Wednesday 31 July 2013

France Struggles to Separate Islam and the State . . .

Photo: AP Seorang wanita bertudung berjalan dengan anak-anaknya di Trappes, ke barat daya Paris. Polis bertempur minggu lalu di Trappes dengan orang ramai membantah penangkapan seorang lelaki yang didakwa menyerang seorang pegawai polis selepas isterinya, seorang mualaf kepada Islam seperti beliau, telah disaman untuk hijab mukanya di khalayak ramai  (A veiled woman walks with her children in Trappes, southwest of Paris. Police clashed last week in Trappes with crowds protesting the arrest of a man who allegedly attacked a police officer after his wife, a convert to Islam like him, was ticketed for veiling her face in public - think in pictures @1WORLDCommunity)

MADAyuMadyan - Trappes, Perancis (AP) ‘Perancis perjuangan untuk memisahkan Islam dan negeri’ Rusuhan tercetus terhadap tudung Islam penuh muka. Seorang wanita mungkin telah kehilangan bayi dalam kandungan dalam konfrontasi lain atas meliputi mukanya. Ketegangan berbagai-bagai iklan rangkaian pasar raya untuk hari raya akhir-hari untuk bulan suci Ramadan.

Penguatkuasaan Perancis sekularisme berharga itu adalah tertulis dalam undang-undang, yang paling baru-baru ini mengharamkan memakai tudung muka penuh di khalayak ramai. Bertujuan untuk memastikan bahawa semua agama hidup dalam harmoni, dasar dan bukannya boleh mengisi arus peningkatan Islamophobia dan memandu baji antara sesetengah umat Islam dan seluruh penduduk.

Namun pembela setia sekular, produk pemisahan Perancis gereja dan negara, berkata negara ini tidak pergi cukup jauh. Mereka mahu lebih gigi untuk melanjutkan punca yang Voltaire membantu inspirasi dan Victor Hugo diperjuangkan, kali ini dengan undang-undang yang mensasarkan tudung di tempat kerja.

Satu generasi baru umat Islam Perancis - yang pada lebih kurang 5 juta, atau kira-kira 8% peratus daripada penduduk, adalah yang terbesar di Eropah Barat - adalah mencari suara yang berkembang di negara yang tidak sentiasa bersedia untuk menampung masjid, makanan halal dan pakaian agama Islam. Tekanan politik dari kebangkitan jauh kanan telah meningkat ketegangan.

Wanita yang memakai pakaian Islam "tidak lagi selamat," kata Mohera Lukau, seorang ibu 26 tahun diantaranya 3 yang tinggal di Trappes, ke selatan bandar Paris yang terkenal dengan penduduk yang besar pendatang, pengangguran yang tinggi dan wanita yang memakai jubah panjang atau menyembunyikan wajah mereka di sebalik tudung.

Polis bertempur minggu lepas dengan orang ramai membantah penangkapan seorang lelaki yang didakwa menyerang seorang pegawai selepas isterinya telah disaman untuk hijab mukanya di khalayak ramai. Puluhan kereta telah ditubuhkan yg menjulang dalam 2 malam kekacauan di Trappes dan sebuah bandar yang terletak bersebelahan. Seorang budak lelaki 14-tahun mengalami kecederaan mata.

Minggu sebelum ini, seorang lelaki yang didakwa menyerang seorang wanita hamil dan mengoyakkan tudung daia-salah satu daripada 2 berasingan di pinggir bandar Paris Argenteuil. Hari dia hilang anaknya kemudian, walaupun hubungan dengan kejadian itu masih tidak jelas. Penghinaan telah dilepaskan ke atas wanita Muslim memakai tudung, dengan siasatan atau kes-kes mahkamah dalam 3 serangan di Reims dan 3 lagi di Orleans.

