Wartawan2 bergumpul disebelah kereta api kelajuan tinggi di
2,298 kilometer (1,425 batu) garis baru antara Beijing dan Guangzhou kerana ia
menunggu untuk bermula di Beijing (Journalists gathers beside the high speed
train of the new 2,298-kilometre (1,425-mile) line between Beijing and
Guangzhou as it waits to start off in Beijing (AFP Photo/China OUT)
i.Srikandi - China akan melancarkan 32 laluan kereta api
berkelajuan tinggi pada Disember 10. Perluasan rangkaian termasuk pautan antara
bandar terbesar Shang-hai dan hab pembuatan di Guangzhou sebelah Hong Kong.
Laluan 1.106 batu mengurangkan masa perjalanan 6 jam & 51
minit, & bukannya ia 16 jam sebelumnya. Laluan kereta api peluru Baru adalah
sebahagian daripada rancangan kerajaan utk menggandakan saiz rangkaian kereta
api dalam negara.
CHINA Opens 32 high-speed RAIL Routes
in Grand EXPANSION . .
.
China is launching 32 high-speed train routes on December 10.
The network extension includes a link between the biggest city Shanghai and the
manufacturing hub of Guangzhou right next to Hong Kong.
The 1106-mile route cuts the journey time down to 6 hours and
51 minutes, instead of the 16 hours it previously took. New bullet train lines
are part of the government’s plan to double the size of the domestic rail
network.
Rangkaian kereta api kelajuan tinggi yang luas di China. Imej
dari wikipedia.org (The expansive high-speed train network in China. Image from
wikipedia.org)
China mempunyai rangkaian kereta api berkelajuan tinggi yang
terbesar di DUNIA, yang menyimpan penduduk yang semakin meningkat dan ekonomi
yang berkaitan. Pembuat kereta api 2 terbesar di negara ini adalah dalam proses
bergabung untuk mewujudkan syarikat yang lebih berdaya saing, kedua-dua
peringkat domestik dan antarabangsa, ‘reports’ laporan berkata pada bulan Oktober.
Kereta api penumpang paling laju di DUNIA juga di China -
Shanghai Maglev Train boleh mencapai kelajuan lebih 430 kilometer (260 batu)
per jam.
BACA lebih lanjut: China menguji 3,000 kilometer sejam konsep kereta api
'super-Maglev' READ MORE: China tests 3,000-kph ‘super-Maglev’ train concept
Pihak berkuasa di China mempunyai impian besar untuk
rangkaian pengangkutan, membayangkan hubungan dengan jiran di Asia, Rusia dan
juga Amerika Syarikat dan United Kingdom.
Cita-cita China boleh dibendung dengan beberapa kontrak
dibatalkan. Pada bulan Oktober, Mexico tidak disangka-sangka membatalkan ‘cancelled’ perjanjian kereta api peluru $3.75 billion dengan China,
hanya 2 hari selepas pemberian kontrak.
Dicadangkan 210 kilometer (130 batu) kereta api akan
menghubungkan Bandar Raya Mexico hab pembuatan tengah Queretaro. Satu lagi
halangan berada di Thailand, di mana syarikat2 negeri Cina telah
dijadualkan untuk membangunkan satu rangkaian kereta api berkelajuan tinggi.
Dahsyat kemalangan kereta api penumpang berkelajuan tinggi di
China pd tahun 2011 yang mengorbankan 40, dan pada tahun 2008 yang telah
meninggalkan 90 ‘dead’ yang mati telah menarik kritikan kepada projek ini.
Walau bagaimanapun, kereta api China akan tiba di Amerika
Syarikat sebelum mana-mana trek, sebagai salah satu daripada 2 pembuat kereta
api milik negara terbesar, China CNR Corp, telah menjual 284 kereta untuk metro
Boston dalam kontrak $537 juta.
China has the world’s largest high-speed rail network, which
keeps the growing population and economy connected. The country’s two largest
train makers are in the process of merging to create a more competitive
company, both internationally and domestically, reports in October said.
The world’s fastest passenger train is also in China - the
Shanghai Maglev Train can reach speeds of over 430 kilometers (260 miles) per
hour.
Authorities in China have big dreams for the transport
network, envisioning links with Asian neighbors, Russia and even the United
States and the United Kingdom.
China’s ambition could be curbed by a string of cancelled
contracts. In October, Mexico unexpectedly cancelled a $3.75 billion bullet
train deal with China, only two days after awarding the contract.
The proposed 210-kilometer (130-mile) railway would link
Mexico City with the central manufacturing hub of Queretaro. Another setback
was in Thailand, where Chinese state companies were slated to develop a high
speed rail network.
Devastating high-speed passenger train crashes in China in
2011 that killed 40, and in 2008 that left 90 dead have drawn critics to the project.
However, Chinese trains will arrive in the US before any
tracks, as one of the two biggest state-owned train makers, China CNR Corp, has
sold 284 cars to Boston’s metro in a $537 million contract.
READ MORE: http://on.rt.com/0sqko1