Tuesday 27 May 2014

'Mengapa mereka membenci kami begitu banyak ?' Tenggara Ukraine bertujuan untuk memahami rejim baru . . .



SrikandiTV 'Kemarahan', 'kekecewaan' dan 'kebanggaan' adalah 3 perkataan yang sem-purna kesimpulan mood di tenggara Ukraine pada masa ini. Walau bagaimanapun, ada satu perkara yang majoriti rakyatnya di rantau ini mengidamkan lebih daripada apa-apa - referendum mengenai masa depan mereka.

Saluran dokumentari RT menunjukkan rakaman yang tidak pernah ditonton di televisyen melihat reaksi penduduk yang tinggal di timur Ukraine, untuk melihat bagaimana mereka telah terjejas sejak kerajaan rampasan kuasa yang dilantik mengambil alih kuasa di Kiev.

Dokumentari Watch RT ini South-East Ukraine: Crisis Diary ( Documentary Unik rakamam oleh Orang awam)

"Kami bukan pemisah, kami tidak radikal. Saya tinggal di Kharkov dan saya 61 dan mahu memahami apa yang negara saya tinggal, "kata seorang penduduk tempatan.

"Apabila mereka tak henti-henti memanggil kami pemisah ? Kita bangun setiap pagi dan mula menyapa antara satu sama lain, 'hello saya pemisah', 'hello, saya seorang peng-ganas,' "kata seorang wanita yang tinggal di Lugansk.

Penduduk di timur negara itu bersedia untuk jangka panjang. Mereka mempunyai sokongan tempatan dan telah mula mengukuhkan kedudukan di seluruh bandar-bandar dan bandar-bandar, dalam persediaan untuk serangan yang dijangkakan daripada pasu-kan yang setia kepada Kiev. Walau bagaimanapun, ramai berharap ia tidak akan datang kepada yang ini.

"Kita semua Slav. Kita perlu hidup dengan aman. Kami adalah saudara-saudara dan kita tidak harus berlawan antara satu sama lain. Rumah kami adalah Rusia, "kata sekumpulan lelaki berusia sekitar 50."

Bagaimana mungkin untuk mendengar bahawa apa yang dipanggil kerajaan dari Kiev yang telah memberikan arahan hari ini untuk membunuh rakyat mereka sendiri dalam Slavyansk,".

Penduduk tempatan berdiri di luar bangunan pentadbiran serantau di bandar Ukraine timur Slavyansk pada 27 April 2014 (Local people stand outside a regional administration building in the eastern Ukrainian city of Slavyansk on April 27, 2014. (AFP Photo/Vasily Maximov)

Slavyansk telah menjadi kubu kuat pemberontakan anti-Kiev. Hanya beberapa bulan lalu, ia hanya satu lagi bandar di rantau Donetsk, yang merupakan kawasan tengah industri di negara ini.

Walau bagaimanapun, sejak kerajaan rampasan kuasa dipasang datang kepada kuasa dan menggulingkan Presiden Viktor Yanokovich, yang dilahirkan hanya lebih 100 kilometer jauhnya di Enakievo, keadaan telah menjadi sangat berbeza di bandar, dengan sentimen anti-kerajaan yang semakin meningkat setiap hari.

"Kedua-dua datuk saya telah dibunuh dalam Perang DUNIA II. Saya tidak akan menyanyi Kemengan Ukraine' atau Kemenangan Bandera. Saya harap mereka mendapat mesej," kata seorang lelaki pertengahan umur dalam Slavyansk.

Sebahagian besar penunjuk perasaan anti-Kiev adalah tidak bersenjata. Mereka membawa kelawar besbol dan memakai seragam tentera, tetapi tidak banyak mempunyai senjata dan senapang seperti yang setia kepada kerajaan rampasan kuasa dipasang daya.

" Dmitry Yarosh, yang merupakan ketua ‘Right Sector memasang skuad pembunuhan dipanggil 'Donbass. Apabila ia dipasang kami sasaran. Kami hanya orang yang tidak bersenjata yang cuba untuk melindungi kepentingan sah kami," kata seorang lagi penduduk tempatan di Slavyansk.

Dokumentari ini menunjukkan betapa sukarnya telah menjadi untuk beberapa Ukraine Rusia untuk hidup di negara mereka sendiri. Orang ramai berhenti di jalan dan dipukul atau ditangkap hanya kerana memakai reben St George, untuk memperingati mereka yang terbunuh dalam Perang DUNIA Ke-2.

Walaupun kumpulan-kumpulan kumpulan-kumpulan nasionalis dan radikal ultra berkeliaran di jalan-jalan menyebarkan bahan api dan menyalakan ketegangan.

"Tidak ada perbezaan antara kami, kecuali kita tidak bercakap Ukraine. Mengapa mereka membenci orang-orang mereka sendiri begitu banyak? Di manakah semua kepahitan dan kebencian ini datang?" Wanita, hampir dibawa air mata, katanya.

Seorang lelaki dalam 20-an beliau awal, yang mengetuai perhimpunan nasionalis Ukraine menyatakan," Kami mahu Eropah bahawa tentera salib berjuang untuknya, Eropah bahawa nasionalis Eropah berjuang untuk orang putih Europe.