Menteri Dalam Negeri Manuel Valls telah mengecam "Peningkatan keganasan terhadap umat Islam di Perancis." Pada majlis makan malam berbuka puasa Ramadan di Masjid Besar Paris, beliau menegaskan bahawa Islam dan Republik Perancis serasi. Tetapi dia memberi isyarat kepercayaan oleh sesetengah orang Islam Perancis yang mahu peraturan mereka sendiri, mengecam "Orang-orang yang mahu membuat Perancis tanah penaklukan."

Lukau telah menerima mesej sebagai tanda bahawa dia tidak sepenuhnya mengalu-alukan di negara asal beliau. Beliau tudung kepala dan badannya tetapi tidak mukanya, dan meliputi kepala anak perempuannya, berumur 2 dan 4 tahun, dengan tudung hijab yang menutupi atas bahu. Orang memberitahu Lukau, yang berasal dari Algeria, "Jika anda tidak gembira, tinggalkan, pulang ke negeri asal," katanya. Tetapi, dia berkata, dia dilahirkan di Perancis.

Kebanyakan orang-orang Perancis dibaptiskan Katolik, tetapi kehadiran gereja telah merosot selama beberapa dekad dan cita-cita sekular menjalankan mendalam. Dengan pertumbuhan penduduk Islam Perancis, penggubal undang-undang semakin beralih kepada undang-undang untuk cuba untuk menyekat memaparkan awam agama Islam.

Pada tahun 2004, ahli parlimen meluluskan undang-undang yang melarang "yg suka pamer" simbol-simbol agama di sekolah-sekolah awam, langkah yang jelas ditujukan kepada tudung Islam. Ia telah dikuatkuasakan dengan hampir halangan, walaupun tiada siapa yang tahu berapa ramai pelajar berhenti sekolah ‘rather than submit’. Satu undang-undang 2 tahun mengharamkan tudung gaya burqa dari jalan-jalan di Perancis telah menaiki bumpier, walaupun hanya kira-kira 2,000 wanita Islam menutup muka mereka. Islam tidak memerlukan tudung muka atau penutup rambut walaupun, dan kebanyakan wanita Islam di Perancis memakai tidak.

Satu laporan oleh Balai Cerap daripada Sekular, dipasang tahun ini oleh Presiden Francois Hollande, mendedahkan bahawa segelintir daripada wanita 705 dihentikan oleh pihak polis untuk menutup muka mereka di tempat awam mencatatkan lebih daripada 10 tiket setiap - 2 daripada mereka lebih daripada 25, menunjukkan bahawa ada yang berkuasa sengaja memprovokasi.

Tetapi ia bukan sahaja tudung yang dibangkitkan kontroversi. Seorang pegawai tempatan di Nimes, di selatan Perancis, dipaparkan di akaun Facebook beliau iklan oleh Carrefour rantaian pasar raya menerbitkan "timur" hidangan untuk berbuka puasa setiap malam sepanjang Ramadan - dengan komen, "Republik kami, adakah ia masih sekular? Semuanya di jalan keluar. "Selepas bantahan daripada orang Islam, selepas itu cepat-cepat dikeluarkan.

"Kenapa, apabila terdapat perayaan-perayaan Katolik, tidak ada satu kejutan? Mengapa, apabila terdapat perayaan-perayaan Yahudi, tidak ada satu kejutan? Mengapa, apabila terdapat perayaan-perayaan Cina, tidak ada satu kejutan? Mengapa, apabila terdapat perayaan-perayaan Islam, adalah bahawa menyakitkan? "bertanya Abdallah Zekri, wakil Majlis Perancis Nimes untuk agama Islam. "Orang Islam adalah warganegara Perancis dan tinggal di Perancis."

Walaupun beberapa negara Eropah memeluk nilai-nilai sekular, Perancis telah di barisan hadapan dalam menguatkuasakan mereka, dengan pemisahan gereja dan negara yang termaktub dalam undang-undang sejak tahun 1905. Tetapi Perancis juga rumah kepada ketegangan yang besar ke atas mereka. Sesetengah pembela sekular mengatakan negara perlu dididik tentang menjaga agama daripada kehidupan awam - dan memerlukan satu lagi undang-undang untuk melindungi secular dalam syarikat-syarikat swasta.

