Saturday 24 August 2013

Amerika Syarikat menguatkan tentera di laut luar pantai Syria . . .


MADAyuMadyan – Amerika Syarikat menguatkan tentera di laut luar pantai Syria. Amerika adalah untuk menambah pelayaran-peluru berpandu pemusnah yang ke-4 bersenjata untuk armada skuadron yang ke-6 di Mediterranean timur kerana krisis yang semakin meningkat di Syria.

Setiausaha pertahanan Amerika Syarikat Chuck Hagel berkata pada penempatan itu menjangkakan campur tangan tentera akhirnya. Presiden Obama bertemu dengan penasihat keselamatan negara itu hujung minggu ini apabila Syria akan menjadi subjek perbincangan.

White House menekankan ia akan membincangkan pilihan, tetapi dalam satu temu bual dengan CNN pada hari Jumaat Obama berkata bahawa jika penggunaan senjata kimia disahkan maka ia akan memerlukan “Semua perhatian Amerika”.

Pemeriksa PBB kini di atas daratan tetapi tidak melawat mana-mana laman serangan kimia yang didakwa. Kerajaan Syria mengatakan bahawa mereka adalah bebas untuk pergi kemana-mana, tetapi tidak boleh menjamin keselamatan mereka.

Seorang pegawai PBB adalah atas hujung minggu ini dijangka memberikan tekanan kepada kerajaan untuk berbuat demikian, tetapi ia terbukti sukar untuk menyelaraskan sebagai komunikasi dengan Free Syrian Army dan pemberontak jihad untuk memastikan laluan selamat mereka adalah tidak boleh dipercayai.

US strengthens naval force off Syrian coast. America is to add a fourth cruise-missile armed destroyer to its sixth fleet squadron in the eastern Mediterranean because of the escalating crisis in Syria. The US defence secretary Chuck Hagel says the deployment was in anticipation of an eventual military intervention.

President Obama is meeting his national security advisors this weekend when Syria will be the subject of discussions. The White House stresses it will be to discuss options, but in an interview with CNN on Friday Obama said that if the use of chemical weapons is confirmed then it would require "all of America's attention".

UN inspectors are now on the ground but have not visited any of the sites of alleged chemical attacks. The Syrian government says they are free to go, but cannot guarantee their safety.

A top UN official is this weekend expected to put pressure on the government to do just that, but it is proving difficult to co-ordinate as communication with the Free Syrian Army and jihadist rebels to ensure their safe passage is unreliable.


LinkWithin