Menghina orang asli Muslim sekarang dan mereka mengambil tanah kami. Kami akan berdiri untuk Eropah putih, Eropah tradisional! "

Awam memegang tanda di hadapan tentera Ukraine di pusat pemeriksaan berhampiran bandar Slaviansk di timur Ukraine 2 Mei 2014. Tanda itu yang berbunyi, "Kami adalah orang-orang yang aman". (A civilian holds a sign in front of Ukrainian troops at a checkpoint near the town of Slaviansk in eastern Ukraine May 2, 2014. The sign reads, "We are peaceful people." (Reuters/Baz Ratner)

Adalah sukar untuk penduduk tempatan di tenggara Ukraine untuk memahami bahawa negara mereka sendiri sedang cuba untuk menyerang mereka, hanya kerana mereka mem-punyai pandangan yang berbeza.

Hubungan dengan tentera setia kepada Kiev adalah perkara biasa dan sebahagian dari tentera memahami kedudukan Ukraine yang pro-Rusia.

Walau bagaimanapun, ia bukan sahaja di timur selatan negara di mana tidak berpuas hati telah disuarakan sejak beberapa bulan lepas mengenai apa yang telah berlaku pada Ukraine.

Seorang lelaki bercakap di bandar pelabuhan Odessa berkata, "Sekitar 80 % peratus dari-pada penduduk di sini adalah terhadap Maidan. Selebihnya adalah sama ada menyesatkan atau tidak tinggal di sini selama-lamanya."

Ada rasa tidak terkawal di negara ini, dengan orang-orang di selatan timur rasa terdedah. Mereka yang tinggal di bandar-bandar seperti Dnepropetrovsk dan Odessa rasa mereka tidak mempunyai perlindungan daripada pihak polis terhadap serangan oleh Ukraine Sektor Hak radikal.

Referendum dan keluar satu dari kawalan dengan Kiev seolah-olah seperti satu-satunya pilihan yang berdaya maju.

‘Why do they hate us so much?’ Southeast Ukraine seeks 
to understand new regime . . .

‘Anger’, ‘disenchantment’ and ‘pride’ are three words that perfectly sum up the mood in southeastern Ukraine at the moment. However, there is one thing the majority of citizens in this region crave more than anything – a referendum on their future.

RT’s documentary channel shows footage never seen on television looking at the reaction of residents living in eastern Ukraine, to see how they have been affected since the coup-appointed government took power in Kiev.

Watch RT's documentary South-East Ukraine: Crisis Diary (Unique Documentary Shot by Ordinary People)

“We are not separatists, we are not radicals. I live in Kharkov and I am 61 and want to understand what country I live in,” said one local resident.

“When are they going to stop calling us separatists? We get up each morning and start greeting each other, ‘hello I’m a separatist’, ‘hello, I’m a terrorist,’” said a women living in Lugansk.

Residents in the east of the country are ready for the long haul. They have local support and have begun to fortify positions around cities and towns, in preparation for expected attacks from forces loyal to Kiev. However, many hope it won’t come to this.

“We are all Slavs. We have to live in peace. We are brothers and we should not fight each other. Our home is Russia,” said a group of men aged around 50. “How is it possible to listen to that so-called government from Kiev who gave orders today to kill their own people in Slavyansk,” they continued.

Slavyansk has been the stronghold of the anti-Kiev uprising. Just a few months ago, it was just another town in the Donetsk region, which is the industrial heartland of the country.

However, since the coup-installed government came to power and ousted President Viktor Yanokovich, who was born just over 100 kilometers away in Enakievo, things have been very different in the city, with anti-government sentiment growing by the day.

“Both my grandfathers were killed in World War II. I will never sing ‘Glory to Ukraine’ or ‘Glory to Bandera’. I hope they get the message,” said a middle-aged man in Slavyansk.

The vast majority of anti-Kiev protestors are unarmed. They carry baseball bats and wear military fatigues, but few have weapons and guns like the forces loyal to the coup-installed government.

“Dmitry Yarosh, who is the head of the Right Sector is assembling a hit squad called ‘Donbass’. Once it is assembled, he is going to target us. We are just unarmed people who are trying to protect our legitimate interests,” said another local resident in Slavyansk.

The documentary shows how difficult it has become for some Russian-speaking Ukrainians to live in their own country. People are stopped in the street and beaten or arrested just for wearing a St. George ribbon, to commemorate those who were killed in the Second World War. While groups of ultra nationalist and radical groups roam the streets spreading fueling and stoking tension.

“There is no difference between us, except we don’t speak Ukrainian. Why do they hate their own people so much? Where does all this bitterness and hatred come from?” a women, almost brought to tears, said.

One man in his early 20’s, who was leading a Ukrainian nationalist rally stated, “We want the Europe that the crusaders fought for, the Europe that the European nationalists fought for, the Europe of white people. Muslims humiliate native people now and they take away our lands. We will stand for a white Europe, a traditional Europe!”

It is difficult for local residents of southeastern Ukraine to understand that their own country is trying to attack them, just because they have different viewpoints. Contact with soldiers loyal to Kiev is common and some of the troops understand the pro-Russian Ukrainians’ predicament.

However, it is not just in the south east of the country where displeasure has been voiced over the last few months about what has unfolded in Ukraine. One man speaking in the port city of Odessa said, “Around 80 percent of the people here are against Maidan. The rest are either misled or don’t live here permanently.”

There is a sense of lawlessness in the country, with those in the south east feeling particularly vulnerable. Those living in cities like Dnepropetrovsk and Odessa feel they have no protection from the police against attacks by Ukrainian Right Sector radicals.

A referendum and an exit from control by Kiev seems like the only viable option.


LinkWithin