"Apabila undang-undang tidak jelas, perkara yang boleh keluar dari tangan," kata Alain Seksig, seorang anggota Majlis Tinggi Integrasi yang mengetuai misi mandat kerajaan secular yang menggalakkan kaedah-kaedah bagi syarikat-syarikat yang berkaitan dengan amalan agama pakaian dan lain-lain.

"Laicite," perkataan Perancis untuk sekular, mod la hari ini. Persatuan seluruh Perancis bekerja untuk menegakkan ia. Kumpulan Far-betul menggunakannya sebagai mantera, dan berhaluan kiri memeluk juga. Terdapat juga hadiah sekular.

Pembela sering membangkitkan Voltaire, ahli falsafah Zaman Kesedaran abad ke-18 yang tulisannya mengutuk fanatik agama dan menyokong toleransi. Atau Victor Hugo, yang menyokong pendidikan percuma daripada cengkaman kemudian berkuasa Gereja Roman Katolik.

Tetapi konsep ini bertujuan untuk melindungi agama dari kerajaan, juga. Ramai umat Islam yang mengatakan bahawa obsesi Perancis dengan sekular yang dipijak pada hak-hak mereka dan penyokong lebih sederhana untuk secular bersetuju, dengan alasan bahawa undang-undang tahun 1905 sedang terpulas. Diilhamkan untuk memastikan kebebasan hati nurani, ia melakukan yang bertentangan, mereka berhujah.

Hicham Benaissa di Pusat Kebangsaan bagi Penyelidikan Saintifik berkata sekular hari ini "muncul untuk menjadi satu bentuk (perlindungan) terhadap pengaruh agama Islam" apabila "semangat adalah untuk melindungi agama."

Dalam kes terbaru mencetuskan panggilan untuk peraturan-peraturan baru, sebuah sekolah pra-menembak seorang wanita yang enggan untuk mengeluarkan tudung. Satu keputusan mahkamah rayuan pada bulan Mac memanggil haram menembak mendorong permintaan bagi undang-undang melindungi secular dalam syarikat-syarikat swasta yang akan memerintah, misalnya, pakaian dan keperluan jadual waktu solat atau cuti agama.

Satu rang undang-undang yang terhasil untuk mengawal agama dalam syarikat-syarikat, yang ditaja oleh konservatif pembangkang, gagal. Presiden Hollande berkata terdapat keperluan untuk "Melindungi" kanak-kanak di prasekolah swasta, tetapi Parti Sosialis beliau tidak kelihatan bersedia untuk agak lagi undang-undang baru. Satu lagi laporan yang dikeluarkan pada Jun oleh Balai Cerap, cuba untuk nada turun kontroversi, menunjukkan bahawa slights terhadap secular telah dibesar-besarkan dan dialog, bukan undang-undang baru, boleh menyelesaikan masalah.

Guylain Chevrier, seorang anggota Majlis Tinggi mengenai Integrasi yang melatih pekerja sosial, kata kerajaan terlalu lembut, cuba "untuk meletakkan Band-Aid kepada keadaan." "Satu pendidik ditawarkan permaidani doa kepada kanak-kanak," katanya. "Agama tidak mempunyai hak untuk bercampur tangan dalam kehidupan peribadi rakyat."

Untuk Lukau, undang-undang tersebut adalah menggalakkan perpecahan yang mereka cuba untuk menghalang. Beliau percaya mereka memandu umat Islam dari arus perdana, yang membawa kepada pertumbuhan sekolah-sekolah Islam swasta dan menggerakkan umat Islam untuk membuka perniagaan sendiri.

Undang-undang dan media "dengan berterusan mereka jari menunjuk kepada umat Islam adalah sebabnya penduduk Perancis telah menjadi agresif," katanya. Kerana jubah beliau, Lukau menjual kosmetik dari rumahnya. "Saya sendiri tidak boleh memohon pekerjaan di pejabat."

