Photo: AP Seorang wanita bertudung berjalan dengan
anak-anaknya di Trappes, ke barat daya Paris. Polis bertempur minggu lalu di
Trappes dengan orang ramai membantah penangkapan seorang lelaki yang didakwa
menyerang seorang pegawai polis selepas isterinya, seorang mualaf kepada Islam
seperti beliau, telah disaman untuk hijab mukanya di khalayak ramai (A veiled woman walks with her children in
Trappes, southwest of Paris. Police clashed last week in Trappes with crowds
protesting the arrest of a man who allegedly attacked a police officer after
his wife, a convert to Islam like him, was ticketed for veiling her face in
public - think in pictures @1WORLDCommunity)
MADAyuMadyan
- Trappes, Perancis (AP) ‘Perancis perjuangan untuk memisahkan Islam dan negeri’
Rusuhan tercetus terhadap tudung Islam penuh muka. Seorang wanita mungkin telah
kehilangan bayi dalam kandungan dalam konfrontasi lain atas meliputi mukanya.
Ketegangan berbagai-bagai iklan rangkaian pasar raya untuk hari raya akhir-hari
untuk bulan suci Ramadan.
Penguatkuasaan Perancis sekularisme berharga itu
adalah tertulis dalam undang-undang, yang paling baru-baru ini mengharamkan
memakai tudung muka penuh di khalayak ramai. Bertujuan untuk memastikan bahawa
semua agama hidup dalam harmoni, dasar dan bukannya boleh mengisi arus
peningkatan Islamophobia dan memandu baji antara sesetengah umat Islam dan
seluruh penduduk.
Namun pembela setia sekular, produk pemisahan
Perancis gereja dan negara, berkata negara ini tidak pergi cukup jauh. Mereka
mahu lebih gigi untuk melanjutkan punca yang Voltaire membantu inspirasi dan
Victor Hugo diperjuangkan, kali ini dengan undang-undang yang mensasarkan
tudung di tempat kerja.
Satu generasi baru umat Islam Perancis - yang
pada lebih kurang 5 juta, atau kira-kira 8% peratus daripada penduduk, adalah
yang terbesar di Eropah Barat - adalah mencari suara yang berkembang di negara
yang tidak sentiasa bersedia untuk menampung masjid, makanan halal dan pakaian
agama Islam. Tekanan politik dari kebangkitan jauh kanan telah meningkat
ketegangan.
Wanita yang memakai pakaian Islam "tidak
lagi selamat," kata Mohera Lukau, seorang ibu 26 tahun diantaranya 3 yang
tinggal di Trappes, ke selatan bandar Paris yang terkenal dengan penduduk yang
besar pendatang, pengangguran yang tinggi dan wanita yang memakai jubah panjang
atau menyembunyikan wajah mereka di sebalik tudung.
Polis bertempur minggu lepas dengan orang ramai
membantah penangkapan seorang lelaki yang didakwa menyerang seorang pegawai
selepas isterinya telah disaman untuk hijab mukanya di khalayak ramai. Puluhan
kereta telah ditubuhkan yg menjulang dalam 2 malam kekacauan di Trappes dan
sebuah bandar yang terletak bersebelahan. Seorang budak lelaki 14-tahun
mengalami kecederaan mata.
Minggu sebelum ini, seorang lelaki yang didakwa
menyerang seorang wanita hamil dan mengoyakkan tudung daia-salah satu daripada 2
berasingan di pinggir bandar Paris Argenteuil. Hari dia hilang anaknya kemudian,
walaupun hubungan dengan kejadian itu masih tidak jelas. Penghinaan telah
dilepaskan ke atas wanita Muslim memakai tudung, dengan siasatan atau kes-kes
mahkamah dalam 3 serangan di Reims dan 3 lagi di Orleans.
Menteri Dalam Negeri Manuel Valls telah mengecam
"Peningkatan keganasan terhadap umat Islam di Perancis." Pada majlis
makan malam berbuka puasa Ramadan di Masjid Besar Paris, beliau menegaskan
bahawa Islam dan Republik Perancis serasi. Tetapi dia memberi isyarat
kepercayaan oleh sesetengah orang Islam Perancis yang mahu peraturan mereka
sendiri, mengecam "Orang-orang yang mahu membuat Perancis tanah
penaklukan."
