Thursday 1 August 2013

Penunjuk perasaan menyerang bangunan Bandar Rio de Janeiro

Photo: AP Pegawai polis menggunakan alat pemadam api yang lain penunjuk perasaan mengejar dari dalam bangunan majlis bandar di Rio de Janeiro, Brazil, RABU, 31 Julai, 2013. Penunjuk perasaan anti-kerajaan secara ringkas menyerang bangunan majlis bandar di Rio de Janeiro dalam gelombang terbaru protes untuk melanda Brazil. Pertembungan datang ke arah akhir satu perarakan Rabu anti-kerajaan oleh penunjuk perasaan yang memberi tumpuan kemarahan mereka di Rio Gabenor negeri Sergio Cabral (think IN pictures @1WORLDCommunity)

MADAyuMadyan - RIO DE JANEIRO (AP) ‘Penunjuk perasaan menyerang bangunan Bandar Rio de Janeiro’ Penunjuk perasaan anti-kerajaan secara ringkas menyerang bangunan majlis bandar di Rio de Janeiro yang terkini dalam gelombang protes yang telah melanda Brazil.

Polis berkata, mereka ditolak kira-kira 50 penunjuk perasaan yang berjaya menembusi kepada bangunan majlis di pusat bandar Rio melalui pintu sisi. Pertembungan datang ke arah akhir anti-kerajaan berarak Rabu malam yang bersatu padu kira-kira 700 penunjuk perasaan yang memberi tumpuan kemarahan mereka di Rio negeri Gabenor Sergio Cabral. Dia menjadi tumpuan kemarahan penunjuk perasaan. Mereka menuduh beliau rasuah dan menuntut pemecatan beliau.

Imej televisyen menunjukkan penunjuk perasaan berselerak di luar bangunan selepas polis menggunakan semburan lada dan gas pemedih mata. Nationwide protes anti-kerajaan bermula di Brazil pada bulan Jun. Aduan sasaran perkhidmatan awam yang lemah dalam menghadapi beban cukai yang berat pada warganegara.

Photo: AP Seorang pekerja, tengah kiri, cuba untuk menghapuskan penunjuk perasaan selepas mereka menyerang bangunan majlis bandar di Rio de Janeiro, Brazil, Rabu, 31 JULAI, 2013. Pertembungan datang ke arah akhir satu perarakan Rabu anti-kerajaan oleh penunjuk perasaan yang memberi tumpuan kemarahan mereka di Rio Gabenor negeri Sergio Cabral. Nationwide protes anti-kerajaan bermula di Brazil pada bulan Jun. Aduan sasaran perkhidmatan awam yang lemah dalam menghadapi beban cukai yang berat pada warganegara (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang pegawai polis, tengah, bertindak balas selepas terkena objek yang dilemparkan oleh penunjuk perasaan kerana mereka berlindung di dalam bangunan majlis bandar di Rio de Janeiro, Brazil, Rabu, 31 Julai, 2013. Penunjuk perasaan anti-kerajaan secara ringkas menyerang bangunan majlis bandar di Rio de Janeiro dalam gelombang terbaru protes yang melanda Brazil. Polis berkata, mereka ditolak kira-kira 50 penunjuk perasaan yang berjaya menembusi bangunan majlis di pusat bandar Rio melalui pintu sebelah (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Pegawai polis mencari penunjuk perasaan di dalam bangunan majlis bandar di Rio de Janeiro, Brazil, Rabu 31 Julai, 2013. Penunjuk perasaan anti-kerajaan secara ringkas menyerang bangunan majlis bandar di Rio de Janeiro dalam gelombang terbaru protes yang melanda Brazil. Pertembungan datang ke arah akhir satu perarakan Rabu anti-kerajaan oleh penunjuk perasaan yang memberi tumpuan kemarahan mereka di Rio Gabenor negeri Sergio Cabral (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Protesters invade Rio de Janeiro city building

MADAyuMadyan - RIO DE JANEIRO (AP) Anti-government demonstrators briefly invaded the city council building in Rio de Janeiro in the latest in a wave of protests that have hit Brazil.

Police say they repelled about 50 protesters who gained access to the council building in central Rio via a side door. The clash came toward the end of an anti-government march Wednesday night that united about 700 protesters who focused their anger on Rio state Gov. Sergio Cabral. He's become the focus of demonstrators' anger. They accuse him of corruption and demand his impeachment.

TV images showed protesters scattering outside the building after police used tear gas and pepper spray. Nationwide anti-government protests started in Brazil in June. Complaints target poor public services in the face of citizen's heavy tax burden.

LinkWithin