Ikut Elaine Ganley di Twitter.com/Elaine_Ganley

Photo: AP A man sells cakes during the Ramadan in Trappes, southwest of Paris. Police clashed last week in Trappes with crowds protesting the arrest of a man who allegedly attacked a police officer after his wife, a convert to Islam like him, was ticketed for veiling her face in public (Seorang lelaki menjual kueh pada bulan Ramadan di Trappes, ke barat daya Paris. Polis bertempur minggu lalu di Trappes dengan orang ramai membantah penangkapan seorang lelaki yang didakwa menyerang seorang pegawai polis selepas isterinya, seorang mualaf kepada Islam seperti beliau, telah disaman untuk hijab mukanya di khalayak ramai - think in pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Lelaki kedai di Trappes, ke barat daya Paris. Polis bertempur minggu lalu di Trappes dengan orang ramai membantah penangkapan seorang lelaki yang didakwa menyerang seorang pegawai polis selepas isterinya, seorang mualaf kepada Islam seperti beliau, telah disaman untuk hijab mukanya di khalayak ramai (Men shop in Trappes, southwest of Paris. Police clashed last week in Trappes with crowds protesting the arrest of a man who allegedly attacked a police officer after his wife, a convert to Islam like him, was ticketed for veiling her face in public - think in pictures @1WORLDCommunity)

 France struggles to separate Islam and the state

MADAyuMadyan - TRAPPES, France (AP) Riots broke out over a full-face Islamic veil. A woman may have lost her unborn baby in another confrontation over her face covering. Tensions flared over a supermarket chain's ad for the end-of-day feast for the Muslim holy month of Ramadan.

France's enforcement of its prized secularism is inscribed in law, most recently in a ban on wearing full-face veils in public. Meant to ensure that all faiths live in harmony, the policy instead may be fueling a rising tide of Islamophobia and driving a wedge between some Muslims and the rest of the population.

Yet ardent defenders of secularism, the product of France's separation of church and state, say the country hasn't gone far enough. They want more teeth to further the cause that Voltaire helped inspire and Victor Hugo championed, this time with a law targeting headscarves in the work place.

A new generation of French Muslims - which at some 5 million, or about eight percent of the population, is the largest in Western Europe - is finding a growing voice in a nation not always ready to accommodate mosques, halal food and Muslim religious dress. Political pressure from a resurgent far-right has increased the tension.

Women who wear Muslim apparel "are no longer safe," said Mohera Lukau, a 26-year-old mother of three living in Trappes, a town south of Paris known for its large immigrant population, high unemployment and women who wear long robes or hide their faces behind veils.

Police clashed last week with crowds protesting the arrest of a man who allegedly attacked an officer after his wife was ticketed for veiling her face in public. Dozens of cars were set afire in two nights of unrest in Trappes and an adjoining town. A 14-year-old boy suffered an eye injury.

Weeks earlier, a man allegedly assaulted a pregnant woman and ripped off her veil - one of two separately accosted in the Paris suburb of Argenteuil. She lost her baby days later, although the link with the incident remains unclear. Insults have been unleashed on women wearing Muslim headscarves, with investigations or court cases in three attacks in Reims and three more in Orleans.

Interior Minister Manuel Valls has denounced "a rise of violence against the Muslims of France." At a dinner breaking the Ramadan fast at the Grand Mosque of Paris, he insisted that Islam and the French Republic are compatible. But he signaled the belief by some French people that Muslims want their own rules, denouncing "those who want to make France a land of conquest."

Lukau has received the message as a sign that she is not entirely welcome in her native country. She veils her head and body but not her face, and covers the heads of her daughters, two and four years old, with hijab scarves that drape over the shoulders. People tell Lukau, who is of Algerian origin, "If you're not happy, leave, go home," she said. But, she pointed out, she was born in France.

Most French people are baptized Catholic, but church attendance has been in decline for decades and secular ideals run deep. With the growth of France's Muslim population, lawmakers have increasingly turned to legislation to try to stifle public displays of Islamic faith.