Lukau telah menerima mesej sebagai tanda bahawa
dia tidak sepenuhnya mengalu-alukan di negara asal beliau. Beliau tudung kepala
dan badannya tetapi tidak mukanya, dan meliputi kepala anak perempuannya,
berumur 2 dan 4 tahun, dengan tudung hijab yang menutupi atas bahu. Orang
memberitahu Lukau, yang berasal dari Algeria, "Jika anda tidak gembira, tinggalkan,
pulang ke negeri asal," katanya. Tetapi, dia berkata, dia dilahirkan di
Perancis.
Kebanyakan orang-orang Perancis dibaptiskan
Katolik, tetapi kehadiran gereja telah merosot selama beberapa dekad dan
cita-cita sekular menjalankan mendalam. Dengan pertumbuhan penduduk Islam
Perancis, penggubal undang-undang semakin beralih kepada undang-undang untuk
cuba untuk menyekat memaparkan awam agama Islam.
Pada tahun 2004, ahli parlimen meluluskan
undang-undang yang melarang "yg suka pamer" simbol-simbol agama di
sekolah-sekolah awam, langkah yang jelas ditujukan kepada tudung Islam. Ia
telah dikuatkuasakan dengan hampir halangan, walaupun tiada siapa yang tahu
berapa ramai pelajar berhenti sekolah ‘rather than submit’. Satu undang-undang 2
tahun mengharamkan tudung gaya burqa dari jalan-jalan di Perancis telah menaiki
bumpier, walaupun hanya kira-kira 2,000 wanita Islam menutup muka mereka. Islam
tidak memerlukan tudung muka atau penutup rambut walaupun, dan kebanyakan
wanita Islam di Perancis memakai tidak.
Satu laporan oleh Balai Cerap daripada Sekular,
dipasang tahun ini oleh Presiden Francois Hollande, mendedahkan bahawa segelintir
daripada wanita 705 dihentikan oleh pihak polis untuk menutup muka mereka di
tempat awam mencatatkan lebih daripada 10 tiket setiap - 2 daripada mereka
lebih daripada 25, menunjukkan bahawa ada yang berkuasa sengaja memprovokasi.
Tetapi ia bukan sahaja tudung yang dibangkitkan
kontroversi. Seorang pegawai tempatan di Nimes, di selatan Perancis, dipaparkan
di akaun Facebook beliau iklan oleh Carrefour rantaian pasar raya menerbitkan
"timur" hidangan untuk berbuka puasa setiap malam sepanjang Ramadan -
dengan komen, "Republik kami, adakah ia masih sekular? Semuanya di jalan
keluar. "Selepas bantahan daripada orang Islam, selepas itu cepat-cepat
dikeluarkan.
"Kenapa, apabila terdapat perayaan-perayaan
Katolik, tidak ada satu kejutan? Mengapa, apabila terdapat perayaan-perayaan
Yahudi, tidak ada satu kejutan? Mengapa, apabila terdapat perayaan-perayaan
Cina, tidak ada satu kejutan? Mengapa, apabila terdapat perayaan-perayaan
Islam, adalah bahawa menyakitkan? "bertanya Abdallah Zekri, wakil Majlis Perancis
Nimes untuk agama Islam. "Orang Islam adalah warganegara Perancis dan
tinggal di Perancis."
Walaupun beberapa negara Eropah memeluk
nilai-nilai sekular, Perancis telah di barisan hadapan dalam menguatkuasakan
mereka, dengan pemisahan gereja dan negara yang termaktub dalam undang-undang
sejak tahun 1905. Tetapi Perancis juga rumah kepada ketegangan yang besar ke
atas mereka. Sesetengah pembela sekular mengatakan negara perlu dididik tentang
menjaga agama daripada kehidupan awam - dan memerlukan satu lagi undang-undang
untuk melindungi secular dalam syarikat-syarikat swasta.
