Tuesday, 27 August 2013

Rusia selepas Generasi yang Ke-6 Jet Serangan tanpa Pemandu' . . .

Kemungkinan penampilan PAK-FA dilihat oleh Aleksandr Dultsev  (Possible PAK-FA appearance visualized by Aleksandr Dultsev (Image from www.duler.ru - think IN pictures @1WORLDCommunity)

MADAyuMadyan – 'Rusia yang mana selepas Generasi yang Ke-6 Jet Serangan tanpa Pemandu' Rusia secara aktif membangunkan pesawat generasi yang Ke-6 tanpa manusia, kata seorang bekas komander Air Force. Tidak seperti sekutu NATO yang akan menggunakan American F-35 5Gs, sara diri adalah mesti mutlak bagi Rusia, kata komander, evolusi supaya 6G tidak dapat dielakkan.

Dengan generasi PAK-FA jet serangan berat yang ke-5 sudah maju dan merancang untuk memasuki perkhidmatan pada 2016, Rusia penerbangan juga melihat kepada masa depan pertempuran udara, menjalankan penyelidikan dan pembangunan bagi pesawat yang boleh menguasai ruang udara oleh pertengahan abad ke-21.

Menjelang Maks 2013 pertunjukan udara 2 kali setahun dijangka bermula pada 27 Ogos, bekas Komander Panglima Tentera Udara Rusia, Ketua Tentera Pyotr Deynekin, memberikan satu temu bual dengan agensi berita RIA, di mana beliau membuat samar-samar, namun jauh -mencapai kenyataan mengenai Tentera Udara Rusia pada masa depan.

Deynekin mengakui bahawa bekerja pada generasi lama pelbagai jet serangan yang ke-6 dalam “fasa aktif” dan “paling mungkin” pesawat itu akan menjadi tanpa pemandu. Walaupun beberapa negara-negara anggota NATO merancang untuk pembangunan ‘melepaskan’ daripada jet pejuang generasi yang ke-5, American membeli F-35 yang sebaliknya dan membangunkan pesawat generasi dari awal yang ke-6, Rusia tidak mempunyai kemungkinan untuk menjimatkan dengan cara itu, katanya.

“Kita mesti melakukan usaha yang serius ini pada diri kita sendiri, jadi melompat ke atas (pembangunan pesawat) generasi adalah tidak mungkin,” Pyotr Deynekin memberitahu RIA.

Bekas komander enggan untuk membandingkan ciri-ciri memerangi jet PAK-FA, Amerika F-22 Raptor dan Cina J-20, Jet generasi yang ke-5 dalam pembangunan. “Hanya amalan sebenar boleh mendedahkan pesawat kekuatan dan kelemahan ini,” katanya .

Pada masa yang sama Deynekin ini menyebut bahawa dalam situasi pertempuran sebenar, PAK-FA akan menggunakan semua peralatan bersembunyi di atas kapal, membuat pesawat tidak dapat dikesan oleh radar musuh. Namun, umum mengakui, membuat benar-benar tidak dapat dikesan pesawat muncul untuk menjadi satu tugas yang mustahil.

Deynekin juga berkata, pada pandangan beliau super menggerakkan satu PAK-FA adalah besar ditambah kerana walaupun keupayaan maju peluru berpandu udara-ke-udara moden, tradisional ‘dog-fights’ masih akan menjadi pilihan pada masa hadapan. Oleh itu seorang juruterbang ace akan memerlukan teknologi dipercayai di atas kapal dan kemahiran yang sempurna terbang.

General bersara berpendapat bahawa persenjataan yang PAK-FA dengan 400 kilometer pelbagai peluru berpandu udara-ke-udara adalah senjata yang berlebihan lebih sesuai untuk seorang pengebom taktikal bukannya jet pejuang.

Pyotr Deynekin terutamanya menegaskan bahawa pemikiran tentera Rusia tidak membayangkan niat tindakan agresif di wilayah asing, tetapi mengambil kira saiz Persekutuan Rusia di mana keupayaan jarak jauh daripada PAK-FA adalah satu keperluan mutlak.

Walaupun hakikat bahawa peperangan masa depan akan menjadi medan ujian untuk jenis baru serangan udara, matlamat tentera pejuang tidak hanya dicapai oleh Tentera Udara, diakui Deynekin.

Awal bulan ini Rusia mungkin paling yang dianugerahkan juruterbang ujian, Sergey Bogdan, yang pada mulanya mendapat udara PAK-FA, berkata generasi baru pesawat pejuang tidak boleh dijangka tidak lama lagi.

“Ada akan berfikir bahawa teknologi bergerak ke hadapan dengan cepat tetapi ia telah mengambil 35 tahun untuk mendapatkan dari jet pejuang generasi yang ke-4 kepada generasi yang ke-5. Saya percaya pejuang generasi akan datang akan berkembang tidak lebih awal daripada 15 tahun, “kata Bogdan, yang sedang sibuk menyediakan paparan udara beberapa PAK-FA jet untuk Maks 2013. "Pilot pesawat-in-the-loop akan berlangsung selama tempoh masa yang panjang,” Bogdan meramalkan.

