Wednesday 10 December 2014

CHINA Membuka 32 LALUAN Kereta Api KELAJUAN tinggi DALAM pengembangan BESAR . . .

Wartawan2 bergumpul disebelah kereta api kelajuan tinggi di 2,298 kilometer (1,425 batu) garis baru antara Beijing dan Guangzhou kerana ia menunggu untuk bermula di Beijing (Journalists gathers beside the high speed train of the new 2,298-kilometre (1,425-mile) line between Beijing and Guangzhou as it waits to start off in Beijing (AFP Photo/China OUT)

i.Srikandi -  China akan melancarkan 32 laluan kereta api berkelajuan tinggi pada Disember 10. Perluasan rangkaian termasuk pautan antara bandar terbesar Shang-hai dan hab pembuatan di Guangzhou sebelah Hong Kong.

Laluan 1.106 batu mengurangkan masa perjalanan 6 jam & 51 minit, & bukannya ia 16 jam sebelumnya. Laluan kereta api peluru Baru adalah sebahagian daripada rancangan kerajaan utk menggandakan saiz rangkaian kereta api dalam negara.

CHINA Opens 32 high-speed RAIL Routes 
in Grand EXPANSION . . .

China is launching 32 high-speed train routes on December 10. The network extension includes a link between the biggest city Shanghai and the manufacturing hub of Guangzhou right next to Hong Kong.

The 1106-mile route cuts the journey time down to 6 hours and 51 minutes, instead of the 16 hours it previously took. New bullet train lines are part of the government’s plan to double the size of the domestic rail network.

Rangkaian kereta api kelajuan tinggi yang luas di China. Imej dari wikipedia.org (The expansive high-speed train network in China. Image from wikipedia.org)

China mempunyai rangkaian kereta api berkelajuan tinggi yang terbesar di DUNIA, yang menyimpan penduduk yang semakin meningkat dan ekonomi yang berkaitan. Pembuat kereta api 2 terbesar di negara ini adalah dalam proses bergabung untuk mewujudkan syarikat yang lebih berdaya saing, kedua-dua peringkat domestik dan antarabangsa, ‘reports’ laporan berkata pada bulan Oktober.

Kereta api penumpang paling laju di DUNIA juga di China - Shanghai Maglev Train boleh mencapai kelajuan lebih 430 kilometer (260 batu) per jam.

BACA lebih lanjut: China menguji 3,000 kilometer sejam konsep kereta api 'super-Maglev' READ MORE: China tests 3,000-kph ‘super-Maglev’ train concept

Pihak berkuasa di China mempunyai impian besar untuk rangkaian pengangkutan, membayangkan hubungan dengan jiran di Asia, Rusia dan juga Amerika Syarikat dan United Kingdom.

Cita-cita China boleh dibendung dengan beberapa kontrak dibatalkan. Pada bulan Oktober, Mexico tidak disangka-sangka membatalkan ‘cancelled’ perjanjian kereta api peluru $3.75 billion dengan China, hanya 2 hari selepas pemberian kontrak.

Dicadangkan 210 kilometer (130 batu) kereta api akan menghubungkan Bandar Raya Mexico hab pembuatan tengah Queretaro. Satu lagi halangan berada di Thailand, di mana syarikat2 negeri Cina telah dijadualkan untuk membangunkan satu rangkaian kereta api berkelajuan tinggi.

Dahsyat kemalangan kereta api penumpang berkelajuan tinggi di China pd tahun 2011 yang mengorbankan 40, dan pada tahun 2008 yang telah meninggalkan 90 ‘dead yang mati telah menarik kritikan kepada projek ini.

Walau bagaimanapun, kereta api China akan tiba di Amerika Syarikat sebelum mana-mana trek, sebagai salah satu daripada 2 pembuat kereta api milik negara terbesar, China CNR Corp, telah menjual 284 kereta untuk metro Boston dalam kontrak $537 juta.

China has the world’s largest high-speed rail network, which keeps the growing population and economy connected. The country’s two largest train makers are in the process of merging to create a more competitive company, both internationally and domestically, reports in October said.

The world’s fastest passenger train is also in China - the Shanghai Maglev Train can reach speeds of over 430 kilometers (260 miles) per hour.


Authorities in China have big dreams for the transport network, envisioning links with Asian neighbors, Russia and even the United States and the United Kingdom.

China’s ambition could be curbed by a string of cancelled contracts. In October, Mexico unexpectedly cancelled a $3.75 billion bullet train deal with China, only two days after awarding the contract.

The proposed 210-kilometer (130-mile) railway would link Mexico City with the central manufacturing hub of Queretaro. Another setback was in Thailand, where Chinese state companies were slated to develop a high speed rail network.

Devastating high-speed passenger train crashes in China in 2011 that killed 40, and in 2008 that left 90 dead have drawn critics to the project.

However, Chinese trains will arrive in the US before any tracks, as one of the two biggest state-owned train makers, China CNR Corp, has sold 284 cars to Boston’s metro in a $537 million contract.


LinkWithin