"Apabila undang-undang tidak jelas, perkara
yang boleh keluar dari tangan," kata Alain Seksig, seorang anggota Majlis
Tinggi Integrasi yang mengetuai misi mandat kerajaan secular yang menggalakkan
kaedah-kaedah bagi syarikat-syarikat yang berkaitan dengan amalan agama pakaian
dan lain-lain.
"Laicite," perkataan Perancis untuk
sekular, mod la hari ini. Persatuan seluruh Perancis bekerja untuk menegakkan
ia. Kumpulan Far-betul menggunakannya sebagai mantera, dan berhaluan kiri
memeluk juga. Terdapat juga hadiah sekular.
Pembela sering membangkitkan Voltaire, ahli
falsafah Zaman Kesedaran abad ke-18 yang tulisannya mengutuk fanatik agama dan
menyokong toleransi. Atau Victor Hugo, yang menyokong pendidikan percuma
daripada cengkaman kemudian berkuasa Gereja Roman Katolik.
Tetapi konsep ini bertujuan untuk melindungi
agama dari kerajaan, juga. Ramai umat Islam yang mengatakan bahawa obsesi
Perancis dengan sekular yang dipijak pada hak-hak mereka dan penyokong lebih
sederhana untuk secular bersetuju, dengan alasan bahawa undang-undang tahun
1905 sedang terpulas. Diilhamkan untuk memastikan kebebasan hati nurani, ia
melakukan yang bertentangan, mereka berhujah.
Hicham Benaissa di Pusat Kebangsaan bagi
Penyelidikan Saintifik berkata sekular hari ini "muncul untuk menjadi satu
bentuk (perlindungan) terhadap pengaruh agama Islam" apabila
"semangat adalah untuk melindungi agama."
Dalam kes terbaru mencetuskan panggilan untuk
peraturan-peraturan baru, sebuah sekolah pra-menembak seorang wanita yang
enggan untuk mengeluarkan tudung. Satu keputusan mahkamah rayuan pada bulan Mac
memanggil haram menembak mendorong permintaan bagi undang-undang melindungi secular
dalam syarikat-syarikat swasta yang akan memerintah, misalnya, pakaian dan
keperluan jadual waktu solat atau cuti agama.
Satu rang undang-undang yang terhasil untuk
mengawal agama dalam syarikat-syarikat, yang ditaja oleh konservatif pembangkang,
gagal. Presiden Hollande berkata terdapat keperluan untuk "Melindungi"
kanak-kanak di prasekolah swasta, tetapi Parti Sosialis beliau tidak kelihatan
bersedia untuk agak lagi undang-undang baru. Satu lagi laporan yang dikeluarkan
pada Jun oleh Balai Cerap, cuba untuk nada turun kontroversi, menunjukkan
bahawa slights terhadap secular telah dibesar-besarkan dan dialog, bukan
undang-undang baru, boleh menyelesaikan masalah.
Guylain Chevrier, seorang anggota Majlis Tinggi
mengenai Integrasi yang melatih pekerja sosial, kata kerajaan terlalu lembut,
cuba "untuk meletakkan Band-Aid kepada keadaan." "Satu pendidik
ditawarkan permaidani doa kepada kanak-kanak," katanya. "Agama tidak
mempunyai hak untuk bercampur tangan dalam kehidupan peribadi rakyat."
Untuk Lukau, undang-undang tersebut adalah
menggalakkan perpecahan yang mereka cuba untuk menghalang. Beliau percaya
mereka memandu umat Islam dari arus perdana, yang membawa kepada pertumbuhan
sekolah-sekolah Islam swasta dan menggerakkan umat Islam untuk membuka perniagaan
sendiri.
Undang-undang dan media "dengan berterusan
mereka jari menunjuk kepada umat Islam adalah sebabnya penduduk Perancis telah
menjadi agresif," katanya. Kerana jubah beliau, Lukau menjual kosmetik
dari rumahnya. "Saya sendiri tidak boleh memohon pekerjaan di
pejabat."
