Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel
SOLAR
di atas bumbung
Bunyinya kereta hibrid seperti cara yang sangat baik daripada squaring bulatan antara
cred hijau untuk kereta elektrik dan pelbagai dan kebolehpercayaan yang
berjalan pada petrol, tetapi Bagaimana jika anda tinggal di suatu tempat yang
sedikit luar grid?
Jawapannya adalah Ford's C-Max Solar Energi konsep (C-Max
Solar Energi Concept),
memudahkan memasuki pasaran pada pemegang saham minggu depan.
Kereta
menggunakan gabungan panel solar kecekapan tinggi dan rangka berasingan atas
bumbung dengan kanta Fresnel bertumpu panel untuk memberikan caj betul tanpa
menggunakan enjin atau memasangnya ke sesalur kuasa elektrik kepada cahaya
matahari.
Dipanggil
“pertama-pada-jenis berkuasa matahari kenderaan” oleh Ford, konsep Energi Solar
C-Max adalah satu projek bersama yang direka dengan kerjasama berasaskan
California SunPower Corp. dan Georgia ‘Institute “f Technology’. Ford melihat
konsep sebagai bukan sahaja mempamerkan teknologi, tetapi sebagai satu
demonstrasi yang photovoltaics baru muncul sebagai sumber kuasa yang berdaya.
Kunci
kepada konsep Energi Solar C-Max adalah dengan bumbung, yang dilindungi dengan
1.5 m persegi (16.1 ka persegi) sel-sel photovoltaic yang direka oleh SunPower.
Sel-sel mempunyai sokongan logam bagi sokongan yang lebih besar dan sel-sel
silika yang lebih nipis daripada sel solar yang konvensional, menjadikan mereka
lebih kuat dan lebih fleksibel, yang membolehkan bahagian atas glassed-in
konsep untuk mengekalkan lengkung diperkemas.
Ford
berkata bahawa sel-sel solar menuai tenaga 50% peratus lebih banyak daripada
sel-sel yang konvensional, Walau bagaimanapun, kerana ini tidak cukup untuk
mengenakan konsep, Georgia Tech direka jenis kereta port dengan bumbung rata
yang diperbuat dari-pada akrilik kanta Fresnel yang menumpukan sinar matahari ke
atas kereta. Bit pandai adalah sistem trek matahari untuk memastikan ia
tertumpu pada panel untuk kesan maksima.
Menurut
Syarikat, sistem mengecas menghasilkan lapan kilowatts dalam satu hari, iaitu
bersamaan dengan bayaran utama 4 jam. Ford mendakwa bahawa konsep ini mempunyai
julat 620 km (998 km) yang sama dengan Energi C-MAX, dengan 21 mi (33.7 km)
elektrik sahaja.
Ford
menganggarkan bahawa tenaga solar hibrid akan mengurangkan pelepasan karbon
dioksida pemilik biasa sebanyak empat tan (4.4 tan) dan akan menjadi berguna
untuk kawasan-kawasan di mana pemandu tinggal luar grid atau di mana bekalan
elektrik yang tidak boleh dipercayai atau mahal - walaupun ia mungkin tidak
begitu besar bagi orang-orang kita yang tinggal di iklim hujan di mana matahari
adalah khabar angin selama 4 bulan tahun ini.
Ford
berkata bahawa selepas ditayang pada pemegang saham, yang beroperasi Januari ke
10, konsep akan mula ujian untuk menentukan jika Reka bentuk adalah layak untuk
permohonan praktikal.
Article: Ford
Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR
di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC
– think IN pictures @1WORLD Community)
Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR
di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC
– think IN pictures @1WORLD Community)
Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR
di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC
– think IN pictures @1WORLD Community)
Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports
rooftop
solar panels . . .
A
plug-in hybrid car sounds like an excellent way of squaring the circle between
the green cred of an electric car and the range and reliability of one that
runs on petrol, but what if you live somewhere that’s a bit off the grid?
Ford’s answer is its C-Max
Solar Energi Concept, which makes its debut at CES
next week.
The car
uses a combination of high-efficiency solar panels and a separate frame roofed
with a Fresnel lens to concentrate sunlight on the panels to give it a proper
charge without using the engine or plugging into the electrical mains.
Called a
“first-of-its-kind sun-powered vehicle” by Ford, the C-Max Solar Energi Concept
is a joint project designed in collaboration with California-based SunPower
Corp. and the Georgia Institute of Technology. Ford sees the concept as not
only a technology showcase, but as a demonstration that photovoltaics are
emerging as an economically viable source of power.
The key
to the C-Max Solar Energi Concept is its roof, which is covered with 1.5 sq m
(16.1 sq ft) of photovoltaic cells designed by SunPower. The cells have a metal
backing for greater support and the silica cells are much thinner than
conventional solar cells, making them stronger and more flexible, which allows
the glassed-in top of the concept to maintain a streamlined curve.
Ford
says that the solar cells harvest 50 percent more energy than conventional
cells, however, as this isn't enough to charge the concept, Georgia Tech
designed a sort of car port with the flat roof made from acrylic Fresnel lenses
that concentrate the sun's rays onto the top of the car. The clever bit is that
the system tracks the sun to keep it concentrated on the panels for maximum effect.
According
to the company, the charging system produces eight kilowatts in one day, which
is the equivalent of a four-hour mains charge. Ford claims that the concept
boasts the same 620 mile (998 km) range as its C-MAX Energi, with 21 mi (33.7
km) on electricity alone.
Ford
estimates that the solar power hybrid would reduce a typical owner’s carbon
dioxide emissions by four tonnes (4.4 tons) and would be useful for areas where
the driver lives off the grid or where electricity supplies are unreliable or
expensive - though it may not be so great for those of us who live in rainy
climates where the sun is a rumour for four months of the year.
Ford says that after being
shown at CES, which runs January 7 to 10, the concept will begin testing to
determine if the design is feasible for practical applications.