In 2004, lawmakers passed a law that bans "ostentatious" religious symbols in public schools, a measure clearly directed at Islamic headscarves. It has been enforced with barely a hitch, although no one knows how many students dropped out of school rather than submit. A two-year-old law banning burqa-style veils from the streets of France has had a bumpier ride, even though only some 2,000 Muslim women cover their faces. Islam does not require face veils or even hair coverings, and most Muslim women in France wear neither.

A report by the Observatory of Secularism, installed this year by President Francois Hollande, revealed that a handful of the 705 women stopped by police for covering their faces in public chalked up more than 10 tickets each - two of them more than 25, suggesting that some are provoking authorities intentionally.

But it is not just veils that have raised controversy. A local official in Nimes, in southern France, posted on his Facebook account an ad by the Carrefour supermarket chain publicizing "oriental" dishes for the nightly breaking of the fast during Ramadan - with the comment, "Our Republic, is it still secular? Everything is on the way out." After an outcry from Muslims, the post was quickly removed.

"Why, when there are Catholic feasts, is no one upset? Why, when there are Jewish feasts, is no one upset? Why, when there are Chinese feasts, is no one upset? Why, when there are Muslim feasts, is that upsetting?" asked Abdallah Zekri, the Nimes representative of the French Council for the Muslim faith. "Muslims are French citizens and live in France."

While several European countries embrace secular values, France has been at the forefront of enforcing them, with the separation of church and state enshrined in law since 1905. But France is also home to the greatest tensions over them. Some defenders of secularism say the country needs to be educated about keeping religion out of public life - and needs one more law to protect secularism in private companies.

"When the rules aren't clear, things can get out of hand," said Alain Seksig, a member of the High Council of Integration who led a government-mandated mission on secularism that encourages rules for companies concerning dress and other religious practices.

"Laicite," the French word for secularism, is a la mode today. Associations throughout France work to uphold it. Far-right groups use it as a mantra, and leftists embrace it as well. There is even a secularism prize.

Defenders often evoke Voltaire, the 18th-century Enlightenment philosopher whose writings condemn religious fanaticism and espouse tolerance. Or Victor Hugo, who advocated education free of the grip of the then-powerful Roman Catholic Church.

But the concept is meant to protect religion from government, as well. Many Muslims say that France's obsession with secularism is trampling on their rights and more moderate advocates for secularism agree, arguing that the 1905 law is being twisted. Conceived to ensure freedom of conscience, it is doing the opposite, they contend.

Hicham Benaissa of the National Center for Scientific Research said today's secularism "appears to be a sort of (protection) against the religious influence of Islam" when "its spirit is to protect the faiths."

In the latest case to provoke calls for new regulations, a pre-school fired a woman who refused to remove her headscarf. An appeals court ruling in March calling the firing illegal spurred a demand for laws protecting secularism in private companies that would govern, for instance, dress and schedule requirements for prayer time or religious holidays.

A resulting bill to regulate religion in companies, sponsored by the opposition conservatives, failed. President Hollande says there's a need to "protect" children in private pre-schools, but his Socialist Party does not appear ready for a new law quite yet. Another report, released in June by the Observatory, tried to tone down the controversy, suggesting that slights to secularism have been exaggerated and dialogue, not a new law, may solve problems.

Guylain Chevrier, a member of the High Council on Integration who trains social workers, says the government is being too soft, trying "to put a Band-Aid on the situation." "One educator offered a prayer rug to a child," he said. "Religion has no right to be mixed up in the private lives of citizens."

For Lukau, such laws are encouraging the separatism they are trying to prevent. She believes they are driving Muslims away from the mainstream, leading to the growth of private Muslim schools and propelling Muslims to open their own businesses.

The law and the media "with their constant finger-pointing at Muslims are the reason the French population has become aggressive," she said. Because of her robes, Lukau sells cosmetics from her home. "I myself couldn't apply for a job in an office."

Follow Elaine Ganley on Twitter.com/Elaine_Ganley

LinkWithin