Ikut Elaine Ganley di Twitter.com/Elaine_Ganley
Photo: AP A man sells cakes during the Ramadan in
Trappes, southwest of Paris. Police clashed last week in Trappes with crowds
protesting the arrest of a man who allegedly attacked a police officer after
his wife, a convert to Islam like him, was ticketed for veiling her face in
public (Seorang lelaki menjual kueh pada bulan Ramadan di Trappes, ke barat
daya Paris. Polis bertempur minggu lalu di Trappes dengan orang ramai membantah
penangkapan seorang lelaki yang didakwa menyerang seorang pegawai polis selepas
isterinya, seorang mualaf kepada Islam seperti beliau, telah disaman untuk
hijab mukanya di khalayak ramai - think in pictures @1WORLDCommunity)
Photo: AP Lelaki kedai di Trappes, ke barat daya
Paris. Polis bertempur minggu lalu di Trappes dengan orang ramai membantah
penangkapan seorang lelaki yang didakwa menyerang seorang pegawai polis selepas
isterinya, seorang mualaf kepada Islam seperti beliau, telah disaman untuk
hijab mukanya di khalayak ramai (Men shop in Trappes, southwest of Paris.
Police clashed last week in Trappes with crowds protesting the arrest of a man
who allegedly attacked a police officer after his wife, a convert to Islam like
him, was ticketed for veiling her face in public - think in pictures
@1WORLDCommunity)
France struggles to separate Islam and the state
MADAyuMadyan
- TRAPPES, France (AP) Riots broke out over a full-face Islamic veil. A woman
may have lost her unborn baby in another confrontation over her face covering.
Tensions flared over a supermarket chain's ad for the end-of-day feast for the
Muslim holy month of Ramadan.
France's enforcement of its prized secularism is
inscribed in law, most recently in a ban on wearing full-face veils in public.
Meant to ensure that all faiths live in harmony, the policy instead may be
fueling a rising tide of Islamophobia and driving a wedge between some Muslims
and the rest of the population.
Yet ardent defenders of secularism, the product
of France's separation of church and state, say the country hasn't gone far
enough. They want more teeth to further the cause that Voltaire helped inspire
and Victor Hugo championed, this time with a law targeting headscarves in the
work place.
A new generation of French Muslims - which at
some 5 million, or about eight percent of the population, is the largest in
Western Europe - is finding a growing voice in a nation not always ready to
accommodate mosques, halal food and Muslim religious dress. Political pressure
from a resurgent far-right has increased the tension.
Women who wear Muslim apparel "are no longer
safe," said Mohera Lukau, a 26-year-old mother of three living in Trappes,
a town south of Paris known for its large immigrant population, high
unemployment and women who wear long robes or hide their faces behind veils.
Police clashed last week with crowds protesting
the arrest of a man who allegedly attacked an officer after his wife was
ticketed for veiling her face in public. Dozens of cars were set afire in two
nights of unrest in Trappes and an adjoining town. A 14-year-old boy suffered
an eye injury.
Weeks earlier, a man allegedly assaulted a
pregnant woman and ripped off her veil - one of two separately accosted in the
Paris suburb of Argenteuil. She lost her baby days later, although the link
with the incident remains unclear. Insults have been unleashed on women wearing
Muslim headscarves, with investigations or court cases in three attacks in
Reims and three more in Orleans.
Interior Minister Manuel Valls has denounced
"a rise of violence against the Muslims of France." At a dinner
breaking the Ramadan fast at the Grand Mosque of Paris, he insisted that Islam
and the French Republic are compatible. But he signaled the belief by some
French people that Muslims want their own rules, denouncing "those who
want to make France a land of conquest."
Lukau has received the message as a sign that she
is not entirely welcome in her native country. She veils her head and body but
not her face, and covers the heads of her daughters, two and four years old,
with hijab scarves that drape over the shoulders. People tell Lukau, who is of
Algerian origin, "If you're not happy, leave, go home," she said.
But, she pointed out, she was born in France.
Most French people are baptized Catholic, but
church attendance has been in decline for decades and secular ideals run deep.
With the growth of France's Muslim population, lawmakers have increasingly
turned to legislation to try to stifle public displays of Islamic faith.
