time is of the essence that’s the decision the administration has to make. I think there is lots of ways of doing consultations which is adequate.”


LinkWithin