Menurut pakar-pakar Amerika, sebuah jet pejuang generasi yang ke-6 perlu memaparkannya - setakat ini hanya umumnya ciri-ciri yang digariskan - senyap ‘extreme’, keupayaan pertempuran mod, keupayaan untuk memusnahkan sebarang sasaran dalam semua rejim yang terbang, dari subsonik sehingga 5 Mach, - kira-kira 6,000 kilometer sejam - mungkin fiuslaj potensi pemulihan diri, digabungkan dengan 'morphing' dan kulit keupayaan pintar. Pesawat 6G dijangka bermegah sensor amat meluas yang akan memberikan gambaran yang sangat terperinci di medan perang, di mana setiap pesawat 6G yang sangat rangkaiannya akan menjadi sebahagian daripada rangkaian yang lebih besar. Pemerhati yang paling bersemangat percaya bahawa satu hari pesawat tersebut akan dilengkapi dengan senjata ‘tenaga yang diarahkan.

Di Amerika Syarikat generasi yang ke-6 program jet pejuang secara umumnya digelar Generasi Seterusnya Pesawat Taktikal/TACAIR Generasi Seterusnya, dan tidak dijadualkan untuk memasuki perkhidmatan bila-bila masa lebih awal daripada dalam tahun 2030.

'Pukulan' Rusia MiG (Stingray) tanpa pemandu Kenderaan Udara Combat (Russian MiG 'Scat' (Stingray) Unmanned Combat Air Vehicle (UCAV) (Image from wikimedia.org - think IN pictures @1WORLDCommunity)

‘Russia’s after Sixth Generation unmanned attack jet’ Russia is actively developing an unmanned sixth generation aircraft, said a former Air Force commander. Unlike NATO allies who will use American F-35 5Gs, self-sufficiency is an absolute must for Russia, said the commander, so 6G evolution is inevitable.

With a fifth generation PAK-FA heavy attack jet already developed and planned to enter service in 2016, Russian aviation is also looking to the future of air combat, conducting research and development for aircraft that can dominate airspace by the mid-21st century.

Ahead of the MAKS-2013 biannual airshow due to start on August 27, the former Commander-in-Chief of the Russian Air Force, Army General Pyotr Deynekin, gave an interview to the RIA news agency, in which he made vague, yet far-reaching remarks about the future Russian Air Force.

Deynekin admitted that work on the sixth generation long range assault jet is in “active phase” and “most probably” the aircraft will be unmanned. While some NATO member countries are planning to ‘forego’ development of a fifth generation fighter jet, buying American F-35’s instead and developing a sixth generation aircraft from scratch, Russia has no possibility to economize in that way, he said.

“We must do this serious undertaking on our own, so jumping over a [aircraft development] generation is hardly possible,” Pyotr Deynekin told RIA.

The former commander refused to compare the combat characteristics of the PAK-FA jet, the American F-22 Raptor and the Chinese J-20, fifth generation jet in development.“Only real practice can expose these aircrafts strengths and weaknesses,” he said.

At the same time Deynekin mentioned that in a real combat situation, the PAK-FA would make use of all the stealth equipment on board, making the aircraft undetectable by enemy radars. Still, the general admitted, making an absolutely undetectable aircraft appears to be an impossible task.

Deynekin also said that in his view the super-maneuverability of the PAK-FA is a big plus as despite advanced capabilities of modern air-to-air missiles, traditional ‘dog-fights’ will still be an option in the future. Therefore an ace pilot will need reliable technology on board and perfect flying skills.

The retired general was of the opinion that arming the PAK-FA with 400-kilometer range air-to-air missiles was excess weaponry more suitable for a tactical bomber rather than a fighter jet.

Pyotr Deynekin particularly stressed that Russian military thinking does not imply intent of aggressive action on foreign territory, but takes into consideration the size of the Russian Federation where the long-range capabilities of the PAK-FA are an absolute necessity.

In spite of the fact that future wars would be a testing ground for new kinds of air assault, the military goals of combatants won’t just be achieved by the Air Force, Deynekin acknowledged.

Earlier this month Russia’s possibly most awarded test pilot, Sergey Bogdan, who initially got the PAK-FA airborne, said that a new generation of fighter aircraft could not be expected soon.

“One would think that technology is moving forward fast but it has taken 35 years to get from the fourth generation fighter jet to the fifth generation. I believe the next generation fighter will evolve no earlier than in 15 years,” said Bogdan, who is busy preparing an air display of several PAK-FA jets for MAKS-2013. “Pilot-in-the-loop aircrafts will last for a long period of time,” Bogdan predicted.

According to American experts, a sixth generation fighter jet would have to display - so far these are only generally outlined characteristics - ‘extreme’ stealth, multimode fighting capabilities, the ability to destroy any kind of target in all flying regimes, from subsonic to up to 5 Mach, – about 6,000 kilometers per hour - possible fuselage self-healing potential, combined with ‘morphing’ and smart skins capabilities. The 6G aircraft is expected to boast extremely far-reaching sensors that would give a highly detailed picture of the battlefield, where every highly networked 6G aircraft would be a part of a bigger network. The most enthusiastic observers believe that one day such aircraft will be armed with ‘directed energy’ weapons.

In the US the sixth generation fighter jet program is generally dubbed the Next Generation Tactical Aircraft/Next Generation TACAIR, and is not scheduled to enter service anytime earlier than in 2030.

LinkWithin