In 2004, lawmakers passed a law that bans
"ostentatious" religious symbols in public schools, a measure clearly
directed at Islamic headscarves. It has been enforced with barely a hitch,
although no one knows how many students dropped out of school rather than
submit. A two-year-old law banning burqa-style veils from the streets of France
has had a bumpier ride, even though only some 2,000 Muslim women cover their
faces. Islam does not require face veils or even hair coverings, and most
Muslim women in France wear neither.
A report by the Observatory of Secularism,
installed this year by President Francois Hollande, revealed that a handful of
the 705 women stopped by police for covering their faces in public chalked up
more than 10 tickets each - two of them more than 25, suggesting that some are
provoking authorities intentionally.
But it is not just veils that have raised
controversy. A local official in Nimes, in southern France, posted on his
Facebook account an ad by the Carrefour supermarket chain publicizing
"oriental" dishes for the nightly breaking of the fast during Ramadan
- with the comment, "Our Republic, is it still secular? Everything is on
the way out." After an outcry from Muslims, the post was quickly removed.
"Why, when there are Catholic feasts, is no
one upset? Why, when there are Jewish feasts, is no one upset? Why, when there
are Chinese feasts, is no one upset? Why, when there are Muslim feasts, is that
upsetting?" asked Abdallah Zekri, the Nimes representative of the French
Council for the Muslim faith. "Muslims are French citizens and live in
France."
While several European countries embrace secular
values, France has been at the forefront of enforcing them, with the separation
of church and state enshrined in law since 1905. But France is also home to the
greatest tensions over them. Some defenders of secularism say the country needs
to be educated about keeping religion out of public life - and needs one more
law to protect secularism in private companies.
"When the rules aren't clear, things can get
out of hand," said Alain Seksig, a member of the High Council of
Integration who led a government-mandated mission on secularism that encourages
rules for companies concerning dress and other religious practices.
"Laicite," the French word for
secularism, is a la mode today. Associations throughout France work to uphold
it. Far-right groups use it as a mantra, and leftists embrace it as well. There
is even a secularism prize.
Defenders often evoke Voltaire, the 18th-century
Enlightenment philosopher whose writings condemn religious fanaticism and
espouse tolerance. Or Victor Hugo, who advocated education free of the grip of
the then-powerful Roman Catholic Church.
But the concept is meant to protect religion from
government, as well. Many Muslims say that France's obsession with secularism
is trampling on their rights and more moderate advocates for secularism agree,
arguing that the 1905 law is being twisted. Conceived to ensure freedom of
conscience, it is doing the opposite, they contend.
Hicham Benaissa of the National Center for
Scientific Research said today's secularism "appears to be a sort of (protection)
against the religious influence of Islam" when "its spirit is to
protect the faiths."
In the latest case to provoke calls for new
regulations, a pre-school fired a woman who refused to remove her headscarf. An
appeals court ruling in March calling the firing illegal spurred a demand for
laws protecting secularism in private companies that would govern, for
instance, dress and schedule requirements for prayer time or religious
holidays.
A resulting bill to regulate religion in
companies, sponsored by the opposition conservatives, failed. President
Hollande says there's a need to "protect" children in private
pre-schools, but his Socialist Party does not appear ready for a new law quite
yet. Another report, released in June by the Observatory, tried to tone down
the controversy, suggesting that slights to secularism have been exaggerated
and dialogue, not a new law, may solve problems.
Guylain Chevrier, a member of the High Council on
Integration who trains social workers, says the government is being too soft,
trying "to put a Band-Aid on the situation." "One educator
offered a prayer rug to a child," he said. "Religion has no right to
be mixed up in the private lives of citizens."
For Lukau, such laws are encouraging the
separatism they are trying to prevent. She believes they are driving Muslims
away from the mainstream, leading to the growth of private Muslim schools and
propelling Muslims to open their own businesses.
The law and the media "with their constant
finger-pointing at Muslims are the reason the French population has become
aggressive," she said. Because of her robes, Lukau sells cosmetics from
her home. "I myself couldn't apply for a job in an office."
Follow Elaine Ganley
on Twitter.com/Elaine_Ganley